FreeCinema

Follow us

ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΠΙΛΙ ΧΟΛΙΝΤΕΪ (2021)

(THE UNITED STATES VS. BILLIE HOLIDAY)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Μουσική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λι Ντάνιελς
  • ΚΑΣΤ: Άντρα Ντέι, Γκάρετ Χέντλαντ, Τρεβάντε Ρόουντς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 126'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Μία αναδρομή στα τελευταία χρόνια της σπουδαίας καλλιτέχνιδας της jazz, Μπίλι Χόλιντεϊ, το ανηλεές κυνήγι από τους πράκτορες του FBI, τις πάμπολλες καταχρήσεις, τις κακοποιητικές σχέσεις της, αλλά και το τραγούδι που, εν πολλοίς, διαμόρφωσε τα γεγονότα της ζωής της.

Το να αναφερθούμε στην καριέρα του Λι Ντάνιελς μετά το «Precious» (2009) ως τουλάχιστον απογοητευτική, θα είναι μάλλον understatement. Δεν είναι μόνο η παντελής αστοχία σε αμφότερα τα projects των «The Paperboy» (2012) και «Ο Μπάτλερ» (2013), αλλά περισσότερο το γεγονός πως μπορούμε να εντοπίσουμε μεγάλο κομμάτι από τα κακώς κείμενα στην απουσία ρυθμού, κάτι που μας δείχνει πως ο Αμερικανός σκηνοθέτης έχει ξεκάθαρο θέμα στο συγκεκριμένο τομέα – σε συνεργασία με τον εκάστοτε μοντέρ του, φυσικά. Δεν είναι έκπληξη, λοιπόν, που το ίδιο ακριβώς πρόβλημα κάνει την εμφάνισή του στη (μετά από επτάχρονη απουσία) νέα του ταινία, «Ηνωμένες Πολιτείες Εναντίον Μπίλι Χόλιντεϊ».

Η βασική κινητήρια δύναμη του σεναρίου, το οποίο βασίζεται στο «Chasing the Scream» του Γιόχαν Χάρι, αφορά στα προβλήματα που αντιμετώπισε η Μπίλι Χόλιντεϊ με τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, μετά την κυκλοφορία του τραγουδιού «Strange Fruit». Το εν λόγω κομμάτι, ένα ανατριχιαστικό χρονικό – αλληγορία σχετικά με τα αμέτρητα περιστατικά λιντσαρίσματος του μαύρου πληθυσμού εκείνης της εποχής, έγινε «κόκκινο πανί» για την Κυβέρνηση που, προφανώς, φοβήθηκε τη δυναμική του. Ο μόνος τρόπος ώστε να σταματήσει να το τραγουδά η καλλιτέχνις; Το αδιάκοπο κυνήγι της, με πρόσχημα τον εθισμό της στα ναρκωτικά, μέρος του περίφημου «Πολέμου Ενάντια στα Ναρκωτικά», που είχε ως πραγματικό στόχο να πλήξει τη μαύρη κοινότητα και την κουλτούρα της.

Πατώντας πάνω σε αυτό, ο Ντάνιελς θα μας παρουσιάσει ένα κλειστοφοβικό, αργόσυρτο χρονικό χρήσης ναρκωτικών, σεξ και συστηματικής κακοποιητικής συμπεριφοράς, ενίοτε διανθισμένο με κάδρα που μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από «φίλτρο Γουόνγκ Καρ Γουάι» στο Instagram! Η απουσία (μελο)δράματος είναι, όμως, εκκωφαντική, με το φιλμ να πηδάει ατάκτως από τη μία σκηνή στην άλλη (φανταστείτε τη σκηνή της κατανάλωσης του αίματος στο «Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί»… σε λούπα!) και, εν τέλει, το θέαμα να γίνεται «ντοκιμαντερίστικο», χωρίς να μας αφήνει απολύτως τίποτε περισσότερο στο νου. Αν, δε, προσθέσουμε και το αδέξιο love story που επαίρεται ως το «αντίδοτο» σε μια ζωή συστηματικής κακοποίησης και καταχρήσεων (που πολύ πιθανόν, μάλιστα, να είναι και αποκύημα της φαντασίας του συγγραφέα…), τότε η ταινία μπορεί να χαρακτηριστεί οριακά προσβλητική. Μεγάλο μερίδιο ευθύνης στα παραπάνω, έχει και η τραγική ανάπτυξη όλων ανεξαιρέτως των συμπληρωματικών χαρακτήρων. Η πολύ καλή Άντρα Ντέι μοιράζεται τις σκηνές της με ηθοποιούς που μοιάζουν να διαβάζουν τις ατάκες τους από autocue και, προφανώς, αυτό δεν είναι πρόβλημα των ιδίων.

Σε κάθε περίπτωση, η Ντέι είναι η μόνη διασωθείσα από το ναυάγιο, με τη μελαγχολική, take no prisoners Μπίλι της να κινείται αιθέρια μεταξύ των σεκάνς του έργου. Όπως, φυσικά, και η μουσική. Εκεί που δε μπορούσε ν’ αναμιχθεί κανένας εξωτερικός παράγοντας, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άνοστη, άγευστη βιογραφική ταινία, για ένα πρόσωπο σταθμό στο μουσικό γίγνεσθαι. Θα βλέπουμε Λι Ντάνιελς και θα τρέχουμε (όχι πως δεν είχαμε ξεκινήσει προ καιρού…)!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.