FreeCinema

Follow us

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ (1959)

(NORTH BY NORTHWEST)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Κάρι Γκραντ, Εύα Μαρί Σεντ, Τζέιμς Μέισον, Τζέσι Ρόις Λάντις, Μάρτιν Λάνταου, Λίο Γκ. Κάρολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Executive διαφημιστικής γίνεται στόχος ομάδας κατασκόπων από παρεξήγηση και αγωνίζεται ν’ αποδείξει την αθωότητά του… όσο παραμένει ακόμη ζωντανός!

Έχω πει πολλές φορές πως εάν δεν είχε υπάρξει ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, το σινεμά δεν θα ήταν το ίδιο με αυτό που ξέρουμε σήμερα. Υπάρχουν άπειρες ταινίες που αποδεικνύουν αυτό το σκεπτικό μου για τον καλύτερο κινηματογραφικό σκηνοθέτη όλων των εποχών, με επίδραση κυριολεκτικά αδιανόητη πάνω στη φιλμική γλώσσα αφήγησης. Ο Χίτσκοκ υπήρξε ο μεγαλύτερος μάστορας διαχείρισης του θεατή και της σχέσης του με τα δρώμενα επί της μεγάλης οθόνης, έχτισε τα θεμέλια για την εξέλιξη διαφόρων genres, πρόσφερε πολλαπλά κι αναπάντεχα layers «ανάγνωσης» σε ταινίες που φαινομενικά έδειχναν μονάχα ψυχαγωγικές και η δουλειά του θ’ αντιγράφεται… στον αιώνα τον άπαντα.

Είναι γνωστή η προτίμησή μου για τον «Σιωπηλό Μάρτυρα» του 1954 (εκτενές κείμενό μου υπάρχει σε τούτη την έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και το που τον τοποθετώ στα χρονικά του σινεμά επίσης δεν αποτελεί μυστικό), όμως, το «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» θα μπορούσε να βρίσκεται στην κορυφή μιας άλλης αξιολογικής λίστας, πόσω μάλλον στο πλαίσιο της φιλμογραφίας του, με γνώμονα το entertainment value.

Πρόκειται για ένα κανονικό roller coaster που σε βάζει στη θέση του κεντρικού ήρωα, του αφελούς Ρότζερ Ο. Θόρνχιλ (ο Κάρι Γκραντ ως η αποθέωση της φινέτσας και του ανδρικού πρότυπου), και σε γυροφέρνει σ’ ένα σωρό αμερικανικές τοποθεσίες ή μνημεία για να θέσει νέους κανόνες και όρια στο σασπένς, στηρίζοντας τα πάντα στην («ευνουχισμένη», καθώς βρίσκεσαι έξω από τους χώρους δράσης) συμμετοχή σου και τη μη δυνατότητα επέμβασής σου στην εξέλιξη της μοίρας αυτού του χαρακτήρα. Με τον οποίο ταυτίζεσαι απόλυτα, μα δεν θα ήθελες καθόλου να ήσουν «in his shoes»!

Αυτή η ταινία δεν αξίζει μονάχα ένα απλό κείμενο κριτικής, αλλά… ατελείωτα κατεβατά ανάλυσης και «αποκωδικοποίησης» στην προσέγγιση. Το είχα κάνει στα τέλη της δεκαετίας του ’90 για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ. Οπότε, συνεχίζεις την ανάγνωση μέσω του post που φέρει τον τίτλο ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΤΟ «ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΑΓΑΝΤΩΝ». Εάν δεν έχεις ξαναδεί ποτέ αυτή την ταινία, μέτρα επτά παραγράφους μετά την εικόνα του τίτλου από τα opening credits και επανέρχεσαι αφού πας σινεμά. Εάν την έχεις ξαναδεί, διαβάζεις ελεύθερα το πλήρες κείμενο λες και ήταν ένα συνοδευτικό «λυσάρι» και κατόπιν σπεύδεις στο πλησιέστερο θερινό σινεμά για να έχεις μια ακόμη εμπειρία θέασης αυτού του αριστουργήματος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν υπάρχει περίπτωση να ζεις σε τούτο τον κόσμο και να μην έχεις δει ποτέ στη μεγάλη οθόνη αυτή την ταινία. Δεν ζεις. Και δεν το έχεις καταλάβει.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.