FreeCinema

Follow us

ALPHA (2018)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλμπερτ Χιουζ
  • ΚΑΣΤ: Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, Γιοχάνες Χάουκουρ Γιοχάνεσον, Νατάσια Μάλτε, Γενς Χουλτέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Κατά τη διάρκεια κυνηγιού στην παλαιολιθική εποχή, έφηβος τραυματίζεται σοβαρά κι εκλαμβάνεται από τα μέλη της φυλής του ως νεκρός, όμως καταφέρνει να επιζήσει και με τη βοήθεια λυκόσκυλου θα προσπαθήσει να επανασυνδεθεί με την οικογένειά του.

Αν το «Alpha» ήταν ταινία παραγωγής της Disney, θα μπορούσαμε εύκολα να πούμε πως συνεχίζει την παράδοση των live-action versions των μεγάλων animated επιτυχιών της, προσπαθώντας παράλληλα να ανακαλύψουμε πάνω σε ποια «πρώτη ύλη» βασίστηκε. Δεν τίθεται τέτοιο θέμα, ασφαλώς, καθώς πρόκειται περί original φιλμ, το δράμα επιβίωσης όμως της νεοσύστατης Studio 8 στοχεύει σε ένα ανάλογο παιδικο-εφηβικό κοινό και φέρει αρκετά κοινά σημεία σε ό,τι έχει να κάνει με την περιπλάνηση στη φύση με την «Επιστροφή» (2015), πλην όμως το αποτέλεσμα που προκύπτει οδηγείται κατευθείαν στον γκρεμό.

Από έναν τέτοιο πέφτει και τσακίζεται ο νεαρός Κέντα, όταν κατά τη διάρκεια κυνηγιού βισόνων υπό τις διαταγές του αρχηγού της φυλής (και πατέρα του) μπλέκεται λόγω απειρίας στα κέρατα του τεράστιου ζώου, με άμεση συνέπεια την πτώση του στο κενό. Πρόκειται για την πρώτη του σχετική «αποστολή», ο σκοπός της οποίας είναι να μάθει τα μυστικά της σημαντικότατης για την επιβίωσή τους τέχνης του κυνηγιού, ώστε στο μέλλον να είναι ικανός να ηγηθεί κι αυτός ανάλογων επιχειρήσεων. Φαίνεται, όμως, πως μάλλον είναι και η τελευταία του, αφού ουδείς μπορεί να διανοηθεί ότι υπάρχει ελπίδα να έχει γλιτώσει έπειτα από την ολέθρια πτώση του. Αυτός θα επιδείξει σθένος, θα μπορέσει να επανακτήσει τις δυνάμεις του (χωρίς ιδιαίτερο ζόρι, μάλιστα) και έχοντας για φίλο και προστάτη στο πλευρό του λυκόσκυλο το οποίο σώζει από τον θάνατο, ξεκινά το μακρύ ταξίδι τού γυρισμού προς το άγνωστο, προσπαθώντας να βρει τον δρόμο για το σπίτι πριν πέσουν τα πρώτα χιόνια και αυτό γίνει σχεδόν αδύνατο.

Ο σκηνοθέτης Άλμπερτ Χιουζ (στο ντεμπούτο του χωρίς τον αδελφό του Άλεν, με τον οποίο έχουν υπογράψει μεταξύ άλλων το «Επισκέπτης από την Κόλαση» του 2001), βομβαρδίζει από την εναρκτήρια κιόλας σεκάνς με μια αλληλουχία πανοραμικών εικόνων της βουτηγμένης στο CGI παρθένας φύσης, είτε σε αργή είτε σε πολύ γρήγορη κίνηση, θέλοντας ίσως να επιτύχει κάτι αντίστοιχο του «Koyaanisqatsi» (1982), με τη διαφορά πως εκείνο ήταν ντοκιμαντέρ ενώ αυτός φτιάχνει ταινία μυθοπλασίας. Επιλέγει για τους ελάχιστους (ούτως ή άλλως) διαλόγους του φιλμ μια φανταστική γλώσσα, η οποία δίνει έναν βαρύγδουπο, σοβαροφανή τόνο στην ταινία. Πετυχαίνει έτσι να κάνει το εγχείρημά του να μοιάζει με δραματοποιημένο φιλμ – ντοκιμαντέρ του History Channel, το οποίο έχει σαν σκοπό να ξεναγήσει τον θεατή στη ζωή του ανθρώπου είκοσι χιλιάδες χρόνια πριν (συν μία εβδομάδα, από την… κατά λάθος κωμική κάρτα της αρχής), αδιαφορώντας για οποιαδήποτε μορφή σεναρίου.

Έχοντας ολοφάνερα τα διάσημα μυθιστορήματα του Τζακ Λόντον στο πίσω μέρος του κεφαλιού του («Το Κάλεσμα της Άγριας Φύσης», «Ο Ασπροδόντης»), ο Χιουζ προσπαθεί να περιγράψει τους δεσμούς φιλίας που αναπτύσσονταν ακόμη και τόσες χιλιάδες χρόνια πριν μεταξύ ανθρώπων και ζώων, ακολουθώντας ευλαβικά όλα τα προβλέψιμα στάδια μιας τέτοιας πορείας, ξεκινώντας από την παραλίγο θανάσιμη αντιπαλότητα, για να καταλήξει στη βαθιά αμφίπλευρη εμπιστοσύνη. Ντύνει όλη αυτή τη διαδρομή με δήθεν βαθυστόχαστους φιλοσοφικούς μονολόγους από πλευράς Κέντα, για τον οποίον μας έχει από νωρίς προϊδεάσει όσον αφορά την αγάπη που τρέφει για τα ζώα, δείχνοντάς τον να χαρίζει τη ζωή στο πρώτο του θήραμα (μην ήταν και χορτοφάγος;), κατορθώνοντας να ακούσει μερικές συγκαταβατικές αμπελοφιλοσοφίες περί θνησιμότητας για την ενέργειά του αυτή, από τον περπατημένο στη ζωή πατέρα του. Ανάγοντας σε μια πρωτόγονη εποχή σκέψεις και πράξεις που είναι απόλυτα σύγχρονες, ο Χιουζ καταφέρνει να κερδίσει τα δικά μας συγκαταβατικά χαμόγελα, κάνοντας το περιπετειώδες οδοιπορικό ενός νεαρού αγοριού της παλαιολιθικής περιόδου και του λυκόσκυλού του να μοιάζει με μια εντελώς εκτός τόπου και χρόνου ιστορία ενηλικίωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα παιδιά του Δημοτικού μπορεί και να ξετρελαθούν από τις όμορφες εικόνες και τη φιλία ανάμεσα σε αγόρι και λύκο. Το εφηβικό κοινό των multiplex, κάτι με την απουσία δράσης κάτι με την ακατάληπτη γλώσσα, μέχρι που ξηλώνει και καθίσματα. Οι του art-house, από μεγάλη απόσταση. Τούτη η προϊστορική περιπλάνηση του «Alpha» dog δεν κάνει με τίποτα για τα δόντια τους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.