FreeCinema

Follow us

ΖΟΥΣΕ ΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ (1962)

(VIVRE SA VIE: FILM EN DOUZE TABLEAUX)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
  • ΚΑΣΤ: Άννα Καρίνα, Σαντί Ρεμπό, Αντρέ Σ. Λαμπάρτ, Μονίκ Μεσίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Δώδεκα στιγμιότυπα ζωής της Νανά, μιας νεαρής κοπέλας στο Παρίσι των αρχών του ’60, γεμάτης όνειρα για το μέλλον, που σταδιακά καταλήγει στην εκπόρνευση.

Τι θα μπορούσε να εντάξει μία ταινία στο French new wave; Ίσως το τετράδιο που κρατά σημειώσεις η Άννα Καρίνα στο «Ζούσε τη Ζωή της» να είναι ένα καλό παράδειγμα. Ή, ίσως πάλι, ο τρόπος που γίνεται το editing, πάντοτε στυλιζαρισμένο, «πηδώντας» από τη μία χρονική στιγμή στην άλλη, να είναι εκείνο το στοιχείο που σε κάνει αμέσως να καταλάβεις ότι κινείσαι σε nouvelle vague ρυθμούς.

Γυρισμένο στις αρχές του ‘60, με εμφανή jump cut σε ό,τι αφορά την τεχνική του μοντάζ, με καθόλου σύνθετη πλοκή, όπως παρατήρησε και ο Φρανσουά Τριφό στο θρυλικό περιοδικό Sight & Sound το χειμώνα του 1961, το «Ζούσε τη Ζωή της» εξακολουθεί ν’ αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ταινίες της so called «νεοκυματικής» περιόδου.

Η Νανά, αναζητώντας μια ευκαιρία και κυνηγώντας το όνειρο για μια θέση στο καλλιτεχνικό στερέωμα, θέλοντας να καταπιαστεί με την τέχνη της υποκριτικής, γίνεται αντικείμενο παρατήρησης από το φακό καθώς εργάζεται, άλλοτε ως πωλήτρια σε δισκοπωλείο κι άλλοτε ως sex worker, αναλύοντας και φιλοσοφώντας (ακόμα και μέσω πρόσκαιρων γνωριμιών) ζητήματα της εποχής. Καπνίζει με στυλ κοντά στο παράθυρο από τη μία, γράφει το δικό της στόρι σε café λίγο πριν μιλήσει για τον Πλάτωνα και τη ροή της σκέψης από την άλλη.

Με αναφορές στην αίσθηση της ευθύνης που νιώθει κανείς αλλά και στη σκληρότητα που χαρακτηρίζει την ίδια τη ζωή, το σενάριο (βασισμένο σε βιβλίο – μελέτη για την πορνεία από τον Μαρσέλ Σακότ, ο οποίος συμμετείχε στο σχεδιασμό της φιλμικής αφήγησης), είναι τόσο καλογραμμένο που δε σε αφήνει λεπτό αδιάφορο, σε συνδυασμό με την ευχαρίστηση που προσφέρουν οι εικόνες του φιλμ. Χωρίς ιδιαίτερη αγωνία για την πορεία της ζωής των χαρακτήρων του έργου, περισσότερο παρατηρεί κανείς τον τρόπο με τον οποίο κυλά η καθημερινότητα στα αξέχαστα μαυρόασπρα κάδρα του Ραούλ Κουτάρ.

Η ιστορία της νεαρής Νανά, που ξεκινά γεμάτη θέληση για το μέλλον, μα επαγγελματικά καταλήγει στον αγοραίο έρωτα, ξετυλίγεται στην ταινία του Γκοντάρ παρορμητικά, καθιστώντας την ως μία από τις πιο χαρακτηριστικές της συγκεκριμένης γενιάς κινηματογραφιστών. Μία επίσκεψη στο σινεμά για τούτο το φιλμ μπορεί να οδηγήσει σε αναθεώρηση πεποιθήσεων, όπως εκείνες που αφορούν τις δυνατότητες ενός ανθρώπου που… ζει τη ζωή του, δίχως ενοχές. Γιατί να ζει κανείς δυστυχισμένος κάνοντας μια εργασία που δεν τον ευχαριστεί;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λίγο πριν το χωρισμό τους, ο εκκεντρικότερος δημιουργός της nouvelle vague φετιχοποιεί τη μορφή της Άννα Καρίνα στην οθόνη, υποστηριζόμενος από την εξαιρετική φωτογραφία του Ραούλ Κουτάρ. Κυρίαρχα χαρακτηριστικά, ο υπαρξισμός και η ψυχρότητα στην ελευθεριότητα του κάδρου που άναρχα αποδρά από το στυλιζάρισμα. Σε πολλοστή επανέκδοση, κυρίως για μελετητές του είδους και της δουλειάς του, πλέον.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.