FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ (2022)

(THE OUTFIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Γκανγκστερικό Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκρέιαμ Μουρ
  • ΚΑΣΤ: Μαρκ Ράιλανς, Ζόι Ντόιτς, Τζόνι Φλιν, Ντίλαν Ο’Μπράιεν, Σάιμον Ράσελ Μπιλ, Νίκι Αμούκα-Μπερντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.

Ο Γκρέιαμ Μουρ, βραβευμένος με Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου για το «Παιχνίδι της Μίμησης» (2014), κάνει εδώ το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, χρησιμοποιώντας μία αρκετά έξυπνη, πρωτότυπη ιδέα ιστορίας «δωματίου», που όμως δε δύναται να κρύψει τις πηγές έμπνευσής της. Δεν αποτελεί κακούργημα αυτή η πρακτική των «δανείων» στο σινεμά, απλά, ο Μουρ δεν είναι ακόμη σε θέση να… ράψει ένα ολόδικό του «Κοστούμι» ως δημιουργός πίσω από τις κάμερες.

Η εισαγωγή υπόσχεται πολλά. Ο χαρακτήρας του Λέοναρντ, μέσω voice-over, μας μαθαίνει τα βήματα τα οποία ακολουθεί ένας κόπτης, μέχρι τη στιγμή που ένα κοστούμι (θα) είναι έτοιμο να ραφτεί. Ο Μουρ έχει σχεδιάσει μέσα σε ελάχιστα λεπτά μια προσωπικότητα που θα γίνει το δικό μας σημείο ταύτισης, έναν ανθρωπάκο φιλήσυχο, οργανωμένο μέχρι τελευταίας… βελονιάς, λιγομίλητο, υπάκουο κι αυστηρό ταυτόχρονα, ο οποίος (για άγνωστη αιτία) επιτρέπει σε μεγάλη οργάνωση τοπικών gangster να χρησιμοποιούν το πίσω μέρος του μαγαζιού του (εκεί όπου εργάζεται ουσιαστικά) σαν «ταχυδρομείο» για χρηματαποστολές.

Ένας φάκελος με ξεχωριστό λογότυπο προκαλεί την αιφνίδια αναστάτωση των πάντων, καθώς αποκαλύπτει την ύπαρξη ενός «καρφιού» ανάμεσα στα μέλη της συμμορίας, με το ενδεχόμενο να υπάρχουν ενοχοποιητικές ηχογραφήσεις στα χέρια αυτού του «φανταστικού» αντιπάλου της. Ένα συμβάν συμπλοκής που μάλλον σχετίζεται με το «καρφί», έχει ως αποτέλεσμα να πυροβοληθεί ο γιος του μεγάλου αφεντικού της περιοχής, ο οποίος (τραυματισμένος και αιμορραγώντας) θα ζητήσει πρόσκαιρο καταφύγιο στο ραφτάδικο, συνοδεία συναδέλφου του κι ενός χαρτοφύλακα που περιέχει περιβόητη κασέτα με ηχητικό υλικό τρανταχτών αποδείξεων από το FBI.

Με δράση «κλειδωμένη» σε δύο εσωτερικούς χώρους του καταστήματος του Λέοναρντ, το «Κοστούμι» απαιτούσε μεγαλύτερη μαεστρία και ευρηματικότητα σε πλανοθεσία και μοντάζ, ώστε οι σεναριακές «ραφές» του Μουρ να προσφέρουν ένα πιο συναρπαστικό αποτέλεσμα. Το με περισσότερες κινηματογραφικές γνώσεις και εμπειρία κοινό θα εντοπίσει γρήγορα τις συγγένειες… χωροταξικού πλαισίου «εγκλεισμού» της δράσης με το ταραντινικό «Reservoir Dogs» (1992), που κατά τη διάρκεια του φιλμ ο Μουρ πολύ ύπουλα «παντρεύει» με τη χιτσκοκική «Θηλειά» (1948)! Με αυτά τα σημεία αναφοράς, αντιλαμβάνεται κανείς πως ο πήχης είναι πάρα πολύ ανεβασμένος για σκηνοθετικό ντεμπούτο, πόσω μάλλον όταν το αφηγηματικό στυλ επιχειρεί να προσεγγίσει και φιλμικές δουλειές των αδελφών Κοέν (με έμφαση σ’ εκείνη με το καπέλο…).

