FreeCinema

Follow us
09.0218:00

Όσκαρ 2020: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, ετησίως. Το 2019 ήταν μια χρονιά σκληρού ανταγωνισμού και… στάχτης στα μάτια από τα ΜΜΕ, που μονάχα τα Σωματεία των επαγγελματιών μπόρεσαν να ξεκαθαρίσουν και να φέρουν μπρος τα πραγματικά φαβορί. Άραγε, στην τελική, η Ακαδημία θα αποδεχθεί ότι το σινεμά είναι μία παγκόσμια γλώσσα, ώστε να κάνει την (ιστορική) ανατροπή;

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-Χο. Προτάθηκε για έξι Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου, διεθνούς ταινίας, μοντάζ και σκηνικών). Η ταινία από τη Νότια Κορέα που ξεκίνησε να μαζεύει βραβεία από τις περσινές Κάννες (Χρυσός Φοίνικας), που έκανε εμπορική καριέρα και στους αμερικανικούς κινηματογράφους (34.372.282 δολάρια σε εισπράξεις μέχρι στιγμής), που κέρδισε και τους κριτικούς (την προτίμησε η Ένωση του Λος Άντζελες). Σάρωσε και σε πολλά Σωματεία επαγγελματιών της Αμερικής (όπως μπορεί να δει κανείς παραπάνω). Συνολικά, τα «Παράσιτα» έχουν τη φήμη της ταινίας της χρονιάς για το 2019, μαζί με ένα εκκωφαντικό «δεν ξανάγινε» σε σχέση με το τι μπορεί να πετύχει στην αποψινή απονομή των Όσκαρ. Έχει το δυνατό ατού το καλύτερου ensemble από το πολυπληθές Σωματείο των Ηθοποιών (1.324 μέλη έχει ο κλάδος εντός της Ακαδημίας). Υποστηρίζω τούτη τη νίκη διότι θεωρώ πως το έργο αυτό βρήκε καθολική αναγνώριση από την κινηματογραφική βιομηχανία της Αμερικής και αντιπροσωπεύει το καινούργιο, το εμπνευσμένο, το πιο original. Αυτό που ζηλεύει το Χόλιγουντ σήμερα. Μπορεί να καιροφυλακτεί το «1917», όμως, γιατί να μην γίνει ξανά του… «Moonlight»; Έχουν τ’ αρχίδια; Ή μπορεί να μας… σώσει από τον Σαμ Μέντες το «λάθος» του συστήματος ψηφοφορίας της καλύτερης ταινίας; Εντελώς προσωπικά, από τα εννέα φιλμ που προτάθηκαν, εγώ θα την έριχνα στο «Joker». Αλλά θεωρώ πως τα «Παράσιτα» αξίζουν να προκαλέσουν ένα τόσο σοβαρό «spoiler» φέτος.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Σαμ Μέντες για το «1917». Έχει μαζί του τα Σωματεία των Παραγωγών (583 μέλη στην Ακαδημία) και των Σκηνοθετών (526 μέλη στην Ακαδημία). Έχει κάνει ένα έργο που οι περισσότεροι αποκαλούν τεχνικό επίτευγμα, αν και η λογική του «μονοπλάνου» για ολόκληρο το φιλμ αποτελεί ένα gimmick που κάνει την αφήγηση να «σκοντάφτει» σε πολλά σημεία. Θεωρώ πως τούτη η ταινία δεν θα ήταν δυνατόν να υπάρξει δίχως την ουσιαστική συνύπαρξη του διευθυντή φωτογραφίας και την ομάδας δημιουργίας των σκηνικών. Ίσως πιο πάνω και από τον σκηνοθέτη! Ο οποίος εμφανίζει… πιο «μάγκας» στο τέλος.

