Τηλεοπτικό midseason, επεισόδιο 2: Βαρυχειμωνιά στις ΗΠΑ.
Μπορεί εμείς εδώ στην πνιγμένη στις τούρκικες σαπουνόπερες Ελλαδίτσα, να βλέπουμε ανοιξιάτικο φως και να βρίσκουμε την υγειά μας χάρη στη τηλεόραση μεγάλων διαστάσεων και τελευταίας εσοδείας, που μας προσφέρουν απλόχερα μια χούφτα συνδρομητικά, αλλά και ελεύθερα κανάλια, στο Αμέρικα, όμως, ζουν τη πιο περίεργη, απρόβλεπτη και ζοφερή midseason των τελευταίων χρόνων…
Μετά από χρόνια και καιρούς, όταν οι τηλεοπτικοί σχολιαστές, αναλυτές και ιστορικοί θα ξεχωρίζουν τη σεζόν που έφερε τα πάνω κάτω στο αμερικάνικο τηλεοπτικό τοπίο και προκάλεσε αργά ή γρήγορα την αλλαγή του, στη φετινή midseason θα αναφέρονται. Εκείνη, δηλαδή, που ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου Γενάρη και εκτός από την επιστροφή των σειρών που συνεχίζονται μετά το Χριστουγεννιάτικο διάλειμμα, προσέφερε τις πρεμιέρες ουκ ολίγων νέων shows, καθώς και εκείνες δεύτερων ή τρίτων κύκλων δραμάτων που έκαναν το ντεμπούτο τους την περσινή ή προπέρσινη midseason. Αποτέλεσμα; Το έλα να δεις και… να μη δεις!
Τρεις από τους πρωταθλητές του Φθινοπώρου επέστρεψαν δριμύτεροι. (Και για τους τρείς σε έχουμε… τσιγκλήσει δεόντως ξανά και ξανά. Αν εξακολουθείς να τους αγνοείς, κακό του κεφαλιού σου!) Το «Walking Dead», κατ’ αρχήν (που αυτή την Κυριακή, 31/3 στις ΗΠΑ, και τη Δευτέρα 1/4 στην Ελλάδα, το FOX φέρνει στον κόσμο το πολυαναμενόμενο φινάλε του 3ου κύκλου του), επέστρεψε στις 10 Φεβρουαρίου στο συνδρομητικό AMC σπάζοντας και πάλι όλα τα ρεκόρ τηλεθέασης, που το ίδιο είχε προηγουμένως σημειώσει: 16.6 εκατομμύρια τηλεθεατές και 6.1% rating στις ηλικίες τηλεθεατών 18 – 49! Ένα μήνα πριν, στο ελεύθερο CBS, το «The Big Bang Theory» έκανε και πάλι το nerdy θαύμα του ξεκαρδίζοντας τα πλήθη: 19.8 εκατομμύρια σύνολο και 6.3% rating! Επιδόσεις που διατήρησε και διατηρεί ακόμα, για να ανακηρυχτεί το πιο επιτυχημένο show ολόκληρης της σεζόν 2012 – 2013, εκθρονίζοντας αμετάκλητα το αχτύπητο μέχρι σήμερα talent show του FOX, «American Idol».
Στο επίσης ελεύθερο, τέλος, αλλά mini major – τουτέστιν μικρών μεγεθών, από κάθε άποψη – CW, το «The Vampire Diaries» σκοράρει τα καλύτερα νούμερα τηλεθέασης της «ζωής» του, διανύοντας τον 4ο, πιο ατρόμητο και ρηξικέλευθο κύκλο του. Στις 21 Φεβρουαρίου, μάλιστα, με 2.9 εκατομμύρια θεατές και 1.3% στις ηλικίες 18 – 49, αναρριχήθηκε στη θέση 9 του top 10 της βραδιάς, αφήνοντας, πρωτοφανώς, τους ανταγωνιστές του στις 20:00, «Community» και «Parks and Recreation» του NBC και «Zero Hour» του ABC να… φάνε τη σκόνη του. Έτσι, αυτός ο εθιστικός βαμπιρικός μύθος, που ποτέ δε φοβήθηκε να πάρει ρίσκα, επανέκτησε τα πρωτεία ως το πιο επιτυχημένο δράμα του CW: με 1.6% πλέον, κατά μέσο όρο, ξεπέρασε τον αντίστοιχο 1.3% του «Arrow», που στον παρθενικό του κύκλο εξακολουθεί να στέκεται κάτι παραπάνω από αντάξιο των προσδοκιών του καναλιού (όχι μόνο εξαιτίας του Στίβεν Αμέλ, Σοφία Σταυριανίδου! Άκου εκεί, να μου το αποκαλέσεις «φούσκα» σαν το ανεκδιήγητο «Beauty & the Beast»!).
Αντίθετα, οι λοιποί πρωταθλητές του Φθινοπώρου τα βρήκαν πολύ σκούρα με τον καινούργιο χρόνο. Το NBC αφενός, που ήταν το μόνο από τα ελεύθερα αμερικανικά κανάλια που σημείωσε άνοδο στις τηλεθεάσεις του σε σχέση με το φθινόπωρο του 2011, έκανε ιλιγγιώδη βουτιά, για να βρεθεί ξανά μανά στις τελευταίες θέσεις. Με το υπερ-επιτυχημένο, ολόφρεσκο ως ιδέα talent-show του «The Voice» και το μετα-αποκαλυπτικό έπος «Revolution», που αμφότερα τρέλαναν τα μηχανάκια τηλεθέασης, σε τετράμηνο διάλειμμα, είδε ακόμα και το πολλά υποσχόμενο sitcom του Μάθιου Πέρι, «Go On», να παίρνει ραγδαία την κατιούσα και να φλερτάρει επικίνδυνα, πλέον, με το κόψιμο. Την κατάσταση δε βοήθησαν οι πρεμιέρες νέων και μη σειρών, σαν τα «Deception» και «Smash», που ακολουθώντας μια γενικότερη ανησυχητική τάση (βλέπε παρακάτω) έπιασαν πάτο. Μόλις την περασμένη Δευτέρα, 25/3, μπόρεσε να πάρει μια ανάσα ανακούφισης το εν λόγω κανάλι, αφού η επιστροφή του «The Voice» ήταν θριαμβευτική, ενώ εκείνη του «Revolution», με 2.7%, μπορεί να σημείωσε πτώση 13%, αλλά κέρδισε άνετα την πρωτιά στις 22:00 και την τρίτη θέση στο top 10 της ημέρας.
Το λατρεμένο θεατών, κριτικών και βραβείων καμάρι του ABC, «Modern Family» αφετέρου, ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη τον 4ο κύκλο του. Τα νούμερα του τότε δεν ήταν τόσο θεαματικά όσο άλλες χρονιές, αλλά με 5.5% στους ενήλικες 18 – 49 παρέμενε στην κορυφή, ως η πιο επιτυχημένη κωμική σειρά της αμερικανικής τηλεόρασης. Λίγο πριν απ’ τα Χριστούγεννα, όμως, το προαναφερθέν «The Big Bang Theory» το ξεπέρασε πανηγυρικά. Η ξεκαρδιστικά μεγάλη, πολυμορφική και ευτυχισμένη οικογένεια των Πρίτσετ ήλπιζε σε καλύτερες μέρες άμα τη επιστροφή της το Γενάρη, αλλά ατύχησε. Ενώ το «The Big Bang Theory» σημείωνε τις υψηλότερες τηλεθεάσεις της καριέρας του, τη μια μετά την άλλη, το «Modern Family» κινήθηκε ανάποδα. Και μετά από συνεχείς, απογοητευτικές πτώσεις, έφτασε στις 6 Φεβρουαρίου να σημειώνει αρνητικό ρεκόρ, με 3.8%, προκαλώντας πονοκέφαλο στο κανάλι, που ακόμα προσπαθεί (μάταια) να ανακαλύψει τι πάει λάθος και πώς να το διορθώσει.
Ο παραπάνω πονοκέφαλος, όμως, δε συγκρίνεται με τα εγκεφαλικά που κινδυνεύουν να πάθουν σύσσωμοι οι ιθύνοντες της ελεύθερης, κυρίως, αμερικανικής τηλεόρασης, όσον αφορά την απόδοση που σημείωσαν οι φετινές πρεμιέρες της midseason. Από τη μια, οι σειρές που επέστρεψαν από τον περσινό χειμώνα, για το δεύτερο ή τον τρίτο κύκλο τους έφαγαν μεγαλοπρεπώς και όχι απαραίτητα δικαίως ή αναμενόμενα τα μούτρα τους. Το «Smash», στον 2ο κύκλο του, προσγειώθηκε ανώμαλα στο 1.4%. Το φιλόδοξο come-back του Κίφερ Σάδερλαντ στο FOX, «Touch», στούκαρε στο 1% και μάλλον δε θα συνεχίζει να μας αγγίζει για τρίτη χρονιά. Και το ιατροδικαστικό δράμα του ABC, «Body of Proof», ψυχορραγεί με 1.2%, αν και σφόδρα ανανεωμένο στην τρέχουσα τρίτη σεζόν του.
Από την άλλη, για τις νέες σειρές που μόλις έκαναν το ντεμπούτο τους, ο φετινός χειμώνας αποδείχθηκε, ούτε λίγο, ούτε πολύ, σωστό νεκροταφείο. Με 0.3% μέσο όρο το «Cult» του CW δεν προσηλύτισε κανέναν και πάει για φούντο. Το ίδιο και το «Red Widow» του ABC, που στην πρεμιέρα του μόλις και μετά βίας άγγιξε το 1.5%. Στο NBC, τόσο το εν πλουσία οικία – εύστοχα χαρακτηρισμένο ως «Revenge» του φτωχού – «Deception», με 1.7%, όσο και η εν Λευκώ Οίκω πολιτική κωμωδία «1600 Penn» είναι απίθανο να γλιτώσουν την έξωση. Τουτέστιν, καμία από τις παραπάνω σειρές δεν έχει λογικά μέλλον, όλες τους, όμως, διατηρούν κάποιες μηδαμινές ελπίδες αναστροφής του αρνητικού, εναντίον τους κλίματος.
Αντίθετα, χρόνους μας άφησαν ήδη, οριστικά και αμετάκλητα, το ανοσιούργημα – μεταμοντέρνα εκδοχή του «Δόκτωρ Τζέκιλ & Κύριος Χάιντ» του NBC, «Do No Harm» (που με 0.9% στην πρεμιέρα του σημείωσε αρνητικό ρεκόρ), το υπερ-φιλόδοξο κατασκοπευτικό θρίλερ, «Zero Hour» του ABC, που δεν ξεπέρασε το 1.3% και τα τρία επεισόδια (παρά τον πολυαγαπημένο Άντονι Έντουαρντς του «ER» στον πρωταγωνιστικό ρόλο), αλλά και το λατρεμένο των κριτικών, αναζωογονητικά ιδιότροπο sitcom της Λόρα Ντερν, «Enlightened», που έβλεπαν μόνο καμιά 200.000 εκλεκτοί και κόπηκε με βαριά καρδιά από το συνδρομητικό HBO, μόλις ολοκλήρωσε τον – 8 επεισοδίων – δεύτερο κύκλο του, στις 3 Μαρτίου.
Εν τέλει, από τα νεόκοπα shows το «The Following» του FOX ήταν το μοναδικό που όχι μόνο επιβίωσε, αλλά και θριάμβευσε με 4.1% rating στις ηλικίες 18 – 49, παρά την αντιμετώπισή του ως σφόδρα αμφιλεγόμενου από κριτική και κοινό. Προφανώς, το controversy, οι serial killers και – πάνω από όλα – ο Κέβιν Μπέικον αποτελούν ακαταμάχητο συνδυασμό και η σειρά ήδη πήρε πράσινο φως για δεύτερο κύκλο. Το ίδιο αναμένεται να πετύχουν και τα ολόφρεσκα «The Americans» και «Monday Mornings», των FX και TNT αντίστοιχα, που κινήθηκαν αξιοπρεπώς και καλλιτεχνικά και εμπορικά στη συνδρομητική τηλεόραση. Εκεί, όπου και στο φετινό midseason, πρώτη θέση στην καρδιά θεατών και κριτικών πήρε το εξαιρετικό, δια χειρός Έλμορ Λέναρντ και Γκρέιαμ Γιόστ, αστυνομικό δράμα του FX, «Justified», με έναν υπέροχα μειλίχιο Τίμοθι Όλιφαντ σε ρόλο παλαιάς κοπής σερίφη να κρατά τις εύθραυστες ισορροπίες σε μια φτωχή αγροτική επαρχία του ανατολικού Κεντάκι. Να μια σειρά που πρέπει κάποια στιγμή να ιχνηλατήσουμε, και εμείς και εσύ, δίνοντάς της τη σημασία που της αξίζει.
Δες εδώ τι συνέβη και με το ελληνικό τηλεοπτικό midseason.