FreeCinema

Follow us

DODO (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάνος Χ. Κούτρας
  • ΚΑΣΤ: Σμαράγδα Καρύδη, Άκης Σακελλαρίου, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Νίκος Γκέλια, Άγγελος Παπαδημητρίου, Μαριέλλα Σαββίδου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Πολύδωρος Βογιατζής, Τζεφ Μοντάνα, Κρις Ραντάνοφ, Άννα Τζορτζίκια, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Αχμάντ Κοντάρ, Τζομάνα Αλχασάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 132'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Ένα εξαφανισμένο εδώ και τριακόσια χρόνια εξωτικό πουλί εμφανίζεται έξαφνα σε μια villa βορείων προαστείων, καθώς οι προετοιμασίες για επικείμενο γαμήλιο party βρίσκονται στην κορύφωσή τους.

Στο πλαίσιο της ελληνικής κινηματογραφίας, ο Πάνος Χ. Κούτρας είναι ο μικρός μας… Mad Hatter, ένας σκηνοθέτης που θέλει να πιστεύει πως μέσα στο «μαγικό» του καπέλο κρύβει ανεξάντλητη τρέλα και φιλμικά ευρήματα, τα οποία επιδιώκει να μας σερβίρει σε μορφή «παραμυθιού», φλερτάροντας πάντοτε και με το ρεαλιστικό, όμως. Τούτη τη φορά, τραβά μέσα από το καπέλο του ένα ολοκαίνουργιο «trick», το «Dodo», αλλά στην πραγματικότητα αυτό που θα δουν (ειδικά) εκείνοι οι οποίοι γνωρίζουν το σύνολο της φιλμογραφίας του είναι ένα κανονικό déjà vu από στοιχεία των προηγούμενων δουλειών του. Που δεν δένουν μεταξύ τους, διότι ο σκελετός της ιστορίας είναι πάρα πολύ ισχνός για να συγκρατήσει ολόκληρο έργο (πόσω μάλλον και τέτοιας διάρκειας…).

Το μεγαλοαστικό background της «Αληθινής Ζωής» (2004), μια transsexual ηρωίδα σαν «δάνειο» από τη «Στρέλλα» (2009) κι εκείνη η αντι-ρεαλιστική πτυχή της ύπαρξης ενός παραμυθένιου ζώου (με «γαρνιτούρα» προσφυγικομεταναστευτικού) από το «Xenia» (2014), μπαίνουν κάπως αναγκαστικά στο mixer του storytelling, λες και παρακολουθούμε ένα αυτοαναφορικό, updated «trip» των όσων μας έχει αφηγηθεί μέχρι σήμερα ο Κούτρας (εάν στο τραπέζι του γάμου σέρβιραν και μουσακά, θα ήμασταν «κομπλέ»!), όμως, όλα μαζί είναι τόσο ετερόκλητα και (κυρίως) αδυνατούν να λειτουργήσουν ιντριγκαδόρικα για τον θεατή, που από κάποια στιγμή του φιλμ κι έπειτα (για μένα ήταν η νυχτερινή σεκάνς των εξομολογήσεων / αποκαλύψεων, με σχεδόν σύσσωμο το καστ στον κήπο της villa) θα αισθανθεί πως τα τεκταινόμενα δεν τον αφορούν καθόλου.

