FreeCinema

Follow us

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΕΙΔΕΣ (2016)

(ANTHROPOID)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σον Έλις
  • ΚΑΣΤ: Κίλιαν Μέρφι, Τζέιμι Ντόρναν, Σαρλότ Λε Μπον, Άννα Γκεϊσλέροβα, Τόμπι Τζόουνς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Δύο εξόριστοι Τσέχοι, ο Γιαν και ο Γιόζεφ, επιστρέφουν στη χώρα τους με σκοπό να βάλουν σε εφαρμογή το φιλόδοξο σχέδιο της δολοφονίας του Γερμανού διοικητή των SS και εμπνευστή του σχεδίου εξόντωσης των Εβραίων.

Στα ιστορικά δράματα, όπως σε αυτή την ιστορία από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο που σκηνοθέτησε ο Σον Έλις, υπάρχει ένα βασικό δίλημμα: κρατάμε την ιστορική ακρίβεια ή επιλέγουμε το χτίσιμο μιας συναρπαστικής ιστορίας; Σε αυτήν εδώ την περίπτωση, ο Έλις προτίμησε το πρώτο, με αποτέλεσμα μια ταινία που κατά γενική ομολογία είναι ιστορικά συνεπής. Ωστόσο, οι παράγοντες θέαμα, δράση, συγκίνηση παραλείφθηκαν. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να φτάσει κανείς στο σημείο που έφτασαν ταινίες όπως τα «Άδωξη Μπάσταρδοι» (2009) και «Επιχείρηση Βαλκυρία» (2008), οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν διεκδικούν δάφνες ιστορικής ακρίβειας. Η συγκίνηση και το ενδιαφέρον για την ιστορία και τους χαρακτήρες, όμως, δεν χτίζεται κινηματογραφώντας κατά γράμμα ιστορικά περιστατικά.

Ο Έλις είχε στα χέρια του μια πραγματικά ενδιαφέρουσα ιστορία: μια επιχείρηση αντίστασης σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον. Δίνοντας προτεραιότητα στη συνέπεια, όμως, χάνει το ενδιαφέρον του θεατή. Ο Γιαν και ο Γιόζεφ εμφανίζονται από την αρχή της ταινίας να πέφτουν με αλεξίπτωτο στην Τσεχοσλοβακία, έχοντας εντολές να πραγματοποιήσουν το σχέδιο που τους έχει αναθέσει η εξόριστη κυβέρνηση που βρίσκεται στο Λονδίνο. Σκοπός τους είναι να δολοφονήσουν τον Ναζί διοικητή, πλέον, της πατρίδας τους, Ράινχαρντ Χάιντριχ, από τα σκληρότερα στελέχη του Χίτλερ. Από την πρώτη στιγμή, θα αντιμετωπίσουν ανθρώπους που λειτουργούν ως πληροφοριοδότες των Γερμανών, προκειμένου να επιβιώσουν. Ο Γιαν και ο Γιόζεφ έχουν διαφορετικές αντιδράσεις απέναντί τους: o ένας είναι σταθερός και επίμονος, ο άλλος διστακτικός, κάτι που θα χαρακτηρίσει και την πορεία της επιχείρησης.

Οι δύο άνδρες βρίσκουν καταφύγιο στο σπίτι μιας οικογένειας, κάνουν επαφές με πρόσωπα της αντίστασης και σχεδιάζουν το χτύπημα, ενώ παράλληλα ερωτεύονται τις κοπέλες που εμφανίζονται δίπλα τους για να τους καλύψουν. Όλα αυτά γίνονται αργά, χωρίς ξεχωριστό ενδιαφέρον ή ένταση. Ακόμη και η σκηνή της επίθεσης κατά του Χάιντριχ είναι σχετικά άτεχνη, λες και ο Έλις προσπαθούσε να μεταφέρει το κλίμα της οργανωτικής αποτυχίας των αντιστασιακών, που όντως ίσχυε.

Το παράδοξο είναι ότι από εκείνη τη στιγμή και μετά η ταινία δείχνει να αποκτά ζωή και κινητικότητα, όταν οι συμμετέχοντες στην επίθεση κρύβονται σε μια εκκλησία, όπου ακολουθεί μια μακρά και εξαιρετικά άνιση μάχη με προκαθορισμένη έκβαση. Όλο αυτό το τρίτο μέρος είναι πραγματικά πολύ καλό, πέρα από την αναπαράσταση των γεγονότων και με κινηματογραφικούς όρους. Πρέπει, όμως, να έχεις μεγάλη υπομονή ώστε να περάσεις περισσότερο από μία ώρα πλήξης και προετοιμασίας για να καταλήξεις σε κάτι που θα σε αποζημιώσει. Ερμηνευτικά, ο Κίλιαν Μέρφι στέκεται καλύτερα, αν και μάλλον όχι στο επίπεδο των δυνατοτήτων του, ενώ ο Τζέιμι Ντόρναν είναι αρκετά ξύλινος. Και οι δύο υιοθετούν μια βρετανοτσέχικη προφορά που ακούγεται ελάχιστα δουλεμένη και καθόλου πειστική.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν σ’ αρέσουν οι ιστορίες αντίστασης και αν έχεις μεγάλη υπομονή, θα σε… ανακουφίσει το τρίτο μέρος της «Επιχείρησης Ανθρωποειδές», όπου η κινηματογράφηση παίρνει φωτιά. Μην περιμένεις, όμως, μεγάλο θέαμα και πολλή ένταση.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.