FreeCinema

Follow us
03.0314:00

Όσκαρ 2025: Σχιζοφρένεια.


Αυτό που παρακολουθήσαμε τα ξημερώματα στην 97η απονομή των βραβείων Όσκαρ ούτε ήταν, ούτε και εξέφραζε το Χόλιγουντ, πια! Ήταν ένα ασυμμάζευτο και ασουλούπωτο «show» αυτοεξευτελισμού, μπροστά από ικέτες που παρακαλούσαν τους Αμερικάνους να επιστρέψουν στις κινηματογραφικές αίθουσες! Με τι «προϊόν», όμως;

Δεν είχα άδικο γι’ αυτά που έγραφα στο χθεσινό editorial, τελικά. Και τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα! Τα media «καπέλωσαν» απόλυτα την πορεία και τις επιλογές των ψηφοφόρων της Ακαδημίας για τα φετινά Όσκαρ. 23 Ιανουαρίου ανακοινώνονται οι υποψηφιότητες. Η «Emilia Pérez» προτείνεται για 13 βραβεία (τα περισσότερα από κάθε άλλη ταινία, δηλαδή… συνολική αποδοχή) και καλπάζει ως το φαβορί. 30 Ιανουαρίου το Variety «υποχρεώνεται» να βγάλει άρθρο για το «σκάνδαλο» με τα παλιά και «ενοχλητικά» tweets της πρωταγωνίστριας του φιλμ του Ζακ Οντιάρ, Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Ξαφνικά, η ταινία «εξαφανίζεται» από τα βραβεία των επαγγελματικών Σωματείων του Χόλιγουντ (διασώζεται μονάχα η Ζόι Σαλντάνα στα SAG) και καταλήγει να τιμάται με μόλις 2 Όσκαρ, για δεύτερο γυναικείο ρόλο και τραγούδι. Ειλικρινά, είτε άρεσε είτε όχι η ταινία, υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν πως όλο αυτό δεν ήταν τιμωρητικό εκ μέρους της Ακαδημίας; Έτσι θα συνεχίσει να βαδίζει ο θεσμός;

Όσο για τα SAG και τα φετινά τους βραβεία: ο γάμος του Καραγκιόζη! Και υποτίθεται πως ο κλάδος των ηθοποιών εκπροσωπεί το μεγαλύτερο νούμερο ψηφοφόρων της Ακαδημίας (1.258 φέτος). Ούτε το καλύτερο ensemble ευνόησε σε κάτι το «Κονκλάβιο» και έπεσαν έξω και στους δύο πρώτους ρόλους! Ειδικά στην περίπτωση της Ντέμι Μουρ (για το «The Substance»), χωρίς να «χρεώνεται» ως αδικία (η Μίκι Μάντισον του «Anora» ήταν εξαιρετική), το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν χλευαστικά απαξιωτικό, τύπου «ποια είσαι εσύ, που μου θες και Όσκαρ;»! Στην τελική… «πάρε ένα βραβείο για make-up και μαλλιά»! Κι ας συγκινούσε η Μουρ σε κάθε προηγούμενο ευχαριστήριο λόγο…

Σε άλλα νέα, η Ακαδημία εκλιπάρησε να επιστρέψει στις κινηματογραφικές αίθουσες το αμερικανικό κοινό! Πως; Βραβεύοντας την «Anora» του κόστους 6.000.000 δολαρίων και το animated «Flow» από τη Λετονία να νικά απέναντι στο στουντιακό θηρίο του «Ατίθασου Ρομπότ»; Ας ρίξουμε μια ματιά στο (domestic) box-office των εννέα υποψήφιων φέτος για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας (η «Emilia Pérez» διανεμήθηκε από το NETFLIX στις ΗΠΑ, οπότε δεν υπάρχουν στοιχεία), μαζί με την ποσοστιαία αναλογία τους στην παγκόσμια αγορά:

Wicked = 473.019.000 δολάρια (64,9% από το παγκόσμιο)
Dune: Μέρος Δεύτερο = 282.144.358 δολάρια (39,5% από το παγκόσμιο)
A Complete Unknown = 73.765.160 δολάρια (66,1% από το παγκόσμιο)
Κονκλάβιο = 32.493.000 δολάρια (32,1% από το παγκόσμιο)
The Substance = 17.434.936 δολάρια (22,6% από το παγκόσμιο)
The Brutalist = 15.789.248 δολάρια (38,2% από το παγκόσμιο)
Anora = 15.683.234 δολάρια (38,3% από το παγκόσμιο)
Είμαι Ακόμη Εδώ = 5.222.388 δολάρια (17,4% από το παγκόσμιο)
Nickel Boys = 2.693.147 δολάρια (94,5% από το παγκόσμιο)

Σε μία φράση: που πας, ρε Καραμήτρο; Με το… «σόι απ’ το χωριό» που σηκώθηκε να πάρει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα πείσεις τον κόσμο να ξαναμπεί στα σινεμά; Που τα δύο πιο εμπορικά και γνωστά φιλμ στο αμερικανικό κοινό το 2024 πήραν από 2 Όσκαρ έκαστο για τον… «Χυτήρογλου» και το εφετζίδικο οπτικοακουστικό της υπόθεσης;

Λυπηρές στιγμές της τελετής: α) οι δίχως έλεος σε διάρκεια χρόνου ευχαριστήριοι λόγοι των Έιντριαν Μπρόντι και Κιέραν Κάλκιν για τους ανδρικούς ρόλους, β) ο φόρος τιμής στον Κουίνσι Τζόουνς με τραγούδι (που δεν είχε γράψει καν ο ίδιος!) από το… καρακατσουλιό του «The Wiz» (1978), γ) κάποιες ηχηρές απουσίες από το «In Memoriam» (από τον Αλέν Ντελόν έως τη βετεράνο Μίτσι Γκέινορ), δ) οι (ποιες;) ερμηνεύτριες στο αφιέρωμα στον 007 και ε) το κάκιστο χιούμορ του παρουσιαστή Κόναν Ο’Μπράιεν (μόνο το CinemaStreams σκετσάκι με τους εθισμένους στο streaming από κινητά τηλέφωνα που μπαίνουν για πρώτη φορά σε σινεμά άξιζε). Επίσης, θα «μαζεύανε» τη διάρκεια του show (χαχαχαχαχα…)! Ξεχάστηκε από νωρίς αυτό, όπως και ο Τζον Λίθγκοου…

Δείτε εδώ την πλήρη λίστα των φετινών νικητών των Όσκαρ. Και του χρόνου; Επαγγελματικό βίτσιο, απλά. Και μην ξεχνάτε και τι συνέβη στα… εναλλακτικά ΦΡΑΓΚΟΥΛΟΣΚΑΡ για το 2025, τα οποία τιμούν τους απόντες από τις οσκαρικές υποψηφιότητες!