FreeCinema

Follow us
15.1016:00

Φεστιβάλ Λονδίνου: Η γυναίκα στο επίκεντρο.


Καθώς διανύουμε την δεύτερη και τελευταία εβδομάδα του Φεστιβάλ, οι ταινίες με κεντρικούς ρόλους γυναίκες… όλων των ηλικιών, εποχών και κοινωνικών τάξεων, συνεχίζουν να κυριαρχούν στις λονδρέζικες κινηματογραφικές μαρκίζες, ενώ οι μεγάλοι stars δεν έχουν πάψει να εμφανίζονται στα κόκκινα χαλιά, δίνοντας πραγματικά μεγάλη αίγλη στην όλη διοργάνωση.

Το φετινό Φεστιβάλ του Λονδίνου έκανε την πρόθεσή του εμφανή εξαρχής: η γυναικεία παρουσία θα ήταν το επίκεντρο, στη μεγάλη οθόνη αλλά και σε μια σειρά συζητήσεων και masterclasses ανοιχτά στο κοινό και τα μέλη τού industry. Έτσι, μετά την επίσημη έναρξη με το «Suffragette» της Σάρα Γκάβρον, η Τζίνα Ντέιβις βρέθηκε να συζητά για τη γυναίκα στο σημερινό σινεμά και την ανισότητα ρόλων στη βιομηχανία, στο πλαίσιο του πρώτου παγκόσμιου συμποσίου του Ινστιτούτου που η ίδια ίδρυσε φέτος για τα δικαιώματα της γυναίκας στο σινεμά και την τηλεόραση (το Geena Davis Institute on Gender in Media and Women in Film and Television). Η ίδια δήλωσε: «Ο γενικότερος στόχος μου είναι να υπάρχουν περισσότεροι γυναικείοι χαρακτήρες σε ό,τι παρακολουθούν τα μικρά παιδιά, από πολύ νωρίς, γιατί όπως είναι τα πράγματα τώρα, τα media που δημιουργούνται για τα παιδάκια δεν έχουν αρκετές γυναικείες παρουσίες. Οι περισσότεροι ανδρικοί χαρακτήρες είναι εκείνοι που έχουν τις μεγάλες περιπέτειες και κάνουν όλα τα ενδιαφέροντα πράγματα, και οι γυναικείοι είναι τις περισσότερες φορές διακοσμητικοί, οπότε διδάσκουμε τα παιδιά από πολύ νωρίς να μην έχουν φυλετικές προκαταλήψεις και να θεωρούν τα κορίτσια ως λιγότερο σημαντικά από τα αγόρια. Το ρητό μας είναι: ‘’Αν δουν κάτι, μπορούν να γίνουν αυτό το κάτι’’, και θέλουμε τα κορίτσια να δουν ενδυναμωτικές εικόνες.»

Και τι πιο ενδυναμωτικό (αν και ακατάλληλες για μικρά κοριτσάκια…) από τις τέσσερις μεγάλες πρεμιέρες του τελευταίου τριημέρου, όλες με πυρήνα και κινητήριο δύναμη τον γυναικείο χαρακτήρα;

The Lobster premiere London

Καταρχάς, την Τρίτη έγινε η πρεμιέρα (φωτό) του «The Lobster» του Γιώργου Λάνθιμου, που αποτελούσε εξαρχής μια από τις πλέον αναμενόμενες και από το κοινό (sold out όλες οι φεστιβαλικές προβολές του στο πρώτο πεντάλεπτο!) και από τους ανθρώπους του χώρου (η μόνη μεγάλη δημοσιογραφική προβολή όπου δεν έπεφτε καρφίτσα και δεν έμεινε κενή ούτε μια θέση στην τεράστια αίθουσα του Picturehouse Central!). Αν και ο βασικός πρωταγωνιστής είναι άνδρας (απολαυστικότατος ο Κόλιν Φάρελ), είναι οι γυναικείοι ρόλοι που κρατούν τα ηνία και τη δυναμική της ταινίας (Ρέιτσελ Βάις, Ολίβια Κόλμαν, Λεά Σεντού, Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια). Περισσότερα για την ταινία και τις υπόλοιπες παρουσίες ελληνικού ενδιαφέροντος… σύντομα!

Brooklyn

Για το υπέροχο και αισθητικά πανέμορφο «Brooklyn» του Τζον Κρόλι, σε σεναριακή διασκευή του λατρεμένου Νικ Χόρνμπι από το βιβλίο του Κολμ Τόιμπιν, η υπογράφουσα σας τα έχει ήδη πει από τον Γενάρη και το φετινό Φεστιβάλ του Sundance, όπου η ταινία (βρετανικής παραγωγής) έκανε παγκόσμια πρεμιέρα, με το – αμιγώς αμερικάνικο – κοινό να χειροκροτά όρθιο και δακρυσμένο για αρκετή ώρα. Κεντρική ηρωίδα η νεαρή Έιλις (άλλη μια φετινή γυναικεία ερμηνεία επάξια πολλών βραβείων, εδώ από τη Σίρσα Ρόναν) που μεταναστεύει από την Ιρλανδία στη Νέα Υόρκη στα 50’s και βρίσκεται συναισθηματικά διχασμένη ανάμεσα στην πατρίδα (ή μάλλον στη ρομαντική version της) που άφησε πίσω και τον εντυπωσιακό Νέο Κόσμο που ανοίγεται μπροστά της. Οι συντελεστές της ταινίας βρέθηκαν στο Λονδίνο για την πρεμιέρα κι ελπίζουμε (είμαστε σίγουροι, μάλλον) πως το φεστιβαλικό κοινό του θα την αγαπήσει όπως και το αντίστοιχο αμερικάνικο τόσους μήνες πριν.

Carol

Άλλη μια αισθητικά πανέμορφη ιστορία που διαδραματίζεται στα 50’s, κι έχει επίκεντρο όχι έναν αλλά δυο γυναικείους χαρακτήρες, έκανε τη λαμπερή της πρεμιέρα χθες βράδυ. Το «Carol» του Τοντ Χέινς τον ξαναβρίσκει στο γνώριμο και αγαπημένο του κινηματογραφικό είδος, το μελόδραμα, με την Κέιτ Μπλάνσετ και τη Ρούνεϊ Μάρα στους αντίστοιχους ρόλους της πλούσιας μεσήλικης desperate housewife και του νεαρού εργαζόμενου κοριτσιού, που ξεκινούν έναν παράφορο (και κοινωνικά απαγορευμένο) έρωτα με φόντο τη χριστουγεννιάτικη Νέα Υόρκη. Στυλιστικά και κινηματογραφικά, η ταινία είναι αψεγάδιαστη, η κομψότητα και η καλαισθησία προσωποποιημένη, ενώ οι δυο πρωταγωνίστριες λάμπουν με την ομορφιά και τις ερμηνείες τους, η καθεμιά με τον δικό της τρόπο (glamorous femme fatale η μια, φτυστή η Όντρεϊ Χέπμπορν η άλλη), και η μουσική επένδυση του Κάρτερ Μπέργουελ (σχεδόν μόνιμος συνεργάτης των αδελφών Κοέν) είναι απλά έξοχη. Χωρίς να είναι ακριβώς κινηματογραφικός θρίαμβος στο σύνολό της (η ερωτική χημεία των δυο πρωταγωνιστριών έπεισε ελάχιστους), είναι σίγουρο πως, την ίδια στιγμή και αν μη τι άλλο, είναι μια σαγηνευτική και – σε σημεία – ειλικρινά φορτισμένα συναισθηματική ταινία που θα ακουστεί πολύ μέσα στη σεζόν.

The Lady in the Van

Αλλαγή περιβάλλοντος τώρα, αλλά και πάλι με γυναικείο κεντρικό ρόλο, με το «The Lady in the Van» του Νίκολας Χάιτνερ. Αγγλική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο του θεατρικού συγγραφέα (και βρετανικού «εθνικού θησαυρού») Άλαν Μπένετ, σκηνοθετημένη από έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου βρετανικού σανιδιού και με πρωταγωνίστρια την κορυφαία ηθοποιό της χώρας, Μάγκι Σμιθ, αυτή η υπέροχα συγκινητική, feelgood δραματική κομεντί αποτελεί τη χαρά των απανταχού αγγλόφιλων! Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας ηλικιωμένης άστεγης που «εισέβαλε» στην ζωή του Μπένετ, μαζί με το βανάκι / σπίτι της, κι έμεινε εκεί, στον ιδιωτικό χώρο έξω από το σπίτι του στο Κάμντεν του Λονδίνου για μια… δεκαπενταετία! Ο ιδιόρρυθμος, μελαγχολικά κωμικοτραγικός συγγραφικός λόγος του Μπένετ μεταφέρθηκε ιδανικά σε αυτή την παραγωγή, με τον σημαντικό – κυρίως θεατρικό – ηθοποιό Άλεξ Τζένινγκς να υποδύεται ξανά τον συγγραφέα (μετά τη θεατρική μεταφορά της ιστορίας), ενώ η Μάγκι Σμιθ κάνει «απλώς» αυτό που ξέρει καλύτερα: να ανάγει όποιον ρόλο της δοθεί, από αριστοκράτισσας έως άστεγης, σε masterclass της υποκριτικής Τέχνης.

Το 59ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λονδίνου θα συνεχιστεί ώς τις 18 Οκτωβρίου και το FREE CINEMA θα βρίσκεται εκεί μέχρι τελικής πτώσεως (της αυλαίας του, εννοούμε)!

lff-2015-title-artwork