Σοκ! PGA και DGA αποθεώνουν «Anora»!
Τα Σωματεία των Παραγωγών και των Σκηνοθετών συμφώνησαν! Η «Anora» του Σον Μπέικερ παίρνει ένα σαφές προβάδισμα στην οσκαρική κούρσα… σχεδόν από το πουθενά! Έπεται εκείνο των Ηθοποιών, στις 23 Φεβρουαρίου, το οποίο θα φανερώσει τις διαθέσεις ακόμη περισσότερων ψηφοφόρων της Ακαδημίας για φέτος.
Μέσα σε δύο μέρες, η «Anora» του Σον Μπέικερ, που την είχαμε αφήσει μονάχα με έναν Χρυσό Φοίνικα από το Φεστιβάλ Καννών του περσινού Μάη, πήρε σαρωτική φόρα, αποσπώντας τρία βραβεία! Εκτός από τα σημαντικότατα των Σωματείων Παραγωγών και Σκηνοθετών, την Παρασκευή έκανε την έκπληξη και στα Critics’ Choice Awards, κατακτώντας τον τίτλο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς.
Ας πιάσουμε τα πιο επίμαχα. Τα τελευταία 35 χρόνια, το βραβείο του PGA έχει ταιριάξει με τα γούστα των μελών της AMPAS 25 φορές, προμηνύοντας και τον επερχόμενο νικητή του Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Θα επαναλάβω τα (ετησίως) «τετριμμένα». Η δύναμη επιρροής των παραγωγών δεν είναι καθόλου αμελητέα, όχι απλά επειδή μιλάμε για τους ανθρώπους που… δίνουν δουλειές στο Χόλιγουντ, αλλά και επειδή το βραβείο του Σωματείου τους προκύπτει από ένα σύστημα καταμέτρησης ψήφων παρόμοιο με εκείνο της Ακαδημίας. Από το σύνολο των 9.905 μελών (νέος αριθμός ρεκόρ, 108 περισσότεροι από πέρσι!) που ψηφίζουν για την καλύτερη ταινία φέτος, οι παραγωγοί είναι 652 (ίδιος αριθμός με πέρσι).
Πέρσι, οι Παραγωγοί είχαν δώσει την οσκαρική σκυτάλη στο «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν, πετυχαίνοντας διάνα και στο τελικό βραβείο της AMPAS. Ενώ η δεκάδα των υποψήφιων φιλμ του PGA για το 2024 ήταν ακριβώς η ίδια με την οσκαρική, φέτος υπάρχουν μόλις δύο (εντελώς αμελητέες) διαφορές: οι Παραγωγοί προτίμησαν τα «Αληθινός Πόνος» και «September 5», ενώ στην Ακαδημία αυτοί οι τίτλοι αντικατασταθήκαν από τα «Είμαι Ακόμη Εδώ» και «Nickel Boys». Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι ταινίες που συμπλήρωσαν τη δεκάδα των Παραγωγών έχουν… εβραϊκό ενδιαφέρον, μα το μεγάλο τους βραβείο δεν κατέληξε στο «The Brutalist».
Η επιλογή της «Anora» (φωτό) για φέτος αποτελεί ξάφνιασμα, καθώς τα προγνωστικά την είχαν σχεδόν εξαφανίσει (πριμοδοτώντας εσχάτως το «A Complete Unknown»), ειδικά μετά το μηδενικό score στις Χρυσές Σφαίρες, όπου έχασε και στις πέντε κατηγορίες στις οποίες ήταν υποψήφια. Ο media-κός ντόρος των παλιών tweets της Κάρλα Σοφία Γκασκόν της «Emilia Pérez» και η μερική χρήση τεχνολογίας AI στο «The Brutalist» μπορεί να κόστισαν ψήφους; Δεν πρόκειται να μάθουμε ποτέ. Ή… μπορούμε να πάρουμε και μια καλύτερη γεύση από τους Ηθοποιούς στις 23 Φεβρουαρίου (1.258 από δαύτους ψηφίζουν και την καλύτερη ταινία στα Όσκαρ!). Σε άλλα νέα περί των Παραγωγών, το «Ατίθασο Ρομπότ» κέρδισε στην κατηγορία του καλύτερου animation και στο ντοκιμαντέρ προτιμήθηκε το «Super/Man: The Christopher Reeve Story», το οποίο δεν έχει οσκαρική υποψηφιότητα.
Ας πάμε και στο Σωματείο των Σκηνοθετών, το οποίο έδωσε τα βραβεία του χθες, επίσης. Σε αυτή την οσκαρική κατηγορία έχει σχεδόν το αλάθητο. Από το 1948 μέχρι σήμερα, μόλις οκτώ (!) ήταν οι σκηνοθέτες που ενώ βραβεύτηκαν από τους συναδέλφους τους, δεν έτυχαν της προτίμησης των μελών της Ακαδημίας (η τελευταία… ήττα ανήκε στον Σαμ Μέντες και το «1917», με το Όσκαρ να πηγαίνει στον – επίσης υποψήφιο στα DGA – Μπονγκ Τζουν-Χο για τα «Παράσιτα»). Πέρσι σκόραρε πετυχημένα με Κρίστοφερ Νόλαν.
Η φετινή πεντάδα των Σκηνοθετών διαφωνούσε μονάχα σε ένα όνομα σε σχέση με την οσκαρική: η Κοραλί Φαρζά («The Substance») πήρε περισσότερους ψήφους από τα μέλη της AMPAS, ενώ ο Έντβαρντ Μπέργκερ («Κονκλάβιο») προτιμήθηκε από τους συναδέλφους του. Τελικά, ο Σον Μπέικερ και η «Anora» του (φωτό) έκαναν κι εδώ την έκπληξη, με το Χόλιγουντ να παραμιλά πλέον και την agenda του Όσκαρ καλύτερης ταινίας της χρονιάς (μα και σκηνοθεσίας!) να αλλάζει άρδην. Just for the records, από τα σχεδόν 19.500 μέλη του DGA, φέτος οι σκηνοθέτες που ψηφίζουν στα Όσκαρ αριθμούν τους 589.
Τον ίδιο ενθουσιασμό με τον Μπέικερ πρέπει να έχουν αυτές τις μέρες και οι συντελεστές του αριστουργηματικού «Ατίθασου Ρομπότ», το οποίο σάρωσε στα Annie, τα βραβεία των animated παραγωγών, όπου μέτρησε… εννέα νίκες! Μαζί με το βραβείο από το PGA, η ταινία του Κρις Σάντερς βαδίζει ολοταχώς για το Όσκαρ της συγκεκριμένης κατηγορίας. Εκεί έχει ακόμη δύο υποψηφιότητες, στις κατηγορίες καλύτερης μουσικής και καλύτερου ήχου.