FreeCinema

Follow us
12.0312:30

Όσκαρ 2023: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, ετησίως. Μέσα στο 2022, μεγάλη μερίδα του κοινού επέστρεψε στις κινηματογραφικές αίθουσες, έστω κι αν είδε μονάχα… τον Τζέιμς Κάμερον και τον Τομ Κρουζ. Αντικατοπτρίζεται σαν «ευχαριστώ» από την Ακαδημία αυτό, σαν τον παλιό, καλό καιρό. Η εποχή, όμως, είναι «αλλιώτικη». Και (κατά βάθος) ζητά το καινούργιο. Ζητά… «Τα Πάντα Όλα»!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Τα Πάντα Όλα» των Ντάνιελς (κατά κόσμον Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ). Προτάθηκε για έντεκα βραβεία Όσκαρ, τα περισσότερα από κάθε άλλη ταινία για το 2022 (ακολουθούν τα «All Quiet on the Western Front» και «Τα Πνεύματα του Ινισέριν», με εννέα υποψηφιότητες η καθεμιά τους)! Έχει σαρώσει στα βραβεία των σημαντικότερων επαγγελματικών Σωματείων του Χόλιγουντ (Παραγωγοί, Σκηνοθέτες, Ηθοποιοί και Σεναριογράφοι… σύσσωμοι!). Ναι, είναι ένα έργο «αξιοπερίεργο», που κάποιοι μίσησαν και άλλοι ένιωσαν να τους αλλάζει τη ζωή. Προσωπικά, θεωρώ ότι είναι το απόλυτο φιλμ για τη σύγχυση της κοινωνίας στην οποία ζούμε σήμερα. Όταν διανεμήθηκε στις αμερικανικές αίθουσες, στα τέλη του περσινού Μάρτη, κανένας δεν (θα) μπορούσε να φανταστεί ότι επρόκειτο να γίνει ο οσκαρικός μπροστάρης της χρονιάς, με 73.436.202 δολάρια (μέχρι στιγμής) από το domestic box-office στις πλάτες του! Είναι απίστευτα πρωτότυπο σε αφήγηση, αψηφά τη λογική της ακριβούς τοποθέτησης σε ένα φιλμικό genre και μέσα του «κρύβει» την ψυχή ενός υπέροχου οικογενειακού δράματος το οποίο κορυφώνεται επουλώνοντας τα «τραύματα» των δεσμών ανάμεσα σε γενιές, αντρόγυνα και γονείς, με τρόπο που μπορεί να σου βουρκώσει τα μάτια πριν καν το καταλάβεις (αν δεν είχες γίνει ήδη «κομμάτια» από την πιο συγκινητική κινηματογραφική στιγμή της περσινής χρονιάς, όταν δυο… πέτρες παρατημένες στη μέση του πουθενά μιας ερήμου διαλογίζονταν υπαρξιακά, με υπότιτλους!). Το «Τα Πάντα Όλα» είναι μια ταινία που μας έδωσε ένα μεγάλο μάθημα: να αψηφούμε τους κανόνες. Το κατάφερε κινηματογραφικά. Και το επικοινώνησε θαυματουργά με το κοινό (δυστυχώς όχι και στην Ελλάδα…), σε μια εποχή που έχει την ανάγκη μιας τόσο ουσιαστικής, πνευματώδους και δημιουργικής υπέρβασης. Εύχομαι το Χόλιγουντ (έστω) να την τηρήσει μέχρι τέλους, έμπρακτα.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Ντάνιελ Κουάν & Ντάνιελ Σάινερτ για το «Τα Πάντα Όλα». Έχουν μαζί τους το Σωματείο των Σκηνοθετών (573 μέλη στην Ακαδημία). Πριν από μήνες, όλοι (τα media, βασικά…) μιλούσαν για τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και το «The Fabelmans». Αν έπαιρνε Όσκαρ (σε οποιαδήποτε σοβαρή κατηγορία!) αυτό το πράγμα, θα σταματούσα ν’ ασχολούμαι με τον θεσμό! Εδώ έχουμε ένα έργο που προσκυνά στο όνομα του original. Αμήν!

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Μπρένταν Φρέιζερ για το «Η Φάλαινα». Το Σωματείο των Ηθοποιών, με τη γνωστή δυναμική του μεγαλύτερου αριθμού ψηφοφόρων στην Ακαδημία (1.302 φέτος), ήταν με το μέρος του. Η… νεκρανάσταση μιας αμφιλεγόμενης καριέρας (που είχε πιάσει πάτο), με μια ερμηνεία σοκαριστική συναισθηματικά. Έχει ν’ αντιμετωπίσει τον (περισσότερο) ευνοούμενο από τα ΜΜΕ Όστιν Μπάτλερ, έναν δυναμικό μα και αμφιλεγόμενο «Elvis», παγιδευμένο κάπου ανάμεσα στο ζόρισμα της στερεοτυπικής «μίμησης» και το ψάξιμο ενός δρόμου υποκριτικής «φυγής» από αυτήν. (Και εγώ) προτιμώ τη δημιουργία ενός ρόλου που ξεκίνησε από το μηδέν. Και λειτούργησε. Και έπεισε.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Μισέλ Γεό για το «Τα Πάντα Όλα». Κι αυτή έχει μαζί της το Σωματείο των Ηθοποιών. Πρώτη οσκαρική υποψηφιότητα, θρύλος για το ασιατικό σινεμά, θαυμάσια καριέρα και ρόλοι και στο Χόλιγουντ. Τα media είχαν λυσσάξει στο να υποστηρίζουν την Κέιτ Μπλάνσετ για το «Tár». Η ήττα της στα SAG ήταν ένα ηχηρό χαστούκι. Ειλικρινά, δεν εκτίμησα καθόλου την ψυχρή, σχεδόν «ρομποτική» bitchyness του… αυτόματου πιλότου στον οποίο δουλεύει εδώ και χρόνια η Μπλάνσετ. Η Γεό τα έβγαλε πέρα με τόσα παράλληλα σύμπαντα της ύπαρξης της ηρωίδας της! Άξια. Σε όλα!

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Κε Χούι Κουάν για το «Τα Πάντα Όλα». Κι αυτός ενισχυμένος από τις ψήφους του Σωματείου των Ηθοποιών. Του το δίνω γιατί στέκει με θάρρος δίπλα στην καταιγιστική Γεό. Τη συμπληρώνει ως παρτενέρ, στις χαρές και στις λύπες τους. Και κουβαλάει πίσω του μια ιστορία από εκείνες που συγκινούν το Χόλιγουντ. Ήταν ο πιτσιρικάς από τον δεύτερο «Ιντιάνα Τζόουνς» του 1984 και ένα από τα παιδιά στο «The Goonies» (1985)!

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Η πρώτη πραγματικά δύσκολη κατηγορία φέτος. Μοιρασμένα στα τρία είναι τα πράγματα εδώ! Η αδελφή του «χαζού» του χωριού για μερικούς, η βαρυπενθούσα μάνα ενός ήρωα της Marvel για άλλους. Εγώ θα πάω με την έκπληξη του Σωματείου των Ηθοποιών. Τζέιμι Λι Κέρτις για το «Τα Πάντα Όλα». Δεν είχε προταθεί ποτέ για Όσκαρ (!), διότι αν εξαιρέσεις τον (πλέον κλασικό) ρόλο της Λόρι Στρόουντ στα «Halloween», η κόρη της Τζάνετ Λι και του Τόνι Κέρτις προτιμούσε τις κωμωδίες. Είδος που η Ακαδημία δεν τιμά ιδιαίτερα… Η βράβευσή της θα χαρίσει μια πολύ όμορφη στιγμή στην απονομή των φετινών Όσκαρ.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Ντάνιελ Κουάν & Ντάνιελ Σάινερτ για το «Τα Πάντα Όλα» στο πρωτότυπο και Σάρα Πόλεϊ (φωτό) για το «Γυναικείες Κουβέντες» στο διασκευασμένο. Είναι και τα (αντίστοιχα) βραβεία του Σωματείου των Σεναριογράφων (510 μέλη έχει ο κλάδος στην Ακαδημία). Συμφωνώ απόλυτα. Το πρωτότυπο, όμως, θεωρείται το δεύτερο πιο «απρόβλεπτο» βραβείο της βραδιάς, καθώς πολλοί θεωρούν πως ο Μάρτιν ΜακΝτόνα των «Πνευμάτων του Ινισέριν» έχει περισσότερες πιθανότητες. Είναι η τρίτη του υποψηφιότητα στο πρωτότυπο σενάριο. Αν ρωτάς κι εμένα, δεν καταλαβαίνω γιατί. Σίγουρα, όμως, καταλαβαίνω πως το δαιδαλώδες παραλήρημα των Ντάνιελς στο «Τα Πάντα Όλα» θα κατέρρεε καταστροφικά δίχως αυτό το αδιανόητα υπέροχο και φανταστικά πρωτότυπο σενάριο. Η κατηγορία του διασκευασμένου είναι αρκετά φτωχή φέτος και η περίπτωση της Πόλεϊ εκτός από αξιόλογη δουλειά, καλύπτει και την «agenda» της γυναικείας ψήφου.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ

«All Quiet on the Western Front» (Im Westen Nichts Neues) του Έντβαρντ Μπέργκερ, από την Γερμανία. Έχει προταθεί μέχρι και για το κανονικό Όσκαρ καλύτερης ταινίας, μεταξύ εννέα υποψηφιοτήτων συνολικά! Ίσως «απειλήσει» και σε καμία τεχνική κατηγορία. Δεν πλησιάζει το αριστούργημα του 1930 (που είχε τιμηθεί με Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας), αλλά αυτό «έκατσε» στο Netflix σε οσκαρικό για φέτος και βολεύει και τα κατάλοιπα της αντιπολεμικής «agenda» του… «Stand with Ukraine».

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Το «Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο» του Γκιγέρμο ντελ Τόρο κέρδισε το βραβείου του Σωματείου των Παραγωγών στην κατηγορία καλύτερης animated ταινίας, κέρδισε και το Annie, τι άλλο να προσθέσω εγώ; Παίζει κι εδώ μια νότα αντιπολεμικού, που μετράει επιπλέον πόντους (και) για το μήνυμα.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«Navalny» του Ντάνιελ Ρόχερ. Με θέμα τον Αλεξέι Ναβάλνι, πολιτικό εχθρό του Βλαντίμιρ Πούτιν, ο οποίος δηλητηριάστηκε τον Αύγουστο του 2020 στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στη Σιβηρία. Χρειάζεται να πω περισσότερα; Πήρε και το αντίστοιχο βραβείο του Σωματείου των Παραγωγών.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Μάντι Γουόκερ για το «Elvis». Παρθενική υποψηφιότητα. Έχει με το μέρος της και τις ψήφους του Σωματείου του κλάδου της. Η πρώτη γυναίκα dp στα χρονικά του θεσμού που θα τιμηθεί με Όσκαρ σε τούτη την κατηγορία; Δεν φαίνεται καθόλου απίθανο. Και διόλου άδικο.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Πολ Ρότζερς για το «Τα Πάντα Όλα». Παρθενική υποψηφιότητα. Η σωματειακή ψήφος ήταν με το μέρος του, στην κατηγορία της κωμωδίας. Το δράμα εκεί το πήρε το «Top Gun: Maverick» και ο Έντι Χάμιλτον, ουσιαστικός αντίπαλος της ταινίας των Ντάνιελς στα Όσκαρ. Θεωρώ πως ο μπούσουλας που έπρεπε να βγάλει ο Ρότζερς με τα multiverse του «Τα Πάντα Όλα» ήταν πιο απαιτητικός σαν δουλειά. Παρά τις διαφωνίες μου στο ότι το φιλμ είχε ξεφύγει ελαφρώς σε διάρκεια και σήκωνε λίγο… «ψαλίδι» παραπάνω.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Φλορένσια Μάρτιν (production design) & Άντονι Καρλίνο (set decoration) για το «Βαβυλώνα». Αμφότεροι πρωτάρηδες στις οσκαρικές υποψηφιότητες. Έχουν με το μέρος τους και τις ψήφους των συναδέλφων τους (για ταινία περιόδου). Εξαιρετική δουλειά και απόδοση του Χόλιγουντ των ‘20s, από κάθε άποψη.

