FreeCinema

Follow us

ΚΑΠΟΙΑ ΜΙΛΗΣΕ (2022)

(SHE SAID)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Σράντερ
  • ΚΑΣΤ: Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ζόι Καζάν, Πατρίσια Κλάρκσον, Αντρέ Μπράουερ, Σαμάνθα Μόρτον, Άσλεϊ Τζαντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας The New York Times αναλαμβάνουν το reportage που αποκάλυψε σωρεία καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση γυναικών από τον κινηματογραφικό παραγωγό Χάρβεϊ Γουάινστιν.

Καταπληκτικό θέμα, εντελώς λάθος επιλογή σκηνοθέτη! Σημεία των καιρών στο Χόλιγουντ. Προσλαμβάνουμε γυναίκα, διότι το θέμα είναι… γυναικείο, άρα εκείνη θα ξέρει καλύτερα τι να κάνει. Λυπάμαι, αλλά στο σινεμά δεν είναι το φύλο ο παράγοντας που κάνει την ποιοτική διαφορά, αλλά η ικανότητα. Βάλτε δίπλα-δίπλα το «Κάποια Μίλησε» με τη «Βόμβα» (2019) του Τζέι Ρόουτς και θα καταλάβετε το #fail της Μαρία Σράντερ εδώ.

Αρκούν ελάχιστα λεπτά ανέμπνευστης εναλλαγής κακοσκηνοθετημένων πλάνων και άδοξου μοντάζ για να καταλάβεις ότι τούτη η ταινία αντιμετωπίζει ισχυρό δραματουργικό πρόβλημα, καθώς στην ουσία η αφηγηματική γραμμή / ματιά της Σράντερ ακολουθεί (ή τρέχει πίσω από…) ένα πρωτογενές υλικό δημοσιογραφικό, που για να δημιουργήσει μια «ιστορία» και να χτίσει πάνω της μικρές δόσεις σασπένς (πραγματικά, γιατί;), χρησιμοποιεί κάθε είδος εξαντλημένου κλισέ των φιλμ του συγκεκριμένου genre, δίχως όμως την αντίστοιχη δραματική βαρύτητα πρόσφατων τίτλων όπως το «Spotlight» (2015) του Τομ ΜακΚάρθι ή το «The Post» (2017) του Στίβεν Σπίλμπεργκ (εξαιρετικά και τα δύο).

Με μία αφελή σιγουριά, η Σράντερ νομίζει πως το «Κάποια Μίλησε» μπορεί να λειτουργήσει μέσω ενός είδους σκηνοθετικού «αυτόματου πιλότου» μονάχα επειδή το θέμα της ταινίας έχει δύναμη και αφορά (ιδιαίτερα σήμερα). Έτσι, ο άμοιρος θεατής περιορίζεται στην οπτικοποίηση ενός ρεπορταζιακού «storyline» που θέλει τις δύο κεντρικές ηρωίδες του φιλμ να προσπαθούν ν’ αποσπάσουν μαρτυρίες και αποδεικτικά στοιχεία που θα φανερώσουν τη δράση του Χάρβεϊ Γουάινστιν, ώστε να δημοσιεύσουν το άρθρο τους χωρίς να κινδυνεύσει η εφημερίδα τους να συρθεί στα δικαστήρια. Περιττό ν’ αναφέρω πως η όλη εκτέλεση είναι παντελώς βαρετή και οι Κάρεϊ Μάλιγκαν και Ζόι Καζάν εκτίθενται υποκριτικά, καθώς δεν έχουν στοιχειώδεις ρόλους στα χέρια τους (πλην ελαχίστων στιγμών, στις οποίες οφείλουν να παριστάνουν τις μητέρες – συζύγους, έστω σε… αληθοφανή διαμερίσματα της Νέας Υόρκης και ουχί σε χολιγουντιανές φαντασιώσεις καθημερινού βίου) για να δώσουν ζωή στους αληθινούς χαρακτήρες τους.

Η διάρκεια των 129 (!) ανοικονόμητων λεπτών καταδικάζει την αξία του φιλμικού αποτελέσματος, που γυροφέρνει από coffee shops και diners μέχρι χώρους ξενοδοχείων (πετυχημένα αλλά ελαφρώς ντοκιμαντερίστικης υφής τα πλάνα των διαδρόμων, συνοδεία ηχητικών αποσπασμάτων διαλόγων του Γουάινστιν και θυμάτων του) και τα γραφεία της εφημερίδας. Οι γυναίκες δικαιώνονται, το σινεμά όχι. Μαρία Σράντερ, νοίκιασε να δεις το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976) του Άλαν Τζ. Πακούλα, μπας και νιώσεις την κανονική ντροπή που σου αρμόζει, και (για το καλό όλων μας) γύρνα πίσω στη βασική επαγγελματική σου ιδιότητα (εκείνη της ηθοποιού).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θέμα με ηθικό πλεονέκτημα που βουλιάζει από την ανικανότητα του ανθρώπου που βρέθηκε πίσω από τις κάμερες για να το φέρει εις πέρας σε μορφή ταινίας. Θα το ξαναπώ. Δεν είναι το φύλο το πρόβλημα. Ξεπεράστε το! Ειλικρινά, δηλαδή, όποιος δεν γελάσει ή δεν πει μέσα του «Τι ανοησία είναι αυτή!» στο καταληκτικό πλάνο με τις δύο δημοσιογράφους και το διευθυντικό επιτελείο της New York Times να κρέμονται πάνω από ένα monitor υπολογιστή πριν πατηθεί το «Publish», λες και θα ξεκινήσουν τον πυρηνικό όλεθρο ενός παγκόσμιου πολέμου, κάτι δεν έχει καταλάβει σωστά γύρω από την Τέχνη του κινηματογράφου…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.