Οι προθέσεις είναι καλές, εννοείται. Και ο Κούτρας επιδεικνύει με μεγαλύτερη σιγουριά από ποτέ ότι έχει ωριμάσει ως κινηματογραφιστής. Αλλά δεν είναι σε θέση να παραδεχθεί πως ένα μάτσο από υποπλοκές δεν αρκούν για να στήσουν ένα έργο με αρχή, μέση και τέλος. Και, στην τελική, η εστίαση στην ελληνική κοινωνική κατρακύλα της τελευταίας δεκαετίας που επιχειρεί να ειρωνευτεί και να σαρκάσει, ίσως και ο ίδιος αισθάνεται πως είναι σχετικά επιδερμική σε σημειολογίες κι αναφορές, οπότε έχει προσθέσει σε ρόλο «υπέρβασης» αυτό το φανταστικό πουλί του τίτλου, φλερτάροντας με το σουρεαλιστικό (σαν «σανίδα σωτηρίας»). Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» είναι το πλέον προφανές, αλλά εδώ ο (αντίστοιχος;) χαρακτήρας / ρόλος της Σοφίας ποτέ δεν γίνεται ουσιαστικά πρωταγωνιστικός, καθώς χάνεται ανάμεσα στο όλο μπούγιο που πηγαινοέρχεται ελαφρώς άσκοπα και άστοχα υστερικά (με δικαιολογία το εξωτικό πτηνό).

Καθώς προχωρούσε η «δράση» του «Dodo» σκεφτόμουν πως ο Κούτρας είχε στο βάθος του μυαλού του τον Λουίς Μπουνιουέλ και μια κουστωδία μεγαλοαστών που παγιδεύονται στους «τέσσερις τοίχους» ενός dinner party. Ατυχώς, αυτό που καταφέρνει μοιάζει περισσότερο με… Φρανσουά Οζόν κι ένα ποντικάκι το οποίο ανακάτωνε τα πάντα στα θεμέλια μιας οικογένειας. Με τη διαφορά ότι, αναλογικά συγκρίνοντάς τα, το πουλί του Κούτρα δεν επιδρά με σημαίνοντα τρόπο στις ζωές των ηρώων του, δεν είναι αυτό που αφυπνίζει «μαγικά» τους χαρακτήρες του «Dodo». Απλά, στέκει σε μια γωνία και, αν είχε γλώσσα, μπορεί και να το ακούγαμε να φωνάζει: «Που έμπλεξα; Σε ελληνική ταινία;»!

Δεν ξέρω αν ένα διαφορετικό μοντάζ θα έσωζε κάτι παραπάνω από αυτό που είναι σήμερα το «Dodo». Υπάρχουν, όμως, κάποια ονόματα στην ταινία που σώζουν… εαυτούς. Η Σοφία της Νατάσας Εξηνταβελώνη είναι μία σαφής απόδειξη ότι η νεαρή ηθοποιός μπορεί να υποστηρίξει (πλέον) κάτι πιο απαιτητικό σε ρόλο, η Εύα δηλώνει ξεκάθαρα πως το πιο μαγικό (και χαρισματικό) πλάσμα τούτου του φιλμ είναι η Τζεφ Μοντάνα και η dp Oλυμπία Μυτιληναίου βγάζει ασπροπρόσωπη την εικόνα που ήθελε να βγάλει ο Κούτρας (και προς τις ξένες αγορές). Την επόμενη φορά, θεωρώ πως πρέπει να βάλει πολύ βαθιά το χέρι μέσα στο καπέλο του, διότι όσο και να θέλει να μας πείσει για το αντίθετο, έχει ήδη ξεμείνει από «κόλπα». Ή σεναριογράφους, για να λέμε και του στραβού το δίκιο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απλοϊκή στη βάση της (αλλά «καμουφλαρισμένη» από πολλές μικρές υποπλοκές, κοινώς πλασαρισμένη σαν κάτι το μεγαλεπίβολο) ιστορία κοινωνικής κριτικής της Ελλάδας του σήμερα, σε πλαίσιο εντελώς… «απολιτίκ» και αγκομαχώντας σουρεαλιστικό (ένα πουλί δεν φέρνει την άνοιξη…). Σίγουρα καλύτερη από τον μέσο όρο μιας ντόπιας κινηματογραφικής παραγωγής (της γνωστής φρίκης, δηλαδή), όμως, το αποτέλεσμα αδικεί και τον Πάνο Χ. Κούτρα και τις προσδοκίες που έχουμε απ’ αυτόν. Βαστάτε μικρό… καπέλο!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.