FreeCinema

Follow us

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΖΕΥΓΑΡΙΩΝ (2018)

(DOUBLES VIES)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Ασαγιάς
  • ΚΑΣΤ: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλιέτ Μπινός, Βενσάν Μακέν, Νορά Χαμζαουί, Κρίστα Τερέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Με φόντο τον κόσμο των εκδόσεων βιβλίων στο Παρίσι, δύο άνδρες (ο ένας εκδότης, ο άλλος συγγραφέας) αντιμετωπίζουν την κρίση της μέσης ηλικίας μέσα από αδιέξοδες σχέσεις απιστίας.

Αν είχα ένα πιστόλι στα χέρια μου, θα το χρησιμοποιούσα. Το εννοώ.

Κάθε καλοκαίρι βάζουμε στο στόχαστρο όλες αυτές τις οικτρές γαλλικές «κομεντί» λαϊκουργιάς που μας σερβίρονται κατά κόρον ως «ψυχαγωγία», ξεχνώντας ότι η συγκεκριμένη εθνική παραγωγή κρύβει κι άλλα… έκτροπα! Εκείνα που πλασάρονται σαν… πιο «πνευματώδη». Εκεί, το δίλλημα γίνεται πραγματικά σκληρό: προτιμάς να «σκοτώσεις» (#diplhs) το χρόνο σου με μπαλαφάρα ή με διανοουμενίστικη δηθενιά φλυαρίας; Τα «Παιχνίδια Ζευγαριών» του Ολιβιέ Ασαγιάς αποτελούν μία ιδανική περίπτωση για να κουβεντιάσει κανείς τούτο το θέμα / πρόβλημα. Ταιριάζει, άλλωστε. Στο ίδιο το φιλμ, οι ήρωές του δεν κάνουν τίποτε άλλο!

Ο Αλέν προβληματίζεται για το μέλλον της δουλειάς του. Είναι εκδότης βιβλίων και αρχίζει να ανησυχεί για το τέλος της ύπαρξης του φυσικού προϊόντος που παράγει από χαρτί, με τον κόσμο να γέρνει σταδιακά όλο και περισσότερο (;) προς το e-book. Συναντά ένας από τους συγγραφείς που εκδίδει εδώ και χρόνια, τον Λέοναρντ. Δεν έχει σκοπό να βγάλει το νέο του βιβλίο, δεν του άρεσε καθόλου αυτό που διάβασε. Μιλάνε στο γραφείο, μιλάνε στο bistrot, μιλάνε στο δρόμο, μιλάνε… παντού! Στο τέλος, του αποκαλύπτει την πικρή αλήθεια. Ο Λέοναρντ γυρίζει απογοητευμένος στο σπίτι, τα λέει στη δικιά του, εκείνη έχει τα δικά της τρεχάματα, στήνοντας την καμπάνια ενός σοσιαλιστή πολιτικού. Έχει κι ένα κάρο κινητά και tablet να φορτίσει! Θα ελπίσει στην προσοχή της Σελένα, με την οποία διατηρεί κρυφό δεσμό. Εκείνη είναι ηθοποιός, προβληματίζεται για το αν πρέπει να παίξει και στο επόμενο season της τηλεοπτικής σειράς που της τρώει τον περισσότερο επαγγελματικό χρόνο, πια. Και τυγχάνει να είναι και η σύζυγος του Αλέν! Ο οποίος τη απατά επίσης, συνεργάτιδά του στο κομμάτι του «digital transition» του εκδοτικού του οίκου.

Από σπιτική μάζωξη σε δημόσια Q&A και σε μυστικά ραντεβού… κρεβατοκάμαρας, οι βασικοί ήρωες του Ασαγιάς δεν είναι πραγματικοί χαρακτήρες αλλά… ομιλούντα κεφάλια, που περιφέρουν τα σώματά τους από το ένα location στο επόμενο, με μοναδικό σκοπό να συμμετέχουν σε μικρά «debate» λόγου, αναλύοντας την έκθεση του ανθρώπου στο διαδίκτυο, την κυριαρχία του Google στον πολιτισμό μας, το πόσο πνευματώδης μπορείς να γίνεις σ’ ένα tweet, το αν η Amazon καταστρέψει την αγορά του βιβλίου… Δυστυχώς, όσο ενδιαφέροντα κι αν ακούγονται κάποια από αυτά τα (σύγχρονα) ζητήματα, ο Ασαγιάς περιορίζει τη δράση των «Παιχνιδιών Ζευγαριών» σε μία λούπα από συναντήσεις και ατέρμονες συζητήσεις, εξοντώνοντας κάθε ίχνος κινηματογραφικότητας της ίδιας του της ταινίας!

Χωρίς μία storyline που δείχνει να οδηγεί κάπου, το φιλμ μετατρέπεται από νωρίς σε έναν εφιάλτη ημικρανίας, που σε κρατάει διαρκώς στα όρια του να ουρλιάξεις «Σκάστε!». Σύσσωμο το καστ βαριέται την ύπαρξή του με… σοφιστικέ ναρκισσισμό, πατώντας πάνω σε ένα σενάριο που μάλλον γράφτηκε για να διαβαστεί και όχι να «ζωντανέψει» (#diplhs) φιλμικά στη μεγάλη οθόνη. Από την άλλη, αν ήταν βιβλίο, μάλλον θα ήταν ένα από εκείνα που παρατάς πριν τελειώσουν και όποτε το βλέπεις μπροστά σου υπόσχεσαι πως θα το ξαναρχίσεις. Ποτέ, όμως!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στον αντίποδα της λαϊκής γαλλικής κωμωδίας που μας καταδιώκει κάθε καλοκαίρι σωρηδόν, που και που εμφανίζεται κι ένα κάποιο δείγμα (και καλά) intellectuel … «Δούρειου Ίππου», που πλασάρεται ως ευχάριστη κομεντί, μα στην τελική σε κάνει να αισθάνεσαι πως θ’ αφήσεις τα κόκαλά σου στο κάθισμα του θερινού. Τούτο, μάλιστα, μας είχε περισσέψει από το περσινό καλοκαίρι (ενώ πρόκειται περί παραγωγής του 2018!) και η εμμονή στο να διανεμηθεί (με το ζόρι…) και στους ελληνικούς κινηματογράφους ίσως έχει να κάνει με κάποιο… τάμα!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.