FreeCinema

Follow us

ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ (ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ) (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γρηγόρης Καραντινάκης
  • ΚΑΣΤ: Μιμή Ντενίση, Λεωνίδας Κακούρης, Μπουράκ Χακί, Κρατερός Κατσούλης, Ταμίλλα Κουλίεβα, Κατερίνα Γερονικολού, Ντίνα Μιχαηλίδου, Αναστασία Παντούση, Οζντεμίρ Τζιφτζίογκλου, Νέδη Αντωνιάδη, Γιάννης Εγγλέζος, Έφη Γούση, Νέιθαν Τόμας, Ντάνιελ Κρόσλεϊ, Γιάννης Βογιατζής, Τζέιν Λαποτέρ, Σούζαν Χάμσαϊρ, Ρούπερτ Γκρέιβς, Χρήστος Στέργιογλου, Θοδωρής Κατσαφάδος, Ντάνκαν Σκίνερ, Δάφνη Αλεξάντερ, Μιχάλης Μητρούσης, Nαταλία Δραγούμη, Ανδρέας Νάτσιος, Μανώλης Γεραπετρίτης, Ίαν Ρόμπερσον, Τζοάνα Καλαφάτις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Η ζωή της οικογένειας Μπαλτατζή κλονίζεται τραγικά από τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή της Σμύρνης από τον τουρκικό στρατό του Μουσταφά Κεμάλ, το 1922.

Στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2021, το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» του Γρηγόρη Καραντινάκη έπαιρνε ένα τεράστιο ρίσκο: ν’ αναμετρηθεί με τις συνθήκες περιορισμών στην προσέλευση στις κινηματογραφικές αίθουσες εξαιτίας του COVID-19. Η ασφάλεια των θεατών ήταν αμφιλεγόμενη, η διαμάχη μεταξύ εμβολιασμένων και αντιεμβολιαστών δίχαζε, ενώ με την αλλαγή του έτους κρούσματα και νεκροί από τον κορονοϊό έσπαγαν προηγούμενα ρεκόρ της χώρας μας. Παρά τα εμπόδια (και παραβλέποντας τις στερεοτυπικές ειρωνικές επιθέσεις μερίδας του κοινού ενάντια στο πρόσωπο της Μιμής Ντενίση), το φιλμ κατάφερε να συνεχίσει να παίζεται στα σινεμά επί είκοσι μία εβδομάδες (μέχρι και χθες)! Το συνολικό box-office του, όμως, δεν ήταν αντάξιο των εμπορικών προσδοκιών και δυνατοτήτων του. Έχοντας ξεπεράσει τα 230.000 εισιτήρια (ενώ θα μπορούσε να είχε πιάσει τουλάχιστον διπλάσιο νούμερο στα ταμεία), οι παραγωγοί της ταινίας θεώρησαν πως το έργο αξίζει να έχει μια δεύτερη ευκαιρία καριέρας στα θερινά και προχώρησαν σε κάτι πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα: ετοίμασαν και διανέμουν ένα νέο μοντάζ μικρότερης διάρκειας, έτσι ώστε να εξυπηρετήσουν καλύτερα τον προγραμματισμό των σινεμά και τα τελευταία να μπορούν να βγάζουν και δεύτερη προβολή ημερησίως. Επιπλέον, αν προσθέσω ότι στο σύντομο μέλλον θ’ ακολουθήσει ακόμη ένα διαφορετικό cut, σε μορφή τηλεοπτικής σειράς, τότε το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» μετατρέπεται σε ένα φιλμικό «πολυεργαλείο» άνευ προηγουμένου!

Παρακολούθησα αυτή την ειδική έκδοση με ιδιαίτερη προσοχή και περιέργεια για το τι μπόρεσε ν’ αφαιρεθεί από μια τόσο ακριβή παραγωγή ιστορικού δράματος εποχής, genre το οποίο (παγκοσμίως) συνηθίζει να βγαίνει σε… large μέγεθος (η προηγούμενη version του έφτανε τα 141 λεπτά). Η κριτική μου στάση απέναντι στο φιλμ παραμένει ακριβώς ίδια και έχει κατατεθεί εκτενώς στο κείμενο του περασμένου Δεκέμβρη. Τι ακριβώς συμβαίνει σε τούτο το cut των 121 λεπτών, λοιπόν;

