FreeCinema

Follow us

ΤΡΕΛΗ ΑΓΑΠΗ (2014)

(AMOUR FOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γέσικα Χάουσνερ
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιαν Φρίντελ, Μπέρτι Σνέινκ, Στέφαν Γκρόσμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Εγωιστικά, (αυτο)καταστροφικά, εξωφρενικά ρομαντικός, ο Βερολινέζος αμφιλεγόμενος και περιβόητος (πλέον) ποιητής και συγγραφέας Χάινριχ φον Κλάιστ ψάχνει να βρει μια γυναίκα που θα ερωτευτεί και θα τον ερωτευτεί. Όχι για να ζήσουν μαζί, αλλά για να πεθάνουν μαζί. Αυτοκτονώντας. Και τη βρίσκει στη Χενριέτε Φόγκελ, σύζυγο ενός γνωστού του, η οποία ανακαλύπτει ότι πάσχει από ανίατη ασθένεια.

Αυτή την ταινία δεν μπορείς παρά να τη θαυμάσεις. Ειδικά άμα σκαμπάζεις κάτι παραπάνω από τον μέσο θεατή από Ιστορία Τέχνης ή / και λογοτεχνία. Καταρχήν για τα αριστοτεχνικά, λεπτοδουλεμένα κάδρα / πλάνα της, που φέρνουν αβίαστα στο μυαλό το έργο του Γιοχάνες Βερμέερ, και δη μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής, σε ήσυχους, άσπρους, γκρίζους, γαλάζιους, πράσινους, μπορντό, καφέ ή μπλε σκούρους τόνους, όπου τα έντονα, φωσφοριζέ θαρρείς, κόκκινο (στο σακάκι της Χενριέτε όταν ο Χάινριχ της προτείνει να πεθάνουν μαζί) και κίτρινο (στο τελευταίο φόρεμά της) κάνουν δύο καίριες, σημαδιακές, όλο παλμό εμφανίσεις / δηλώσεις.

Κάδρα στατικά, που αναγεννούν ιδανικά την αποστειρωμένη, εγκλωβισμένη σε άκαμπτους τύπους, κλασικά φαλλοκρατική, αλλά πανέμορφη στην όψη καθημερινότητα της βερολινέζικης αριστοκρατίας του 1811, χρίζοντας ταυτόχρονα αυτή την «Αγάπη» ξεχωριστή, αφού δεν μοιάζει με σχεδόν καμία άλλη ταινία εποχής που έχεις δει. Μέσα τους, ακόμα και οι ηθοποιοί φαντάζουν ως στοιχεία μιας «νεκρής φύσης», καθώς πλην από μια σκηνή χορού, δεν κινούνται παρά ελάχιστα, απερίγραπτα νωχελικά (σαν σε αργή κίνηση), και κυρίως στο πρόσωπο. Στα χείλη. Όταν μιλούν ή τραγουδούν (λίγο μετά την αρχή μια διάσημη diva της εποχής και η Χενριέτε, περίπου στα μισά ξανά η Χενριέτε, και στο τέλος η κόρη της – τέσσερα τραγούδια που αποτελούν και, όλη κι όλη, τη μουσική επένδυση του φιλμ).

Να υποκλιθείς, επίσης, στο υπόκωφο, λεπτά ειρωνικό, δηλητηριώδες χιούμορ της. Που αναρωτιέται για τη φύση τού έρωτα, αναγνωρίζοντας τις βαθιά εγωιστικές τάσεις του. Αφήνοντας αναπάντητο το ερώτημα για το κατά πόσο μπορεί να απελευθερώσει από ή να εγκλωβίσει ακόμα περισσότερο τον άνθρωπο στις επιθυμίες και τους φόβους του. Και συμψηφίζοντάς τον εύστοχα και πονηρά με μια ανεξιχνίαστη, από λάθος ασθένεια.

Ναι, αυτή την ταινία δεν μπορείς παρά να τη θαυμάσεις. Μόνο. Γιατί δεν μπορείς να τη νιώσεις. Να την αγαπήσεις. Δίνοντας τόση υπερβολική σημασία στην αισθητική της, υποβάλλοντας τους ηθοποιούς της σε τόσο στεγνή, απειροελάχιστη, σχεδόν απάνθρωπη εκφραστικότητα, διατηρώντας το χιούμορ της τόσο πεισματικά εγκεφαλικό, αλλά και παρεκκλίνοντας περιστασιακά από τα περί έρωτος για να βάλει στο παιχνίδι (πάντα με ειρωνική διάθεση) και τις κοινωνικές της ανησυχίες (στις συζητήσεις των πρωταγωνιστών για το αν θα πρέπει να φοβούνται τις συνέπειες της Γαλλικής Επανάστασης, την ανάγκη ύπαρξης αριστοκρατίας, αλλά και απαλλαγής της από οποιοδήποτε φόρο), προκύπτει εξαιρετικά επιτηδευμένη, ελιτίστικη και απρόσιτη. Γεμάτη από μεγάλες ιδέες, αλλά άδεια από αληθινά συναισθήματα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αγαπάς τον Βερμέερ ή / και τον φον Κλάιστ, στην αληθινή ιστορία και αυτοκτονία (μαζί με τη Φόγκελ) του οποίου βασίζεται, θα βρεις σίγουρα αυτή την ταινία ενδιαφέρουσα, καθώς τα μάτια, ο νους και τα αντανακλαστικά της αισθητικής σου θα κάνουν… «κουλτουρέ» party. Αν, όμως, είσαι ένας μέσος, «κανονικός» θεατής και επιθυμείς απλά να διευρύνεις τις καλλιτεχνικές του γνώσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά το κίνημα του Ρομαντισμού, καλύτερα να δεις μια σχετική έκθεση ζωγραφικής, ή να διαβάσεις κανένα βιβλίο (του φον Κλάιστ).


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι δύο και παθαίνουν τρελή αγάπη και θέλουν να την εκφράσουν καλύτερα… αυτοκτονώντας. Με το τελευταίο σκέλος ταυτίστηκα.