FreeCinema

Follow us
04.0315:52

Όσκαρ 2018: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, κάθε χρόνο. Το 2017 ήταν μια χρονιά με αρκετές εξαιρετικές ή πολύ καλές ταινίες, που φανέρωσαν από νωρίς αδιαφιλονίκητα φαβορί σε αρκετές κατηγορίες. Εκτός από εκείνη του καλύτερου φιλμ. Που ίσως κριθεί από… το σενάριο; Ή μήπως ο θεσμός έχει ανανεωθεί σε βαθμό απόλυτου ξαφνιάσματος;

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Τρέξε!» του Τζόρνταν Πιλ. Προτάθηκε για τέσσερα Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου και πρώτου ανδρικού ρόλου). Κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες στις 24 Φεβρουαρίου του 2017. Κόστος παραγωγής: 4.500.000 δολάρια. Εισπράξεις: 176.040.665 στις ΗΠΑ, 255.017.329 συνολικά στον κόσμο. Άρχισε να εμφανίζεται σε λίστες επαγγελματικών σωματείων προς το τέλος της χρονιάς, ξαφνιάζοντας για το πόσο πολύ άρεσε τελικά. Το πρότειναν οι Παραγωγοί, φυσικά. Το πρότειναν και οι Ηθοποιοί (στο καλύτερο ensemble). Το πρότειναν και οι Σκηνοθέτες (εκεί πήρε το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου). Και στην τελική, έρχονται οι Σεναριογράφοι και του δίνουν το βραβείο του καλύτερου πρωτότυπου! Αν μη τι άλλο, είναι όντως ότι πιο original σε αυτόν τον τομέα. Λογικά, θα είναι στο top 3 της πλειοψηφίας των μελών της Ακαδημίας. Για κάποιους, ίσως και πιο ψηλά από εκείνο εκεί που προτείνει τη βία και την αυτοδικία με αμφιλεγόμενο τρόπο ή το άλλο με μια μουγκή που κάνει σεξ με ένα «ψάρι». Εξυπηρετεί το πολιτικό μήνυμα, πιάνει και τη μαύρη κοινότητα, μπορεί να κάνει το «upset». Αντικατέστησε αυτό που σκεφτόμουν ως τον πιο πιθανό για νικητή εδώ μέχρι πρόσφατα, τη «Μορφή του Νερού», δηλαδή. Συνολικά, βγάζει νόημα και είναι πιο συνεπές σε σχέση με την περσινή βράβευση του «Moonlight». Είναι ταινία τρόμου και αυτά η Ακαδημία δεν τα συνηθίζει; Μα, δεν την είδαν σαν ταινία τρόμου! Περισσότερο «αναγνώστηκε» ως πολιτική σάτιρα με (υπερβατικά, σίγουρα) στοιχεία θρίλερ. Και, στο κάτω-κάτω, μην ξεχνάμε κι εκείνο το θρίλερ τρόμου που είχε βγει στις αίθουσες τον Φεβρουάριο του 1991 και τον επόμενο χρόνο σάρωσε στις πέντε βασικότερες κατηγορίες της Ακαδημίας: τη «Σιωπή των Αμνών».

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Γκιγέρμο ντελ Τόρο για το «Η Μορφή του Νερού». Η σημασία του βραβείου του Σωματείου Σκηνοθετών, που τον έχει τιμήσει ήδη, είναι στοιχειώδης. Είναι η αναγνώριση ενός μεγάλου παραμυθά, του οποίου η καριέρα ενέπνευσε σεβασμό μέσα από την αφοσίωσή του στο είδος του φανταστικού σινεμά. Πλάθει εξολοκλήρου κόσμους μαγικούς και εικόνες που προκαλούν μονάχα θαυμασμό. Στην τελική, είναι από το Μεξικό. Δες το Όσκαρ σκηνοθεσίας κάποιων προηγούμενων ετών και θα καταλάβεις…