Όλα μαζί, βέβαια, κάνουν ακόμη και το ίδιο το σενάριο ν’ αποδυναμώνεται, καθώς το MacGuffin που κρατά στα χέρια του ο Μουρ (και ο συν-σεναριογράφος του, Τζόναθαν ΜακΚλέιν) δεν είναι τόσο ισχυρό και η πιο ανατρεπτική απάτη της πλοκής απέχει αρκετά της γραφής ενός Ντέιβιντ Μάμετ. Η αδυναμία συνολικής αντίληψης και διαχείρισης του εγχειρήματος φαίνεται και στη χρήση του score του Αλεξάντρ Ντεσπλά, το οποίο μπορεί από μόνο του να είναι θαυμάσιο και «παιχνιδιάρικο» (ενίοτε κλείνοντας το μάτι στον Μπερνάρντ Χέρμαν), όμως, το μέγεθός του δε βρίσκει λειτουργικές διεξόδους σ’ ένα έργο τόσο μικρού βεληνεκούς (αν και ανισοβαρών προσδοκιών…) όσο τούτο το «Κοστούμι».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μαγκιά έχει. Ο σκηνοθέτης – μαέστρος του λείπει, όμως. Ποιοτικά, πάντως, και ειδικά τοποθετημένο στο πλαίσιο του ελληνικού καλοκαιριού, αποτελεί δουλειά που υψώνει σαφώς μεγαλύτερο ανάστημα από τις δυνατότητές του, δίπλα σε κάθε απομεινάρι… «ραφιών» της ντόπιας διανομής. Με λίγα λόγια, κάτι πολύ πιο έξυπνο από το μέσο «ψυχαγωγικό» ταινιάκι αυτής της εποχής. Κομψό, άρτιο, μπαγαπόντικο.


MORE REVIEWS

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

Στα 1977, ένα βραδινό τηλεοπτικό talk show με θέμα τον εορτασμό του Halloween και καλεσμένους με ειδίκευση στο μεταφυσικό εξελίσσεται με τον εντελώς λάθος και εκτός προγραμματισμού τρόπο σε ζωντανή μετάδοση.

BACK TO BLACK

Η σύντομη πορεία της μουσικής καριέρας της Έιμι Γουάινχαουζ, παράλληλα με προσωπικές στιγμές που την οδήγησαν σε ένα τόσο απότομο και άδοξο τέλος.

GHOSTBUSTERS: Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ

Δαιμονική οντότητα που (πίσω στα 1904) προσπάθησε να κατακτήσει τον κόσμο με στρατιά από φαντάσματα, τρεφόμενη με αρνητικά συναισθήματα ώστε να μειώσει τις θερμοκρασίες στο απόλυτο μηδέν, επιστρέφει στη Νέα Υόρκη του σήμερα για να… το προσπαθήσει ξανά! Who you gonna call?

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΝΕΟΙ

Οι ελπίδες και τα όνειρα μιας χούφτας επίδοξων ηθοποιών του περίφημου Théâtre des Amandiers στο Παρίσι των μέσων της δεκαετίας του ‘80.

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ

Αμερικανική οικογένεια μετακομίζει σε εξοχική αγγλική έπαυλη, δίχως να λογαριάζει τη φήμη πως το νέο τους σπίτι είναι… στοιχειωμένο εδώ και τρεις αιώνες. Και το φάντασμα του Σερ Σάιμον δεν πολυγουστάρει τους απρόσκλητους επισκέπτες!