FreeCinema

Follow us

ΚΒΟ ΒΑΝΤΙΣ ΑΪΝΤΑ; (2021)

(QUO VADIS, AIDA?)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζασμίλα Ζμπάνιτς
  • ΚΑΣΤ: Γιάσνα Ντζούριτσιτς, Μπόρις Ισάκοβιτς, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ, Ίζουντιν Μπαΐροβιτς, Ντίνο Μπαΐροβιτς, Μπόρις Λερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Η Άιντα είναι μία Βόσνια δασκάλα που μετατρέπεται σε διερμηνέα κατά την διάρκεια μιας ειρηνευτικής επιχείρησης του ΟΗΕ στη Σρεμπρένιτσα. Βλέποντας πως οι Ολλανδοί κυανόκρανοι μοιάζουν ανήμποροι να εγγυηθούν την ασφάλεια του άμαχου πληθυσμού απέναντι στις επικρατούσες σερβικές δυνάμεις, θα προσπαθήσει με όλες τις δυνάμεις της να προστατέψει την οικογένειά της, αλλά και τους συμπατριώτες της.

Είκοσι έξι ολόκληρα χρόνια μετά από μία εκ των πιο διαβόητων σφαγών της Ιστορίας, αυτή της Σρεμπρένιτσα, κατά την διάρκεια του πολέμου της Βοσνίας, οι πληγές είναι ακόμα ανοιχτές και αιμοδοτούν το βοσνιακό (και όχι μόνο) σινεμά. Πως θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς, άλλωστε, όταν μιλάμε για τη γενοκτονία 8.000 Βόσνιων Μουσουλμάνων, που βρέθηκαν απέναντι σε ανθρώπους με τους οποίους προ ολίγων ετών συνυπήρχαν αρμονικά, ήταν φίλοι, γείτονες, καθηγητές. Έτσι, η Τζασμίλα Ζμπάνιτς (Χρυσή Άρκτος το 2006 για το «Σεράγεβο σ’ Αγαπώ») επιστρέφει για ακόμη μία φορά στη θεματική που κυριαρχεί στην φιλμογραφία της, χρησιμοποιώντας ως «camera» – all-access στην πρώτη γραμμή και τα παρασκήνια της ολλανδικής Βάσης του ΟΗΕ στη Σρεμπρένιτσα, την Άιντα, μία πρώην δασκάλα που οι γνώσεις της στην αγγλική γλώσσα της δίνει την ευκαιρία να εκτελέσει χρέη διερμηνέα και μαζί τη δυνατότητα να κινείται πανικόβλητη μεταξύ όλων των γραμμών, από τους αμάχους μέχρι τα επιχειρησιακά κέντρα.

Φυσικά, όλη αυτή η αέναη κίνηση προσδίδει έναν χαρακτήρα ιδέας στην πρωταγωνίστριά μας, κάτι παραπάνω από τα χαρακτηριστικά ενός απλού ανθρώπου. Είναι μία υπεράνθρωπη προσπάθεια και σίγουρα έχει τις επιπτώσεις της πάνω στην Άιντα, η οποία μοιάζει να γερνά όσο διαρκεί το φιλμ, πράγμα εύλογο εάν συνυπολογίσουμε το γεγονός πως έχει να ισοσταθμίσει το προνόμιο της ως διερμηνέως στη Βάση, το άγχος της για τον άντρα της και τα δύο τους παιδιά, αλλά και τους συμπατριώτες της, που στοιβαγμένοι σαν σαρδέλες περιμένουν εναγωνίως ένα της νεύμα, μία αισιόδοξη πληροφορία από κάποιον «δικό τους». Και η Άιντα μας παρουσιάζεται απολύτως ανθρώπινη: όσο τεταμένη κι αν είναι η κατάσταση, όσο κι αν οι ισορροπίες που πρέπει να κρατηθούν είναι εξαιρετικά λεπτές, σε τελική ανάλυση υπερισχύει το ένστικτο της μάνας και συζύγου, που προσπαθεί να εξασφαλίσει ένα όσο το δυνατόν καλύτερο μέλλον για την οικογένειά της, ακόμα κι αν αυτό συνιστά προνομιακή συμπεριφορά σε σχέση με τους «απλούς» πολίτες στη Βάση. Αλήθεια, ποιος μπορεί να την ψέξει γι’ αυτό;

Στα 103 λεπτά της διάρκειας του φιλμ, μόλις ένα είναι αυτό στο οποίο θα δούμε την Άιντα να ξεχνά (στιγμιαία) το σταυρό που κουβαλά: δυο τζούρες «χόρτο», για πρώτη φορά στη ζωή της, κερασμένο από δύο έτερους υπαλλήλους στη Βάση, και το επακόλουθο flashback σε αγνότερες εποχές, έναν αυτοσχέδιο διαγωνισμό καλύτερου γυναικείου χτενίσματος που μυρίζει βαλκανίλα από χιλιόμετρα και μας προσφέρει το μοναδικό γέλιο που θ’ ακουστεί σε ολόκληρο το έργο. Είναι κάτι που επίσης δίνει τον τόνο για κάποια από τα σπαρακτικότερα στιγμιότυπα της ταινίας, όταν άνθρωποι που συνυπήρχαν λίγα μόλις χρόνια πριν, βρίσκουν τους εαυτούς τους σε απέναντι πλευρές. «Δώσε τα χαιρετίσματά μου στη μητέρα σου», θα πει η Άιντα, κι ο νεαρός στρατιώτης που σαν να μεγάλωσε απότομα λόγω των καταστάσεων, θα της απαντήσει: «Εσύ δώσε χαιρετίσματα στον μικρό σου γιο». Είναι σαν ένα μικρό time out, προτού η φρίκη συνεχίσει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στοιχειωτικό πολεμικό δράμα, που αν και προσεγμένο σαν κατασκευή, δεν προσφέρει κάτι το οποίο δεν έχουμε ξαναδεί αρκετές φορές στο παρελθόν από το βαλκανικό (και βασικά «φεστιβαλικό») σινεμά.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.