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Χοακίν Φίνιξ για το «Joker». Δεν χρειάζεται να φλυαρούμε για τα τέσσερα Όσκαρ καλύτερων ερμηνειών, τα φαβορί είναι σαφή από καιρό. Κι έχουν βαρεθεί να δίνουν ευχαριστήριες ομιλίες. Αυτός εδώ ο τύπος κατάφερε να γεννήσει ένα σύμβολο επαναστατικό, μία μορφή ανατριχιαστική, που σε κάνει να τρομάζεις για τη βία και την αναρχία που προτείνει, αλλά μπορείς κιόλας να ταυτιστείς απόλυτα μαζί του. Γιατί αυτό είναι το δίκαιο.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ρενέ Ζελβέγκερ για το «Τζούντι». Η τυπική περίπτωση της καλής… μίμησης σε βιογραφικό ρόλο. Συγκίνησε σε δυο-τρεις σκηνές η Τζούντι Γκάρλαντ της Ζελβέγκερ, αν και το έργο είναι μετριότατο. Θα φύγει, λοιπόν, και μ’ ένα Όσκαρ που δεν θα σημαίνει και πολλά πράγματα στο μέλλον η κυρία που αντί να ευχαριστήσει συνεργάτες απόψε, καλύτερα θα ήταν να τραγουδήσει ένα απόσπασμα από το «Over the Rainbow». Εκεί το οφείλει.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Μπραντ Πιτ για το «Κάποτε στο Χόλιγουντ». Ο μοναδικός αληθινός ρόλος / χαρακτήρας αυτής της ταινίας. Τίμια πράγματα. Και μία ωραία αναγνώριση ωρίμανσης.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Λόρα Ντερν για την «Ιστορία Γάμου». Το τίμησε το τακούνι της και… κοίτα να δεις που βγήκε πάνω από ολόκληρο το καστ αυτής της ταινίας – βόμβα ερμηνειών. Και μία μικρή παρατήρηση: η Σκάρλετ Τζοχάνσον θα αδικηθεί με την ήττα του πρώτου γυναικείου ρόλου, αλλά σε τούτη την κατηγορία δεν θα έπρεπε καν να είναι υποψήφια.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Μπονγκ Τζουν-Χο & Τζιν Γουόν Χαν (φωτό) για τα «Παράσιτα» στο πρωτότυπο και Τάικα Γουαϊτίτι για το «Τζότζο» στο διασκευασμένο. Είναι και τα βραβεία του Σωματείου των Σεναριογράφων. Μάλλον «κλειδωμένοι». Οι πρώτοι με τα χίλια, προφανώς. Ο τρίτος γιατί η κατηγορία του εφέτος ήταν κάπως σκάρτη και τους βγήκε με χιούμορ πάνω σ’ ένα θέμα «taboo».

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ

«Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-Χο, από τη Νότια Κορέα. Το ξενόγλωσσο Όσκαρ που λέγαμε μέχρι πέρσι. Προφανέστατη νίκη, εδώ κοντεύει να πάρει και το μεγαλύτερο της χρονιάς!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

«Klaus» των Σέρτζιο Πάμπλος & Κάρλος Μαρτίνεζ Λόπεζ. Σε μία χρονιά στην οποία το «Ψυχρά κι Ανάποδα ΙΙ» μπορεί να μην είναι καν υποψήφιο σε τούτη τη κατηγορία, τα πάντα είναι πιθανά. Ποντάρω στον θριαμβευτή των Annie Awards, λοιπόν.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«Honeyland» των Ταμάρα Κοτέφσκα & Λιουμπομίρ Στεφάνοφ. Η Βόρεια Μακεδονία και το διπλό (!) της χτύπημα, με παρουσία και στην κατηγορία καλύτερης διεθνούς ταινίας. Κάτι πρέπει να σημαίνει όλο αυτό.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ρότζερ Ντίκινς για το «1917». Ο βετεράνος της χασούρας σε τούτη την κατηγορία, που χαμογέλασε για πρώτη φορά το 2018 με το «Blade Runner 2049», σαρώνει σε κάθε προγνωστικό και αποτελεί την πλέον σίγουρη νίκη για το φιλμ του Σαμ Μέντες. Σχεδόν συν-σκηνοθέτης, if you ask me…

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Τζινμό Γιανγκ για τα «Παράσιτα». Όπως έγραψα και στην εισαγωγή, εδώ είναι όλα τα λεφτά εφέτος. Αν το πάρει ο Κορεάτης (που έχει και το Σωματείο με το μέρος του), ενισχύεται σοβαρά η νίκη και στην καλύτερη ταινία της χρονιάς. Εάν πάει προς «Κόντρα σε Όλα» μεριά, πάμε για πιο… ανώδυνα βραβεία.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Χα-Τζουν Λι και Γουον-Γου Τσο για τα «Παράσιτα». Επίσης κατηγορία τομή για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας φέτος. Προσέξτε τι γίνεται εδώ. Χωρίς τα σπίτια (έως και τους εξωτερικούς χώρους…) που έστησαν αυτοί οι Κορεάτες, δεν θα υπήρχε ταινία! Τα κτήρια των δύο οικογενειών έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, μαζί με τους ήρωες που τα κατοικούν. Το Σωματείο των επαγγελματιών συμφωνεί (στην κατηγορία του σύγχρονου). Από την άλλη, αν δεν είχε σχεδιαστεί και ετοιμαστεί εξολοκλήρου το έδαφος του πολεμικού τοπίου για το «1917», πως θα γύριζε ταινία ο Μέντες; Αλλά το Σωματείο στην κατηγορία εποχής ψήφισε… Ταραντίνο και 1969! Γι’ αυτό και βλέπω να γίνεται… της Κορέας.

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Τζάκλιν Ντουράν για τις «Μικρές Κυρίες». Στο ρούχο εποχής, η γυναίκα είναι εκπληκτική. Έχει πάρει μονάχα ένα Όσκαρ για την «Άννα Καρένινα», το 2013. Το Σωματείο δεν την είχε υποψήφια για φέτος και έδωσε το εποχής στο «Τζότζο», που θα μπορούσε να της κάνει χαλάστρα.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Χίλντουρ Γκουδεναντότιρ (φωτό) στη μουσική για το «Joker» και το «(I’m Gonna) Love Me Again» (των Έλτον Τζον & Μπέρνι Τόπιν) από το «Rocketman» για το τραγούδι. Το απόλυτο μπροστά και η τόλμη της σύνθεσης απέναντι στο πλέον κλασικό δίδυμο της pop εδώ και τόσες δεκαετίες.

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«Ο Βασιλιάς των Λιονταριών». Το κλασικό animated που έγινε «live action» με τη χρήση του CGI. Αν και ζω για το ενδεχόμενο τρολαρίσματος, να το πάρει ο «Ιρλανδός» για το αίσχος της ψηφιακής αντι-γήρανσης.

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Στην ομάδα της «Βόμβας». Ο Κάζου Χίρο στο μακιγιάζ, ειδικά, είχε σκίσει και το 2018 με τη μεταμόρφωση του Γκάρι Όλντμαν σε Τσόρτσιλ («Η Πιο Σκοτεινή Ώρα»). Δικαίως.

Παραδοσιακά, αφήνω τα υπόλοιπα μικρά βραβεία εκτός, τα δύο ηχητικά θα μοιραστούν σε «1917» και «Κόντρα σε Όλα». Όσο για εκείνους που δεν… χώρεσαν στις τελικές, οσκαρικές λίστες, ας περάσουν να παραλάβουν το Φραγκουλόσκαρ τους από εδώ!

Απόψε, το καλύτερο ξενύχτι της χρονιάς με την απευθείας κάλυψη της τελετής απονομής από την COSMOTE TV. Η ουσιαστική τελετή θα ξεκινήσει στις 03:00, ενώ θα παρέχεται η επιλογή της παρακολούθησης του show με ταυτόχρονο σχολιασμό στα ελληνικά ή αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα.

Δείτε μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα εννέα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες και… ραντεβού στα social, μέσω Facebook και twitter (με ενδεικτικά hashtags #Oscars2020 και #freecinema), μέχρι το πρωί.

«Κόντρα σε Όλα»
«Ο Ιρλανδός»
«Τζότζο»
«Joker»
«Μικρές Κυρίες»
«Ιστορία Γάμου»
«1917»
«Κάποτε στο… Χόλιγουντ»
«Παράσιτα»

TAGS: