FreeCinema

Follow us

ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ (2018)

(CAPHARNAÜM)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ναντίν Λαμπάκι
  • ΚΑΣΤ: Ζάιν Αλ Ραφέα, Γιορντάνος Σιφερό, Καουσάρ Αλ Χαντάντ, Φαντί Γιουσέφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 126'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21 / SEVEN FILMS

12χρονο παιδί προσφύγων από τη Συρία, τραβάει μήνυση στους γονείς του για αμέλεια (και για τη μαύρη ώρα που το γέννησαν…) και επιχειρεί να μεγαλώσει ανεξάρτητο στη σκληρή πραγματικότητα του σημερινού Λιβάνου.

Από τα πρώτα πλάνα (ανήλικα που τρέχουν, παίζουν πόλεμο, τα σπάνε και καπνίζουν σε χαμόσπιτα) των opening credits, με drones και slow motion, αντιλαμβάνεσαι ότι το θέμα του φιλμ θα είναι βουτηγμένο στην πιο άθλια μιζέρια και το άγριο δράμα, αλλά με την «εικαστικότητα» ενός πανάκριβου διαφημιστικού spot που σου πουλάει… πονετικό συναίσθημα σε προϊόν ethnic δυστυχίας για τον Δυτικό θεατή, με επιπλέον περγαμηνές φεστιβάλ και βραβείων (είναι και υποψήφιο στην οσκαρική πεντάδα της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας). Μιλάμε για κάτι σαν την «καλλιτεχνική» ωρίμανση του σινεμά του Βασιλάκη Καΐλα…

Ειλικρινά, στο πρώτο τέταρτο ήδη «κλωτσούσα». Σκηνές δρόμου και βιοπάλης… όσο πιο σκληρής γίνεται, ανθρώπινη εξαθλίωση με το «volume» να ανεβαίνει διαρκώς προς το αποπνικτικό, φυλακές, παρανομία, οίκτος, εναλλαγές flashback με σκηνές του δικαστηρίου όπου ο πατέρας καταριέται μέχρι και τη μέρα που παντρεύτηκε, ζητώντας τον λόγο από τους δικαστές επειδή κι εκείνος δεν έζησε καλύτερη ζωή. Αποσπασματικά όλα αυτά στην αφήγηση, σαν μια συρραφή τυχαίων σκηνών στις οποίες η μοίρα έχει πάρει διαζύγιο από την πραγματικότητα και οτιδήποτε φωτεινό ή θετικό. Ακόμη και στη στιγμή «φυγής» στον τροχό του luna-park, ο πιτσιρικάς πρωταγωνιστής χαζεύει από ψηλά το τοπίο με γκριμάτσα που αντιδρά σε ατάκα τύπου «Μικρέ, δεν θα σε ταΐσουμε καθόλου σήμερα», ενώ από κάτω παίζουνε βιολιά. Ειδικά με αυτό το background, η «Καπερναούμ» διαθέτει εικόνες που τραβάνε το βλέμμα, όμως κάθε υποψία προσέγγισης προς κάτι το όμορφο χτυπάει κατακούτελα με την αθλιότητα της διαβίωσης και της εκεί κοινωνίας, ενώ την ίδια στιγμή το σύνολο του καστ ερμηνεύει με συνοφρύωση ανακοίνωσης εθνικού πένθους.

Ο ανήλικος Ζέιν θα γραπωθεί (σε αναζήτηση μιας κάποια ασφάλειας) από την «ποδιά» μιας επίσης ταλαιπωρημένης λαθρομετανάστριας από την Αιθιοπία, η οποία εργάζεται σαν καθαρίστρια στο luna-park για να έχει κάτι να τρώει το… ενός έτους παιδάκι της (καταλαβαίνεις…). Και ενώ εκείνη προσπαθεί να βγάλει (έστω πλαστά) χαρτιά που θα της εξασφαλίσουν μια μονιμότητα σε αυτόν τον θλιβερό τόπο, εξαφανίζεται στα ξαφνικά, αφήνοντας τον Ζέιν μονάχο με ένα μωρό υπό την προστασία του! Δεν περιγράφω άλλο!

Η κρίση του μεταναστευτικού, το trafficking, οι αγοραπωλησίες ανήλικων παιδιών, μέχρι και η παιδεραστία, είναι μερικά από τα θέματα που χειρίζεται εδώ η Ναντίν Λαμπάκι, για να μετατρέψει την παρακολούθηση του φιλμ της σε έναν άθλο αντοχής, καθώς το ανθρώπινο exploitation φτάνει στα άκρα για να δημιουργήσει εντυπώσεις, με τα… βιολιά να βαράνε ακόμη πιο ενοχλητικά σε κάμποσες κορυφώσεις. Τα κάνει με αρκούντως επαγγελματικό τρόπο όλα αυτά, όμως παρά την παρουσία ερασιτεχνών ηθοποιών (που ενδέχεται να «υποδύονται» μέχρι και προσωπικά βιώματα), η «Καπερναούμ» δεν καταλήγει ποτέ να μοιάσει με ένα απολογητικό έργο βαθύτερου ουμανισμού για την κατάντια της ασημαντότητας της ανθρώπινης ύπαρξης (σίγουρα σε πολλά μέρη) ανά τον πλανήτη σήμερα. Για το μέλλον, θα πρότεινα στη Λαμπάκι να ζητά λαμπερούς stars και καλύτερο budget σε ένα άλλο φιλμικό είδος, πιο glossy και «διαφημιστικής» αισθητικής, διαφορετικά να κάτσει να δει έναν Βιτόριο Ντε Σίκα, να ξεστραβωθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απλά ανυπόφορο. Συγγνώμη.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

MR KLEIN

MR KLEIN

Μάνα γιατί με γέννησες, με ανήλικο που σέρνει καρότσια σα δουλάκι στο Λίβανο. Γιατί δεν το έβγαζαν Μεγάλη Εβδομάδα, να καρφωθούμε και πάνω σε σταυρό μαζί;