Μιλάμε για εξαιρετικά προσεγμένη λεπτοδουλειά, σκέτη «χειρουργική» επέμβαση, η οποία αναδεικνύει ακόμη καλύτερα το αρχικά πετυχημένο μοντάζ της ταινίας από τον Λάμπη Χαραλαμπίδη. Το μοναδικό στοιχείο το οποίο απουσιάζει παντελώς είναι οι δύο μικρές σκηνές των επισκέψεων του Λεωνίδα Κακούρη σ’ ένα μπουρδέλο της Πόλης, στιγμές που δεν πρόκειται να λείψουν από κανέναν. Επίσης, υπάρχει μία πιο λειτουργική «μετακόμιση» σεκάνς φλερταρίσματος ανάμεσα στους Γιάννη Εγγλέζο και Κατερίνα Γερονικολού, η οποία εμφανίζεται λίγο αργότερα από την αρχική της θέση (να επισημανθεί ότι το ζεύγος αυτό έχει υποστεί και ποικίλα τριμαρίσματα των σκηνών του). «Θύματα» του ψαλιδιού, λοιπόν, έχουν πέσει κυρίως κάποιες ρομαντικές στιγμές (όπως μία στοιχειώδους διάρκειας σκηνή διαλόγου στην κρεβατοκάμαρα της παραμελημένης Ντενίση από τον όλο και πιο τακτικά απόντα από το σπίτι Κακούρη), μερικά ήσσονος σημασίας αποσπάσματα κοινωνικού βίου της Πόλης, η αρχική εμφάνιση της Ταμίλλα Κουλίεβα κι ένας καφές που «λέει» στην Αναστασία Παντούση, οι υποβρύχιες λείψεις εικονισμάτων και περιουσιακών στοιχείων των προσφύγων της Σμύρνης και μια επιπλέον σεκάνς άφιξης προσφύγων στη σύγχρονη Μυτιλήνη.

Τίποτε από όλα αυτά τα μικρά (στην πραγματικότητα) τριμαρίσματα δεν αλλοιώνει την αφήγηση του έργου όπως το γνωρίσαμε από πέρσι, υπάρχει μια καλύτερη διαχείριση στο μοίρασμα των πλάνων της έφιππης επέλασης από τους Τσέτες στην τουρκική ύπαιθρο και το μόνο «πρόβλημα» στο οποίο στέκομαι μάλλον αρνητικά είναι ο περιορισμός δύο (συγκεκριμένα) στιγμών αίματος και άγριας βίας από την καταστροφή της Κωνσταντινούπολης (οι Τούρκοι κατακτητές που βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες με Σμυρνιούς που μόλις έχουν δολοφονήσει ή ο ξένος ναύτης που έρχεται αντιμέτωπος με τη βαναυσότητα των σφαγέων εντός μιας κατεστραμμένης οικίας). Δεν κατάλαβα γιατί κόπηκαν αυτές οι λεπτομέρειες, από τη στιγμή που το υπόλοιπο φιλμ δεν χαρίζεται στην απεικόνιση των βιαιοπραγιών. Τέλος, μου έλειψαν και μερικά από εκείνα τα σε στυλ επικαίρων της εποχής πλανάκια που έτρεχαν με «σπασμένα» καρέ στο δευτερόλεπτο.

Σε γενικές γραμμές, τούτη η ειδική έκδοση του «Σμύρνη μου Αγαπημένη» μπορεί να θεωρηθεί πιο σφιχτοδεμένη, χωρίς να είναι άσχημη η αίσθηση της απουσίας των λεπτών που αφαιρέθηκαν, σχετικό κατόρθωμα για το μοντάζ μιας τόσο μεγάλης παραγωγής, δίχως καν να υποχρεωθεί η παραγωγή να «εξαφανίσει» (για παράδειγμα) ολόκληρη υποπλοκή από το σενάριο ώστε να ρίξει τη διάρκεια του φιλμ. Και, πιστέψτε με, ένα παρόμοιο «τριμάρισμα» θα μπορούσε να φέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα εάν δεν είχε γίνει με πραγματική φροντίδα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μια καλή ευκαιρία για το mainstream κοινό να βιώσει στη μεγάλη οθόνη τούτη τη θαρραλέα (για τα ελληνικά δεδομένα) παραγωγή, η οποία στέκει με αξιοπρέπεια και αντέχει ποιοτικά πέρα από τις συνηθισμένες «για ελληνική ταινία…» συγκρίσεις. Το εικοσάλεπτο που λείπει, πλέον, την κάνει ακόμη πιο άνετη και προσιτή στην παρακολούθηση. Κατά τα άλλα, μιλάμε για ένα (αυτονόητα) άγριο δράμα που είναι ικανό να δοκιμάσει τις αντοχές των πιο ευσυγκίνητων θεατών. Η θερινή «επανέκδοσή» της με το καινούριο μοντάζ έρχεται και σε καλύτερο timing με τη συμπλήρωση των εκατό χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.