FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ (2020)

(SENTIMENTAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεσκ Γκάι
  • ΚΑΣΤ: Χαβιέρ Κάμαρα, Μπελέν Κουέστα, Γκριζέλντα Σισιλιάνι, Αλμπέρτο Σαν Χουάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

Αρχετυπικό έργο δωματίου, πολύ κοντά στο «Ο Θεός της Σφαγής» (ιδιαίτερα) και τους πλέον οικείους στο ελληνικό κοινό «Τέλειους Ξένους», το «Οι Γείτονες Από Πάνω» είναι μία αμιγώς θεατρική περίπτωση ταινίας, όπως μπορεί εύλογα να φανταστεί κανείς. Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του ίδιου του σκηνοθέτη Σεσκ Γκάι (η προηγούμενη ταινία του, το «Truman», είχε σαρώσει στα βραβεία Goya το 2016), φιλοδοξεί να καταφέρει αυτό που αποτελεί το βαρόμετρο των ταινιών τούτου του είδους: να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή μέσω των έξυπνων, κωμικών διαλόγων. Το αποτέλεσμα, όμως, είναι μάλλον γλυκόπικρο, παρά τις καλές προθέσεις.

Το σεναριακό εύρημα εδώ είναι η αντίθεση μεταξύ των δύο ζευγαριών επί της οθόνης. Ο Χούλιο και η γυναίκα του από την Αργεντινή είναι ένα αντρόγυνο από εκείνα που συναντάμε ουκ ολίγες φορές. Ό,τι υπήρχε σε έρωτα και «φλόγα» ανάμεσά τους, έχει αντικατασταθεί όχι από συντροφικότητα (όπως συμβαίνει πολλές φορές μετά το γάμο), αλλά από αδιαφορία, παθητικότητα, καυγάδες και, γενικότερα, τα πάντα συνηγορούν σε μια σχεδόν αναγκαστική συμβίωση. Από την άλλη, οι γείτονες που μένουν στον όροφο από πάνω τους, οι Σάλβα και Λάουρα, είναι ένα ζευγάρι εξαιρετικά ανοιχτόμυαλο, με έντονη σεξουαλική ζωή (κάτι που ενοχλεί πολύ τον Χούλιο, ενώ συνάμα κάνει την Άνα να ζηλεύει) και σεβασμό μεταξύ τους. Είναι άτομα που ζουν τη στιγμή, που τους αρέσει να χάνουν τον έλεγχο κάποιες φορές, κι όχι να ζουν σε «κουτάκια». Είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται το πρώτο ζευγάρι. Τα κλισέ, βέβαια, δεν απουσιάζουν, με τον έντονης libido Σάλβα να είναι… πυροσβέστης, ενώ η Λάουρα είναι ψυχολόγος και vegan (έλεος κάπου!).

Πέραν του πρώτου τέταρτου της διάρκειας του φιλμ (περίπου), εκεί όπου βλέπουμε τους Χούλιο και Άνα να μαλώνουν και όλη η σκηνή μοιάζει πολύ στημένη και «θεατρική» (με την κακή έννοια), το έργο βρίσκει το ρυθμό του με την εμφάνιση του δεύτερου ζευγαριού, αλλά και τη σταδιακή εισαγωγή του κύριου κωμικού μηχανισμού της ταινίας: το γεγονός πως οι καλεσμένοι γείτονες επιδίδονται συχνότατα σε ομαδικό σεξ, trio και ανταλλαγή συντρόφων, πράγματα που θα εξιστορήσουν με κάθε λεπτομέρεια στους εμβρόντητους οικοδεσπότες τους. Μέσα από αυτή την ολοένα και αυξανόμενη αμηχανία, λοιπόν, είναι που οι τελευταίοι θα μάθουν μυστικά και ψέματα μέσα από τα οποία είχαν συνηθίσει να ζουν όλο αυτό το διάστημα, υπό έναν μανδύα αδιαφορίας.

Εν τέλει, το «Οι Γείτονες Από Πάνω» κάνει τη σοφή επιλογή μιας 80λεπτης, συμμαζεμένης διάρκειας, αλλά τα αστεία είναι λιγότερα απ’ όσα θα περίμενε κανείς, ενώ παράλληλα χάνουν και τη φρεσκάδα τους αρκετά σύντομα. Δεν παύει, όμως, ν’ αποτελεί μία ψυχαγωγική πρόταση για όσους αρέσκονται σε ταινίες διαλόγων και σώζεται κυρίως από τις γυναίκες πρωταγωνίστριές του. Οι Μπελέν Κουέστα και Γκριζέλντα Σισιλιάνι αποτελούν τα ερμηνευτικά highlights, σε μια «μάχη» ανάμεσα στην καταπίεση και την ελευθερία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σχετικά αξιοπρεπές έργο διαλόγων θεατρικής υφής, για εκείνους που μπορεί ν’ αναζητούν κάτι τέτοιο… ακόμη και στο σινεμά. Εάν επιθυμείτε μια στοιχειώδη δράση στη μεγάλη οθόνη, μην το σκεφτείτε καν. Περιέργως, είχε κάνει πρώτα… σπιτική πρεμιέρα στην πλατφόρμα του CINOBO και… αφού ελληνικό καλοκαίρι, ας δούμε τι πιάνει και στα σινεμά! Νέα ήθη…


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;