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Σίρλεϊ Κουράτα για το «Τα Πάντα Όλα». Οι του κλάδου της την τίμησαν στην κατηγορία της ταινίας φαντασίας. Πρώτη οσκαρική υποψηφιότητα κι εδώ. Η δουλειά της αποτελεί ένα όργιο αντιθέσεων και αισθητικής πρότασης, που απαιτούσε επαναληπτική ματιά για να… προλάβεις να δεις τι είχε κάνει! Την απειλεί κάπως η βετεράνος (πια) Κάθριν Μάρτιν του «Elvis», κάτοχος δύο βραβείων σε τούτη την κατηγορία, για τα «Moulin Rouge!» το 2002 και «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ» το 2014. Εκεί τα άξιζε (κλείσιμο ματιού).

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Τζάστιν Χέργουιτς (φωτό) στη μουσική για το «Βαβυλώνα». Δεύτερη υποψηφιότητα, το είχε πάρει το 2017 για το «La La Land». Το θέμα του εδώ είναι αβανταδόρικο, αλλά κάπου φέρνει στο νου κι εκείνη την ταινία. Ξεγλιστράει με έξυπνες ενορχηστρώσεις. Στο τραγούδι τα πράγματα είναι… ανεκδιήγητα! Για να μην πω φρικτά! Αρνούμαι να πιστέψω ότι το ινδικό χάλι («Naatu Naatu») από το «RRR» θεωρείται φαβορί! Θα ζοριστώ για να επιλέξω… το «Lift Me Up» (που ερμηνεύει η Ριάννα), από το «Black Panther: Wakanda Forever». Μοιάζει λίγο περισσότερο με τραγούδι…

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«Avatar: The Way of Water». Χρειάζεται να γραφτεί οτιδήποτε παραπάνω εδώ;

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Στην ομάδα της «Φάλαινας». Είναι το… «μισό» Όσκαρ του Μπρένταν Φρέιζερ, πως αλλιώς να το κάνουμε; Είδα να παίζουν και κάποιες προβλέψεις που δίνουν προβάδισμα στο «Elvis»! Θυμούνται τη φάτσα του Τομ Χανκς εκεί; Ούτε μάσκα για το καρναβάλι!

Παραδοσιακά, αφήνω τα υπόλοιπα μικρά (λέγε με και shorts) εκτός, ενώ το ενιαίο (πια) βραβείο του ήχου φαίνεται πως θα πάει στο «Top Gun: Maverick», το οποίο έχει και σωματειακή υποστήριξη. Προσωπικά, πάντως, έπαθα πλάκα με τη δουλειά που έγινε στο «Elvis».

Η απευθείας κάλυψη της 95ης απονομής των Όσκαρ θα γίνει κι εφέτος από την COSMOTE TV και θα ξεκινήσει στις 22:30, με σχολιασμό από το studio στην Αθήνα. Η ουσιαστική τελετή αρχίζει στις 02:00, ενώ θα παρέχεται η επιλογή της παρακολούθησης του show με ταυτόχρονο σχολιασμό στα ελληνικά ή αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα.

Δείτε μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για εννέα από τα δέκα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και παρακολουθήσαμε κανονικά και… νόμιμα στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες. Θα τα λέμε κατά τη διάρκεια της νύχτας στα social, μέσω Facebook και twitter (με το hashtag του #freecinema). Και του χρόνου… με καλό σινεμά για όλους, διάβολε!

Avatar: The Way of Water
Τα Πνεύματα του Ινισέριν
Elvis
Τα Πάντα Όλα
The Fabelmans
Tár
Top Gun: Maverick
Το Τρίγωνο της Θλίψης
Γυναικείες Κουβέντες

Και μην ξεχνάτε και τα… εναλλακτικά ΦΡΑΓΚΟΥΛΟΣΚΑΡ για το 2023, τα οποία τιμούν τους απόντες από τις οσκαρικές υποψηφιότητες!

TAGS: