FreeCinema

Follow us
03.112:47

«Holy» 53! Πρεμιέρα χθες για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.


Με μια λιτή τελετή σήκωσε αυλαία χθες βράδυ το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, προσπαθώντας να μην προκαλέσει το μένος του κοινού σχετικά με τη σπατάλη του δημοσίου χρήματος… Ακολούθησε η ελληνική πρεμιέρα της πολυαναμενόμενης ταινίας του Λεός Καράξ, «Holy Motors», σε ένα κατάμεστο Ολύμπιον, το οποίο (τι ευχάριστη έκπληξη!) παρέμεινε κατάμεστο και σε όλη την διάρκεια της προβολής.

Η τελετή άνοιξε με τους swing ρυθμούς των Milky Lady & The Cookies και τις χορευτικές φιγούρες των Jitterbugs, ενώ συνέχισε με τις ομιλίες των Δημήτρη Εϊπίδη και Γιάννη Μπουτάρη, Διευθυντή και Προέδρου του Δ.Σ. του Φεστιβάλ, αντίστοιχα. Ο μεν κύριος Εϊπίδης τόνισε την παλαιότητα του θεσμού και την πεποίθησή του ότι το φετινό Φεστιβάλ ίσως είναι το καλύτερο της ιστορίας του, ενώ πρόλαβε να αποσαφηνίσει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (που φτάνει το 70%) του φετινού budget προέρχεται από ευρωπαϊκά κονδύλια και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο δε κύριος Μπουτάρης έδωσε έμφαση στη σημασία του θεσμού για την ίδια την πόλη και το μεγάλο βαθμό που οι σχετικές δραστηριότητες ενισχύουν την ταυτότητά της, λίγο πριν ανακηρύξει την έναρξη του φετινού Φεστιβάλ. Στην τελετή παρών ήταν και ο Κώστας Γαβράς, έτοιμος να παραστεί και στην ελληνική πρεμιέρα της ταινίας του «Le Capital», το βράδυ του Σαββάτου στο Ολύμπιον, αλλά και η κριτική επιτροπή, με επικεφαλής τον Τόμας Έλζεσερ, επίτιμο Καθηγητή στο Τμήμα Κινηματογράφου και Τηλεόρασης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ.

Το «Holy Motors» ήταν η ταινία που επιλέχθηκε για ν’ ανοίξει επίσημα τον κύκλο προβολών, η επιστροφή του τρομερού παιδιού του γαλλικού σινεμά, Λεός Καράξ, με τον Ντενί Λαβάν (όπως ήταν αναμενόμενο) στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Παρά την εκκεντρικότητα του θέματος, έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι υπήρξαν ελάχιστες αποχωρήσεις από την αίθουσα, με τις κοσμικές κυρίες της πόλης να εκτιμούν την σουρεαλιστική και περισσότερο διαισθητική προσέγγιση του θέματος! Ίσως, βέβαια, βοήθησαν και οι εμφανίσεις των Εύα Μέντες και Κάιλι Μινόγκ, που, αν και σύντομες, αύξησαν κατά πολύ την προσβασιμότητα της ταινίας. Δυστυχώς, η ταινία δεν έχει επαναληπτική προβολή για το κοινό, το οποίο θα πρέπει να περιμένει την επίσημη έξοδο του «Holy Motors» στις αίθουσες, στα τέλη του Νοέμβρη.

Κατά τα άλλα, οι προβολές είχαν περισσότερο Καουρισμάκι και λιγότερο Αντρέας Ντρέζεν, οι οποίοι αποτελούν τιμώμενα πρόσωπα του φετινού Φεστιβάλ. Δειλά δειλά ξεκίνησαν τις προβολές τους και οι Ματιές στα Βαλκάνια, με τη «Νύχτα Σιωπής», την Αργυρή Άρκτο του φετινού Βερολίνου να αποδεικνύεται, αν και αργή, αρκετά διεισδυτική στις παρωχημένες τακτικές παντρολογημάτων ακόμα και στη σημερινή Τουρκία, παίζοντας με τους ρόλους και, ουσιαστικά, υποστηρίζοντας ότι θύματα των στερεοτυπικών διαδικασιών αποτελούν και τα δύο φύλα, πέρα από την προφανή υποβάθμιση της γυναίκας.

Το Σαββατοκύριακο αναμένεται πλούσιο με την έναρξη του Διαγωνιστικού, τις πρώτες ελληνικές ταινίες να ξεκινούν τις προβολές τους, αλλά και την ανακοίνωση της δημιουργίας της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, που αποτελεί μακροχρόνια προσπάθεια του Δημήτρη Εϊπίδη και, πλέον, φαίνεται να ολοκληρώνεται με επιτυχία. Μέσα στο weekend καταφθάνει επίσης στην πόλη και το έτερο τιμώμενο πρόσωπο του Φεστιβάλ, ο Μπαχμάν Γκομπαντί, έτοιμος για την προβολή των σημαντικότερων ταινιών της καριέρας του, αλλά και την πρεμιέρα της νέας του, «Rhino Season», που αποτελεί το μεταβατικό στάδιο από το Ιρανικό καθεστώς στα αμερικανικά κεφάλαια (τα οποία θα επενδύσει ο Μάρτιν Σκορσέζε για το επόμενο φιλμ του αυτοεξόριστου σκηνοθέτη).