FreeCinema

Follow us

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΣΚΥΛΙΑ (2014)

(JIAO YOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάι Μινγκ Λιάνγκ
  • ΚΑΣΤ: Τσεν Σιάνγκ-Τσι, Λι Κανγκ-Σενγκ, Λι Γι Τσενγκ, Λι Γι Τσιέ, Λου Γι-Τσινγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 138'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ο άστεγος πατέρας δύο ανήλικων παιδιών αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα στην καθημερινότητα της σύγχρονης Ταϊπέι.

Αιρετικό, αλλά θα το πω (και δεν είναι και η πρώτη φορά…). Υπάρχει ένα «είδος» σινεμά το οποίο δεν έχει θέση στις κινηματογραφικές αίθουσες και είναι αστείο να σχετίζεται με την εμπορική εκμετάλλευση. Μια τέτοια περίπτωση δεν είναι μονάχα η τελευταία μεγάλου μήκους ταινία του Τσάι Μινγκ Λιάνγκ αλλά… ολόκληρη σχεδόν η φιλμογραφία τού σκηνοθέτη, ο οποίος εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στον παγκόσμιο… φεστιβαλικό χώρο, καλύπτοντας το ενδιαφέρον ή τις ανάγκες των σχετικών προγραμματιστών για κάτι πιο… «εξωτικό». Όχι τυχαία, με τη δεύτερη κιόλας ταινία του, το «Vive L’Amour» (1994), τιμήθηκε με το Χρυσό Λιοντάρι του Φεστιβάλ Βενετίας και, έκτοτε, παρέμεινε ως προστατευόμενος στο «πρωτοκλασάτο» rotation των «δημιουργών», κάνοντας γκελ μεταξύ Καννών και Βενετίας. Εκείνος, μεν, εξασφάλισε τη μόνιμη θεσούλα του στα διαγωνιστικά, με τους κριτικούς της «θεωρίας του auteur» να κοιμούνται στα καθίσματα και να χειροκροτούν στα end credits (έχω υπάρξει μάρτυρας πολλάκις…), οι παραγωγοί του, δε, στάθηκαν δίπλα στον «πελάτη» τους αφού το – σχετικά φτηνό σε budget – «προϊόν» συνέχιζε να μαγνητίζει τους διανομείς του arthouse (το «ως πότε;» είναι άλλο ερώτημα).

Και φτάνουμε σε τούτο εδώ το έργο, που μάλλον θα πλασαριστεί ως… ακόμη ένα «αριστούργημα» από πολλούς συναδέλφους μου ή, έστω, ένα φιλμ που «δεν χτυπάμε» διότι έχει «καλλιτεχνική αξία» και «αγγίζει»… Και επειδή σπανιότατα πέρασε από την ελληνική διανομή ταινία του Τσάι Μινγκ Λιάνγκ, κάποιοι θα «τσιμπήσουν», από άγνοια ή ένα κάποιο «εικαστικό» ενδιαφέρον, Ταϊβάν σου λέει, κουλτούρα κι έτσι. Πάω να αρματωθώ κι επιστρέφω…

Αρχικά, θα μιλήσω με χρόνους. 138 περίπου λεπτά η συνολική διάρκεια των «Αδέσποτων Σκυλιών». Χρονομέτρησα τα δύο τελευταία μονοπλάνα: κάτι παραπάνω από 21 λεπτά! Φαντάσου. Αφαιρώντας δύο πλάνα, το μαρτύριο θα μπορούσε να διαρκεί 117 λεπτά! Αλλά, όχι, μαζί με τους ήρωες, πρέπει να πονέσεις κι εσύ. Για την Τέχνη. 14 λεπτά το κοντινό σε δύο πρόσωπα που… κοιτάνε έναν τοίχο! Κινηματογραφική μαγεία. Το «βάθος» της ανθρώπινης ψυχής! Στα credits τέλους είχα ημικρανία και, αν το κοιτούσα, θα είχα βγάλει και υπόταση, σίγουρα. Θα τολμήσει να πει κανείς «δεν είναι κριτική αυτό»; Θα απαντήσω απλά: γιατί, είναι ταινία αυτό το πράγμα;

Μιλώντας πιο… σοβαρά, ελλείψει πραγματικής ιστορίας, ο Τσάι Μινγκ Λιάνγκ μας αφηγείται (sic) ώρες και ημέρες από τη ζωή ενός πατέρα δύο ανήλικων παιδιών στη σύγχρονη Ταϊπέι, όχι με μια «λαϊκίστικη» οπτική δυσφορίας για την εξαθλίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και την έλλειψη ηθικής απέναντι στους κοινούς θνητούς (βασική εργασία του ανδρός είναι το να κρατά διαφημιστικές ταμπέλες, ακίνητος, σ’ ένα σταυροδρόμι μεγάλης κυκλοφορίας, συνήθως υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες), αλλά σίγουρα προσδοκώντας τη λύπηση του θεατή (ειδικά από τη στιγμή που βλέπουμε τα παιδιά να πλένονται σε μια δημόσια τουαλέτα ή να κοιμούνται σε ένα εγκαταλειμμένο χαμόσπιτο…). Προφανώς και αποτελείται από μια μεγάλη σειρά μονοπλάνων, με ελάχιστο διάλογο, και εικόνες urban «τοπίων» που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα ενδιαφέρον art installation, όχι όμως και κάποιο φιλμικό αποτέλεσμα, καθώς ο μοναδικός στόχος του σκηνοθέτη είναι μια μινιμαλιστική αποδόμηση επί των κινηματογραφικών «συμβάσεων» που ορίζουν την αφήγηση ενός έργου με… αρχή, μέση και τέλος (ξέρεις, αυτές τις παραδοσιακές «μπαναλαρίες»…).

Ένας τόνος μελαγχολίας απέναντι στις σημερινές κοινωνίες που δεν αντιμετωπίζουν τον άνθρωπο ως… άνθρωπο είναι αισθητός και σεβαστός, όμως κανένας από εμάς δεν ευθύνεται και δεν έχει την υποχρέωση να μοιραστεί την οδύνη του κεντρικού ήρωα, όταν εκείνος ξεσπά σε ένα… λάχανο για 10 ολόκληρα λεπτά! Για τις αίθουσες του… εμπορικού κυκλώματος και της εκμετάλλευσης, στις οποίες πληρώνεις για να ψυχαγωγηθείς ή να θαυμάσεις μια μορφή Τέχνης, όχι. Για τα ευρωπαϊκά Φεστιβάλ, ναι. Για τα πανηγύρια, δε, ακόμη περισσότερο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ρυθμοί απόγνωσης, ανυπαρξία στοιχειώδους ιστορίας, αδιέξοδη κορύφωση. Αποκλειστικά για το arthouse κοινό, αλλά κι αυτό… με γερή κράση στο μονοπλάνο! Αν τον είχα μπροστά μου τον Τσάι Μινγκ Λιάνγκ, θα του έλεγα να πεταχτεί και να δει καμία ταινία του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, μπας και μάθει κάτι…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.