FreeCinema

Follow us

ΤΑΞΙΔΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΝΗΜΗ (2021)

(REMINISCENCE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Νουάρ Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λίσα Τζόι
  • ΚΑΣΤ: Χιού Τζάκμαν, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Τάντι Νιούτον, Κλιφ Κέρτις, Μαρίνα ντε Ταβίρα, Ντάνιελ Γου, Μπρετ Κάλεν, Μοζάν Άρια
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ο Νίκολας Μπάνιστερ, βετεράνος ενός ασαφούς πολέμου που έλαβε χώρα στο κοντινό μέλλον, ζει σ’ ένα πλημμυρισμένο Μαϊάμι και προσφέρει, μέσω του τεχνικού εξοπλισμού που έχει στην κατοχή του, την ευκαιρία στους πελάτες του να «βιώσουν» μια επιθυμητή ανάμνηση από το παρελθόν τους. Μια μέρα, η μυστηριώδης Μέι θα του χτυπήσει την πόρτα…

Υπόσχεται πολλά το «Ταξίδι Μέσα από τη Μνήμη», αλλά δεν παραδίδει κάτι ενιαίο και ολοκληρωμένο, για να καταλήξει ένα (ακόμη) «πείραμα» / homage στο φιλμ νουάρ, με εκσυγχρονιστικά (για το είδος) στοιχεία που φορτίζουν με εκκεντρικότητα την πλοκή. Υπάρχουν ωραίες ιδέες, η καλλιτεχνική διεύθυνση έχει δώσει πόνο, αλλά ούτε το σενάριο, ούτε και η σκηνοθεσία (φιλμικό ντεμπούτο) της Λίσα Τζόι αντέχουν να κρατήσουν σε υψηλά επίπεδα (ή πάνω από την επιφάνεια του νερού…) το σύνολο του project, στα credits του οποίου εμφανίζεται ως παραγωγός ο Τζόναθαν Νόλαν (ο νεαρότερος αδελφός κάποιου Κρίστοφερ). Όχι πως είμαι κουτσομπόλης, αλλά πήρε το μάτι μου ότι τυγχάνει και σύζυγος της κυρίας Τζόι. Χμμμ…

Οπτικά, η δουλειά που έχει γίνει εδώ αξίζει προσοχής, καθώς βρισκόμαστε σε μία δυστοπία κλιματικής κρίσης, κατόπιν ενός πολέμου που, όμως, ποτέ δεν επεξηγείται επαρκώς. Ο κεντρικός ήρωας του φιλμ επέζησε αυτού και με την ιδιότητα ενός «ντετέκτιβ» του νου, χρησιμοποιεί μία συσκευή που επιτρέπει στους πελάτες του να ξαναζούν αγαπημένες στιγμές του παρελθόντος τους, καθώς το μέλλον δεν διαγράφεται καθόλου ελπιδοφόρο για την ανθρωπότητα. Η εμπειρία αυτή εμπεριέχει (και) τον κίνδυνο της απόλυτης εξάρτησης στις αναμνήσεις, «παγίδα» που μπορεί να κάνει ανεπανόρθωτη ζημιά σ’ εκείνους που επιστρέφουν σ’ αυτήν ξανά και ξανά.

Η ξαφνική εμφάνιση της Μέι θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του Νίκολας. Με το πρόσχημα ότι πρέπει να θυμηθεί που έχασε κάτι κλειδιά, θα του φανερώσει στοιχεία της ζωής της που θα τον γοητεύσουν κι εκείνος θα προσπαθήσει να την ξαναδεί. Μια ρομαντική ιστορία ξεκινά και… διακόπτεται εντελώς απότομα με την εξαφάνιση εκείνης. Πλέον, ο Νίκολας μετατρέπεται σε πραγματικό ντετέκτιβ, αναζητώντας τα ίχνη της μέσα από τυχαίες μνήμες άλλων ανθρώπων, που περιέργως σχετίζονταν (και) μαζί της.

Χωρίς να θέλει ακριβώς να θυμίζει ή να παραστήσει ένα νουαρικό «Inception» (2010), τούτο το «Ταξίδι» χρησιμοποιεί περισσότερο τα στερεότυπα του συγκεκριμένου genre, κώδικες προβλέψιμους για τον έμπειρο θεατή τον οποίο προσπαθεί να παραπλανήσει (όπως η Μέι), αλλά δεν επιτυγχάνει ν’ ανανεώσει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά στοιχεία με λειτουργικό τρόπο, ώστε να θεωρηθεί ένα επιτυχημένο «neo»-νουάρ φιλμ. Ο ρόλος της μοιραίας γυναίκας που θα ήθελε πολύ να μοιάσει στη «Laura» (1944) δε στέκει νοηματικά σαν παρουσία και το background των κινήτρων ανακατεύει παρακινδυνευμένα από το… νερό έως και την γονική προστασία (έβηξε κανείς… «Chinatown»;), εμφανίζοντας παράλληλα ένα κάρο από υποπλοκές που δύσκολα συνδέονται μεταξύ τους. Ήθελε τεράστια μαεστρία για να δουλέψει σωστά ένα τόσο πολύπλοκο σενάριο και, προφανώς, η Τζόι δεν την κατέχει (σίγουρα μέχρι στιγμής).

Η μεγάλη διάρκεια αδικεί ακόμη περισσότερο την όλη προσπάθεια, που τελικά αφήνει στη μνήμη κυρίως μερικές θαυμάσιες εικόνες ενός μελλοντικά πλημμυρισμένου Μαϊάμι (έκπληξη και αισθητικό highlight το που βουλιάζει ο χαρακτήρας του Νίκολας σε μια στιγμή της μονομαχίας κλιμάκωσης του έργου). Από ερμηνείες, ο Χιού Τζάκμαν (άξιον απορίας γιατί) δείχνει έξω από τα… νερά του και υποδύεται έναν εντελώς άψυχο ήρωα, ενώ η Ρεμπέκα Φέργκιουσον (με αυτό το υπέροχα παλιομοδίτικο παρουσιαστικό που φέρνει στο νου την Ίνγκριντ Μπέργκμαν, ναι, θα το ξαναπώ), πλέον, κερδίζει επάξια τον τίτλο της πιο υποσχόμενης ηθοποιού τούτης της περιόδου που κάνει (μα, πάντα;) τις πιο λάθος επιλογές, σε βαθμό να στενοχωριέσαι που η καριέρα της οδεύει προς το να βαλτώσει. Θα πρότεινα, δε, στην Λίσα Τζόι ν’ αφήσει τις… νολανικές επιρροές και να κάτσει να ξεστραβωθεί παρακολουθώντας την χιτσκοκική φιλμογραφία. Όλο και κάτι θα μάθει. Και το χρειάζεται επειγόντως.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι μελετητές του φιλμ νουάρ θα βρουν πράγματα εδώ, η ταινία αφορά στο πλαίσιο αυτού του genre, αλλά το αποτέλεσμα αστοχεί συνολικά, καθώς το puzzle της πλοκής ολοκληρώνεται με κομμάτια που ζορισμένα τοποθετήθηκαν σε… λάθος θέσεις. Ήθελε κι έναν extra κόπο στο μοντάζ. Και του φαίνεται…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.