FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΣΤΑΣΗ (2016)

(RISEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρησκευτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κέβιν Ρέινολντς
  • ΚΑΣΤ: Τζόζεφ Φάινς, Τομ Φέλτον, Πίτερ Φερθ, Κλιφ Κέρτις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Το 33 μ.Χ. στη Γαλιλαία, ένας υψηλά ιστάμενος Τριβούνος τής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας αναλαμβάνει τη διαλεύκανση του μυστηρίου τής εξαφάνισης του πτώματος ενός Ιουδαίου, του οποίου οι ακόλουθοι υποστηρίζουν ότι έχει αναστηθεί. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα ή καταστάσεις, δεν είναι ακριβώς συμπτωματική.

Θεωρητικά, η ιδέα της παρουσίασης της ιστορίας της Ανάστασης ως διαδικασίας «αστυνομικής» επίλυσης ενός μυστηρίου (παρά το γεγονός ότι για τον θεατή δεν υπάρχει μυστήριο ούτε στιγμή) δεν είναι κακή. Επίσης, δεν είναι κακό το γεγονός ότι ο ίδιος ο Ιησούς παρουσιάζεται στην οθόνη ως μάλλον μελαψός και μακριά από το ανοιχτόχρωμο πλαίσιο που μας έχουν συνηθίσει τελευταία οι σχετικές βιβλικές ταινίες. Επιπρόσθετα, μερικές εκπλήξεις και παρεμβολές στην ιστορία, όπως η υπόθεση της ταινίας σχετικά την πραγματική φύση του Βαραββά (ξεχάστε την ομώνυμη ταινία με τον Άντονι Κουίν, εδώ ο ανταγωνιστής τής… ψήφου τού κοινού για τη χάρη από τον θάνατο μετά βίας επιβιώνει άλλη μία ημέρα) ή η αναζήτηση για ένα υποκατάστατο πτώματος ώστε να αποφευχθεί η κρίση, δημιουργούν μια κάποια, παροδική, φρεσκάδα στα δρώμενα. Τα «καλά» χαρακτηριστικά της «Ανάστασης», όμως, φαίνεται πως εξαντλούνται εκεί, καθώς ο σκηνοθέτης τού «Ρομπέν των Δασών» και του «Υδάτινου Κόσμου», Κέβιν Ρέινολντς, στην πρώτη του ταινία μετά από σχεδόν δέκα χρόνια, δεν μπορεί να ξεπεράσει τα εμπόδια μιας ουσιαστικά κατά παραγγελίαν θρησκευτικής ταινίας.

Γιατί από ένα σημείο και μετά, η ταινία παραδίνεται άνευ όρων στο θρησκευτικό της checklist, πετώντας από πάνω της κάθε… χιτώνα νεωτερισμού και θυμίζοντας όλο και περισσότερο μια ασφαλή ταινία του είδους της: εδώ δηλώνουν το «παρών» ο Φαρισαίος Καϊάφας ως διεφθαρμένος ηγέτης της πνευματικής εξουσίας των Ιουδαίων, η Μαρία Μαγδαληνή ως μετανοούσα πόρνη (την οποία γνωρίζουν όλοι σχεδόν οι Ρωμαίοι εκατόνταρχοι σε μια παραδόξως χιουμοριστική σκηνή), η Ιερά Σινδόνη στην πιο στερεοτυπικά δογματική αποτύπωσή της επί της οθόνης, το νίψιμο των χεριών τού Πόντιου Πιλάτου ως κλείσιμο του ματιού στο πιο γνώριμο χαρακτηριστικό του σύμφωνα με την Ιστορία, η Αποκαθήλωση (αν και σε μια μάλλον άβολα προχειροφτιαγμένη σκηνή), ο Άπιστος Θωμάς (ο οποίος, επίσης, παραδόξως, φαίνεται να στερείται της «απιστίας» του σε αυτή τη σκηνή, καθώς ο Ιησούς μόνος του δείχνει τα σημάδια τής ανάστασής του, χωρίς να τα ζητήσει κανείς) αλλά και οι αναφορές τόσο στον Ιούδα τον Ισκαριώτη όσο και στα τριάντα αργύριά του.

Και πάλι, όμως, από μόνη της αυτή η προσέγγιση θα ήταν σεβαστή αν δεν υπήρχε η βιαστική τηλεοπτική αύρα που χαρακτηρίζει όλη τη δουλειά. Αν δεν αποτυπωνόταν στο φιλμ η πιο άθελά της αστεία εκπνοή θανάτου που έχουμε δει τελευταία στο σινεμά. Αν δεν υπήρχαν οι προπαρασκευαστικές για το θρησκευτικό ανακρούειν πρύμναν παραισθήσεις με τα πρόχειρα και ημιτελή εφέ. Αν η πίστη δεν προβαλλόταν επί της οθόνης (επίσης άθελα) ως προπομπός τής τρέλας (προσέξτε την ερμηνεία τού Βαρθολομαίου) ή ως απλά εμμονικός ζήλος (μετρήστε πόσες φορές παρομοιάζει η ταινία τη μεταλαμπάδευση των λόγων του Χριστού με το ψάρεμα – ακόμα κι αν την αγνοήσετε στην αρχή, στο τέλος την αναφέρει και απροκάλυπτα ως «ψάρεμα ανθρώπων»). Αν δεν υπήρχε η υπεραπλούστευση κάθε πολύπλοκης εσωτερικής διεργασίας μεταστροφής και αν δεν προέκυπτε η στιγμή της αποκάλυψης της «αλήθειας» ως παρωδία του ίδιου της του εαυτού. Αν υπήρχε έστω η ισορροπία ανάμεσα στη θρησκευτική πλευρά της ιστορίας και το ρωμαϊκό της παρακλάδι, το οποίο από ένα σημείο και μετά απλά μπαίνει στην άκρη και αγνοείται εφεξής. Αν, με άλλα λόγια, η «Ανάσταση» επικεντρωνόταν περισσότερο στη δομή και την αφήγησή της και δεν άφηνε τις διδακτικές της προθέσεις να σπρώξουν την όλη ταινία απλά στη διαδικαστική ολοκλήρωση και, τελικά, στην αποτυχία. Αληθώς (δεν) Ανέστη…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ψάχνεις οπωσδήποτε μια θρησκευτική ταινία για να δεις στο σινεμά με τη γιαγιά σου λόγω της «γιορτής», δεν έχεις περιθώρια ελιγμών. Σε κάθε άλλη περίπτωση, το τηλεοπτικό menu των ημερών θα σου φανεί υπέρ αρκετό για να κορέσεις τη θρησκευτική, σινεφιλική σου δίψα. Ειδικά, «Ο Χιτών» του Χένρι Κόστερ θα σε εκπλήξει με τον βαθμό στον οποίο αποτέλεσε πρότυπο για τη δημιουργία τούτης της «Ανάστασης».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.