Το Σωματείο των Ηθοποιών την είδε «Κονκλάβιο»!
Η απονομή του (πολυπληθούς) Σωματείου των Ηθοποιών προκάλεσε αναταράξεις ή, απλά, απέδειξε πως σε μία χρονιά δίχως σπουδαία έργα μεγέθους η κατάσταση στα φετινά Όσκαρ είναι εντελώς ρευστή; Το καστ από το «Κονκλάβιο» ήταν ένα κάποιο σοκ, μαζί με την ανατροπή του βραβείου πρώτου ανδρικού ρόλου στον Τιμοτέ Σαλαμέ.
Το Σωματείο των Ηθοποιών, ο επαγγελματικός κλάδος με τη γνωστή δυναμική του μεγαλύτερου αριθμού ψηφοφόρων στην Ακαδημία (1.258 φέτος, πάλι λίγο λιγότεροι από τους περσινούς 1.294, αν και ο συνολικός αριθμός των μελών συνεχίζει να σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ, φτάνοντας τα 9.905), προτίμησε αυτή τη φορά να κάνει τα δικά του, αδιαφορώντας για την κυριαρχία της «Anora» στα Σωματεία Παραγωγών και Σκηνοθετών. Η ταινία του Σον Μπέικερ δεν πήρε απολύτως τίποτα εδώ!
Στην κατηγορία του ensemble (τύπου «εφάμιλλη» του Όσκαρ καλύτερης ταινία για τα SAG), ανάμεσα στα υποψήφια φιλμ «Anora», «A Complete Unknown», «Κονκλάβιο», «Emilia Pérez» και «Wicked», οι ηθοποιοί Ρέιφ Φάινς, Στάνλεϊ Τούτσι, Τζον Λίθγκοου, Λούσιαν Μσαμάτι, Σέρτζιο Καστελίτο και Ιζαμπέλα Ροσελίνι έκαναν τη μεγαλύτερη ανατροπή της βραδιάς, ανεβάζοντας τα ποσοστά του «Κονκλάβιου» για την οσκαρική νίκη του 2025! Ή μήπως όχι;
Η συγκεκριμένη κατηγορία του ομαδικού καστ, η οποία εμφανίστηκε στα βραβεία SAG μόλις το 1995, παρουσιάζει διάφορα «προβλήματα» ως προς τα οσκαρικά προγνωστικά, καθώς εξαρτάται κυρίως από το πόσο πολλούς (και σημαντικούς) ρόλους περιλαμβάνει το σενάριο μιας ταινίας και πόσο καλά τους υποστηρίζει ερμηνευτικά το καστ της. Η χθεσινή νίκη του «Κονκλάβιου» έρχεται να ταιριάξει μονάχα με εκείνες στα BAFTA (για καλύτερη ταινία και καλύτερη βρετανική ταινία της χρονιάς) και τα Critics’ Choice (καλύτερο ensemble καστ). Μέχρι πρότινος, το υποψήφιο για οκτώ βραβεία Όσκαρ φιλμ του Έντβαρντ Μπέργκερ έδειχνε να έχει κάποιες ελπίδες κυρίως στην κατηγορία του διασκευασμένου σεναρίου (αν και δεν είχε καν προταθεί από το Σωματείο των Σεναριογράφων!). Μπορούν τα SAG ν’ αλλάξουν την πορεία της «Anora»; Αβέβαιο, καθώς το βραβείο του ensemble εδώ δεν έχει το «αλάθητο» σε συνδυασμό με οσκαρικές νίκες (ακόμα γελάω με το «Black Panther»!), ενώ από την άλλη έχουν υπάρξει και περιπτώσεις όπου έχει υποδείξει πρόταση ανατροπής (χαρακτηριστικότερα παραδείγματα των τελευταίων δεκαετιών, τα «Παράσιτα», το «Spotlight», το «Argo» και το «Crash»).
Στους μεμονωμένους ρόλους και δη στους δεύτερους, το πράγμα δείχνει να έχει «κλειδώσει» στους Ζόι Σαλντάνα («Emilia Pérez») (φωτό) για τον γυναικείο και Κιέραν Κάλκιν («Αληθινός Πόνος») για τον ανδρικό. Μοιάζει δύσκολο να προκύψει οσκαρικό upset σε τούτη την κατηγορία, όσο αδικαιολόγητη κι αν θεωρώ τη φόρα που έχει πάρει ο Κάλκιν. Αν στοιχημάτιζα για μια μεγάλη ανατροπή στα Όσκαρ, θα την έδινα στον Γιούρα Μπόρισοφ της «Anora» (πραγματικά άξιος ερμηνευτικά), πράγμα που φυσικά θα προκαλούσε και ένα domino ενίσχυσης του φιλμ του Μπέικερ.
Στους πρώτους ρόλους, η Ντέμι Μουρ συνέχισε το άνετο σερί της για τον γυναικείο στο «The Substance», θεωρώντας πλέον δεδομένη την οσκαρική της νίκη. Από τα περίφημα (ετήσια) άρθρα του Variety με ανώνυμες δηλώσεις από ψηφοφόρους – μέλη της AMPAS φάνηκε πως το φιλμ της Κοραλί Φαρζά ενόχλησε κάργα, όμως, η Μουρ εντυπωσίασε για το θάρρος της επιλογής της να πρωταγωνιστήσει σ’ ένα τόσο τολμηρό έργο και συγκινεί όλο και περισσότερο σε κάθε ευχαριστήριο λόγο της, ως βετεράνος και γυναίκα ηθοποιός η οποία συμβολίζει την αντοχή στο πέρασμα του χρόνου («τσαλακώνοντας» και το πρότυπο της «πλαστικής» κι αγέραστης star του Χόλιγουντ…). Όσον αφορά στην περίπτωση του βραβείου SAG, πάντως, το γεγονός αυτό δεν πρόκειται να επηρεάσει περισσότερο, διότι οι οσκαρικές κάλπες είχαν ήδη κλείσει.
Αυτό το… «οι οσκαρικές κάλπες είχαν ήδη κλείσει» δηλώνει πως εδώ έχουμε να κάνουμε με το ρεύμα της στιγμής, καθώς τα SAG αποτελούσαν τα τελευταία μεγάλα βραβεία της χρονιάς. Και το μέχρι πρότινος οσκαρικό φαβορί του πρώτου ανδρικού ρόλου, ο Έιντριαν Μπρόντι για το «The Brutalist», μόλις δέχτηκε ένα ισχυρότατο πλήγμα από… τον Τιμοτέ Σαλαμέ! Η νίκη του για το «A Complete Unknown» αφήνει περιθώρια για να μετατραπεί σε θρίλερ και τούτη η κατηγορία στην τελετή απονομής των Όσκαρ, στις 2 Μαρτίου.
Μετά το ξάφνιασμα του Σωματείου των Ηθοποιών με το «Κονκλάβιο», λοιπόν, ας κάνουμε και μία ανακεφαλαίωση με σημαντικότατες οσκαρικές κατηγορίες και το πως ψήφισαν γι’ αυτές τα αντίστοιχα επαγγελματικά Σωματεία της Αμερικής εφέτος (οι μοντέρ απουσιάζουν, διότι δίνουν τα βραβεία τους στις 14 Μαρτίου):
Σωματείο Παραγωγών: «Anora» (φωτό)
Σωματείο Σκηνοθετών: «Anora»
Σωματείο Σεναριογράφων: «Anora» (πρωτότυπο) και «The Nickel Boys» (διασκευασμένο)
Σωματείο Διευθυντών Φωτογραφίας: «Maria»