FreeCinema

Follow us

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (2021)

(NORDSJØEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ Καταστροφής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Αντρέας Άντερσεν
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιν Κούγιατ Θόρπ, Χένρικ Μπγιέλαντ, Ρολφ Κρίστιαν Λάρσεν, Άντερς Μπάασμο, Μπγιόρν Φλόμπεργκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.

Δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί που θα μπορούσαν να φανταστούν πως ο νορβηγικός κινηματογράφος θα εξελίσσονταν σε συνεχιστή του θρυλικού είδους των ταινιών καταστροφής! Ο σκηνοθέτης, οι παραγωγοί και οι σεναριογράφοι που είχαν εμπλακεί (με τον έναν ή τον άλλο τρόπο), είτε με το «Κύμα» (2015), είτε με το «Σεισμό» (2018), επιστρέφουν με τούτη τη «Φλεγόμενη Θάλασσα», συνδυάζοντας τη λογική ενός disaster movie με έντονες οικολογικές ανησυχίες. Ανανεώνουν τους βασικούς ήρωες, εγκαταλείποντας την οικογένεια του επιστήμονα Κρίστιαν (πόσα να της τύχουν της δόλιας φαμίλιας, πια;), όμως, η αποκτηθείσα από τα προηγούμενα φιλμ εμπειρία δεν μετουσιώνεται σε κάτι πέραν του αναμενομένου, σε επίπεδο παραγωγής. Αντιθέτως, μάλιστα, σε σχέση με τον προκάτοχο «Σεισμό» (με τον οποίο, από πλευράς ύφους, η «Θάλασσα» βρίσκεται πιο κοντά, απ’ ό,τι με το «Κύμα»), γίνεται βηματάκι… προς τα πίσω, καθώς το απαραίτητο για το είδος θέαμα όχι μόνο δίνεται με το σταγονόμετρο, αλλά μοιάζει να απουσιάζει σχεδόν ολοκληρωτικά.

Το στόρι συστήνει τη Σοφία και τον Άρθουρ, δύο εξειδικευμένους ερευνητές που καλούνται εσπευσμένα σε πλοίο στ’ ανοιχτά της Νορβηγίας, έπειτα από την κατάρρευση εξέδρας πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα. Αφού ανακαλύπτουν έναν επιζώντα, χάρη στον προηγμένης τεχνολογίας εξοπλισμό τους, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την προσπάθεια διάσωσής του εξαιτίας υποθαλάσσιου και απειλητικού για όλους τους κινδύνου. Έπειτα από την μελέτη του video της επιχείρησης, αντιλαμβάνονται πως αυτό που βίωσαν δεν ήταν παρά η αρχή ενός φαινομένου domino, ικανού να καταστρέψει όλες (μιλάμε για δεκάδες!) τις δεξαμενές πετρελαίου των δυτικών νορβηγικών ακτών! Σε μια προσπάθεια να σωθούν οι ζωές των εργαζομένων, διατάσσεται η άμεση εκκένωσή τους, πλην όμως ο αγαπημένος της Σοφία δεν προλαβαίνει να φύγει από την εξέδρα στην οποία εργάζεται, με αποτέλεσμα να παγιδευτεί εκεί. Χωρίς δεύτερη κουβέντα, Σοφία και Άρθουρ σπεύδουν να τον σώσουν, με τον χρόνο να μην στέκει σύμμαχος της προσπάθειάς τους.

Δεν θ’ ανάψουμε δα και καμιά μεγάλη φωτιά (#diplhs), εάν αναφέρουμε πως η πλοκή χαράσσει πορεία ακολουθώντας… στα τυφλά την πυξίδα του είδους που υπηρετεί. Έπειτα από τις συστάσεις του ερωτευμένου ζεύγους των Σοφία και Στίαν, καθώς και την εισαγωγική αναφορά (σε ύφος mockumentary!) για τα προβλήματα που μπορεί να επιφέρει στην ισορροπία του περιβάλλοντος η επί σειράς δεκαετιών αλόγιστη άντληση πετρελαίου από τον βυθό της θάλασσας, σκάει το πρώτο κύμα καταστροφής. Είναι το κομμάτι αυτό του φιλμ όπου κάποια disaster ψήγματα αναταράσσουν την οθόνη, ανοίγοντας (μέσω συσκέψεων κάθε λογής κυβερνώντων και χαρτογιακάδων) τον δρόμο για την τελική κλιμάκωση της ολικής απειλής, που (ατυχώς) μόνο ως τέτοια δεν εισπράττεται.

Η «παλαβή» λύση που προκρίνεται ώστε να σωθούν οι νορβηγικές ακτές, αλλά και η απονενοημένη επιχείρηση διάσωσης που Σοφία και Άρθουρ αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας, έχει κάτι από «Αρμαγεδδών» (1998), πλην όμως, η ευκολία με την οποία οι ήρωες ξεπερνούν (σχεδόν όλα) τα εμπόδια, υποβαθμίζει την απόλυτη καταστροφική διάθεση του σεναρίου. Η άνετη υπερπήδηση των δυσκολιών ασφαλώς και αποτελεί μοτίβο του genre, θα έπρεπε εν τούτοις να έχει συνδυαστεί και με το άλλο βασικότατο στοιχείο του, εκείνο του blockbuster-ικού υπερθεάματος. Έλλειψη χρημάτων, όμως, αντ’ αυτού ο χρόνος καλύπτεται από αρκετό μπλα-μπλα για τα πως και τα γιατί φτάσαμε ως εδώ, προτάσσοντας μια καλοδεχούμενα έντονη οικολογική συνείδηση, αλλά και μια (αρχικά) συνωμοσιολογική διάθεση, που γρήγορα εγκαταλείπεται.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τέτοιου είδους ταινίες θαρρώ πως αντιμετωπίζουν ένα άλυτο πρόβλημα στη χώρα μας. Για τους φανατικούς των χολιγουντιανών παραγωγών που ενδεχομένως ψήνονται για έργα τύπου «Deepwater Horizon» (2016), τούτη «Η Φλεγόμενη Θάλασσα» δεν πρόκειται να τους ανάψει κάποια σπουδαία φλόγα (για να μην πιάσω και το θέμα της γλώσσας). Για τους φίλους του κλασικού ευρωπαϊκού κινηματογράφου, εδώ πλησιάζουμε επικίνδυνα την «αμερικανιά». Το τρίτο (σερί) νορβηγικό disaster film δεν φέρνει την… καταστροφή, όμως, δύσκολα θα συναρπάσει.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.