FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΟΥΤΙ (2021)

(BOÎTE NOIRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Γκοζλάν
  • ΚΑΣΤ: Πιερ Νινέ, Λου ντε Λαάζ, Ολιβιέ Ραμπουρντάν, Αντρέ Ντισολιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Έπειτα από ένα τρομερό αεροπορικό δυστύχημα, ένας ταλαντούχος αναλυτής μαύρων κουτιών θα επιχειρήσει να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, μόνο για να βρεθεί μπροστά σε μια αναπάντεχη αλήθεια.

Μετά το 2015 και τη συνεργασία τους στο «Ο Συγγραφέας», η ντόπια διανομή μας φέρνει ξανά απέναντι στους Γιαν Γκοζλάν και Πιερ Νινέ για το «Μαύρο Κουτί». Θα το δεις να κυκλοφορεί ως θρίλερ ή δράμα μυστηρίου και, πράγματι, τούτο εδώ το φιλμ «ακροβατεί» μεταξύ των εν λόγω ειδών με τρόπο διακριτικό και μετρημένο, αν και αρκετοί ενδεχομένως να διαφωνήσουν με τη διάρκειά του, η οποία ξεπερνά τις δύο ώρες (θα μπορούσε να είναι κατάτι μικρότερο, δεδομένης της πλοκής του).

Ο Ματιέ (Νινέ), ένας λαμπρός αναλυτής μαύρων κουτιών, θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία από τις δυσκολότερες στιγμές της καριέρας του, όταν έπειτα από ένα μεγάλο αεροπορικό δυστύχημα, θα κληθεί να βρει τους λόγους που οδήγησαν το αεροπλάνο στη μοιραία πτώση. Στην προσπάθειά του να δώσει σοβαρές και σωστές απαντήσεις, ο Ματιέ θα πρέπει να υπερκεράσει την τελειομανία του, αλλά και την… ενοχλητική για πολλούς συνήθειά του να χώνει τη μύτη του εκεί που δεν τον σπέρνουν, ιδιότητες που αμφότερες τον έχουν «στριμώξει» στο παρελθόν, τόσο επαγγελματικά, όσο και προσωπικά. Όσο ο Ματιέ διερευνά πιο βαθιά την υπόθεση, αναζητώντας την απάντηση στο πλέον φλέγον ερώτημα (επρόκειτο για μηχανικό ή ανθρώπινο λάθος;), τόσο τα πράγματα μοιάζουν να περιπλέκονται περισσότερο, ξεφεύγοντας σταδιακά από τον έλεγχό του. Κι αν ο ίδιος έχει κάνει (πάλι) λάθος;

Το σενάριο του «Μαύρου Κουτιού» σε συνδυασμό με την ερμηνεία του Νινέ, αποτελούν τα δυνατά χαρτιά της ταινίας. Ουσιαστικά, πρόκειται για φιλμ το οποίο παίζει διαρκώς με τις προσδοκίες σου, ανατρέποντάς τες σε πολλαπλά επίπεδα, μέχρι την τελική πράξη που αποτελεί και την απάντηση στο τι οδήγησε σε τούτη την αεροπορική τραγωδία. Δεν είναι εύκολο να κρατάς τους θεατές σε μια κάποια εγρήγορση, ιδιαίτερα όταν «σερβίρεις» από την αρχή μια αναμενόμενη απάντηση, που τις περισσότερες φορές εξαντλείται στο πρώτο μισό της ταινίας. Εδώ, ο Γκοζλάν και ο συν-σεναριογράφος του μοιάζουν να ξέρουν τι κάνουν από άποψη βασικής πλοκής, δημιουργώντας ένα story αρκούντως ιντριγκαδόρικο, με παιχνίδια παρασκηνίου, υπόνοια ψυχολογικών ζητημάτων για τον πρωταγωνιστή και μια essence τρομοκρατίας, συστατικά τα οποία δε σ’ αφήνουν να καταλήξεις σε κανένα συμπέρασμα για το τι ακριβώς κρύβεται πίσω από την πτώση ενός ολοκαίνουργιου αεροσκάφους.

Μπροστάρης σ’ αυτή την ιστορία είναι ο Νινέ, με μια ερμηνεία που διατηρεί αμείωτη την προσοχή, ακόμη κι αν ανά στιγμές η υπόθεση μοιάζει (και όντως έτσι είναι) να έχει ρίξει ταχύτητα και να εκτυλίσσεται με τους πλέον αργούς ρυθμούς. Ο Νινέ έχει ένα φυσικό ταλέντο στον τρόπο που υποδύεται χαρακτήρες κι εδώ πετυχαίνει μια δύσκολη δουλειά, να παραμείνει δηλαδή ενδιαφέροντας σ’ έναν ρόλο που εκ πρώτης όψεως δε φαίνεται και τόσο αβανταδόρικος, δεδομένου ότι το βασικό στοιχείο το οποίο τον συνθέτει είναι να ψάχνει απαντήσεις (και ενίοτε να φέρνει κόσμο σε δύσκολη θέση) «παίζοντας» άτυπα τον ντετέκτιβ. Είναι καλός σε αυτό που κάνει και εύκολα σηκώνει την ταινία στην πλάτη του, ειδικά με την ένθεση μιας (πιο αδύναμης) υποπλοκής που φέρνει και τον θεατή σε σημείο ν’ αναρωτηθεί για την αξιοπιστία του Ματιέ ως επαγγελματία. Ένας άλλος ηθοποιός ίσως να μην τα κατάφερνε και τόσο καλά, καθώς χρειάζεται ταλέντο για να παλαντζάρεις τις απαιτήσεις ενός ρόλου σ’ ένα τόσο «τεχνολογικό» θρίλερ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Μαύρο Κουτί» δεν είναι ένα τυπικό θρίλερ, είναι ένα φιλμ μυστηρίου που ψάχνει απαντήσεις στα αίτια μιας αεροπορικής τραγωδίας και αυτό από μόνο του μπορεί να είναι αρκούντως βαρετό για πολλούς (μεταξύ μας, η διάρκεια δεν είναι και λίγη…). Αποτελεί, όμως, και μια γαλλική ταινία που ξεφεύγει από το σύνδρομο το οποίο μαστίζει τα ελληνικά σινεμά εδώ και πολλά καλοκαίρια, προσφέροντας ένα θέμα εναλλακτικό σε σχέση με τα ρομαντικά ή τα αστυνομικά στερεότυπα. Μην περιμένετε κάτι σαν το «Sully» του Κλιντ Ίστγουντ, πάντως.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.