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Γκάρι Όλντμαν για το «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα». Περίπτωση «σκούπας». Τα έχει μαζέψει όλα. Δεύτερη υποψηφιότητα (μετά το «Κι ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι», το 2012), πρώτο του Όσκαρ. Καταφέρνει να βγει πάνω από αυτό το εξαιρετικό μακιγιάζ και να βάλει τον Τσόρτσιλ στα δικά του «παπούτσια», χωρίς να ξεφεύγει από το πλαίσιο των αναγκών ενός βιογραφικού ρόλου. Το κάνει με υποδειγματική μέθοδο, όχι απαραίτητα ψυχή. Με την άνεση ενός βετεράνου στις μεταμορφώσεις. Άξιος.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι». Τα έχει μαζέψει όλα. Δεύτερο Όσκαρ (μετά το «Fargo», το 1997). Αν αυτές οι «Πινακίδες» δεν κερδίσουν στο πρωτότυπο σενάριο ή και στην καλύτερη ταινία, όλη η αγάπη γι’ αυτό το φιλμ πιστώνεται επάνω της. Γιατί έκανε συμπαθή έναν χαρακτήρα εριστικό, που βιαιοπραγεί σε εγκληματικό βαθμό, ανοιχτό στην επιλογή της αυτοδικίας, με μοναδικό «άλλοθι» τον ανθρώπινο πόνο (μιας μάνας). Ο κόσμος εισέπραξε τον πόνο, αλλά το σύνολο είναι αμφισβητήσιμο.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Σαμ Ρόκγουελ για το «Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι». Τα έχει μαζέψει όλα. Πρώτη υποψηφιότητα και επερχόμενη νίκη. Ωραίος ρολίστας, χαμηλών τόνων παρουσία συνήθως, εδώ τον σπρώχνει το βάρος του χαρακτήρα του. Αστυνομικός λέρα, ρατσιστής και μέθυσος, είναι αυτός που παίρνει το ουσιαστικότερο μάθημα στο φιλμ, αν και αυτό που πάει να κάνει στο τέλος, ειλικρινά, δεν καταλαβαίνω γιατί επικροτείται. Και, όχι, δεν καθόλου ασαφές ή… μπορεί να αλλάξει δρόμο στην πορεία. Ο Ντίξον το έχει μέσα του, έτσι κι αλλιώς.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Άλισον Τζάνεϊ για το «Εγώ, η Τόνια». Τα έχει μαζέψει όλα. Πρώτη υποψηφιότητα και επερχόμενη νίκη. Τεράστια καρατερίστα, με παράδοση στους κωμικούς ρόλους, προφανώς και αξιαγάπητη στους συναδέλφους της. Πλάθει μια φιγούρα. Αυτό. Δεν είμαι υποστηρικτής αυτού του βραβείου, διότι δεν θα μπορέσω να ξεπεράσω τη σκηνή όπου η Λόρι Μέτκαλφ φεύγει οδηγώντας από το αεροδρόμιο, στο «Lady Bird». Αυτό το όνομα θα προτιμούσα να ακούσω. Και ποιος ξέρει; Μερικές φορές, στους δεύτερους ρόλους, σκάνε ανατροπές.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Τζέιμς Άιβορι για το «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» στο διασκευασμένο και Τζόρνταν Πιλ (φωτό) για το «Τρέξε!» στο πρωτότυπο. Είναι και τα βραβεία του Σωματείου των Σεναριογράφων (ναι, ναι, ο Μάρτιν ΜακΝτόνα είναι Βρετανός και δεν μπορούσε να είναι υποψήφιος στο πρωτότυπο…). Ο πρώτος είναι αυτό που λένε «κλειδωμένος». Είναι μάλλον μέτρια αυτή η πεντάδα εφέτος. Ενώ στο πρωτότυπο… θα χυθεί αίμα! Μπορεί τούτο το Όσκαρ να καθορίσει και την πορεία προς την καλύτερη ταινία. Ή να… αλλάξει την Ιστορία! Θα δείξει. Πιστεύω στον Πιλ γιατί το σενάριό του είναι ο ορισμός του original και το περιεχόμενό του σηκώνει (πολλαπλές) πολιτικές αναγνώσεις πολύ τολμηρές και ουσίας για την αμερικανική κοινωνία.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Μια Φανταστική Γυναίκα» του Σεμπαστιάν Λέλιο, από τη Χιλή. Μπορεί και να προκύψει καμία… πολιτικής φύσεως ανατροπή, αλλά τούτο εδώ το δράμα της trans τραγουδίστριας Μαρίνα έχει προκαλέσει μεγάλη αίσθηση στην Αμερική, με την πρωταγωνίστριά του, Ντανιέλα Βέγκα, να γίνεται η πρώτη trans παρουσιάστρια επί σκηνής στην τελετή απονομής απόψε.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

«Coco» των Λι Άνκριτς και Αντριάν Μολίνα. Έχει μαζέψει σχεδόν τα πάντα σε τούτη την κατηγορία. Χωρίς πολλά λόγια, ακόμα κλαίμε…

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«Visages Villages» των Ανιές Βαρντά και JR. Δηλώνεται ως φαβορί, ίσως κυρίως εξαιτίας του ονόματος τούτης της γηραιάς κυρίας, που αν πρόσεξα καλά σε ηλικία περνάει (για μερικούς μήνες) τον Τζέιμς Άιβορι! Προ ολίγου καιρού, έλαβε και ένα τιμητικό βραβείο από την Ακαδημία. Εντάξει. (Εδώ δεν προβλέπεται… πολιτική ανατροπή.)

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Νταν Λαουστσέν για το «Η Μορφή του Νερού». Πρώτη του υποψηφιότητα. Το Σωματείο των Φωτογράφων είχε προτιμήσει τον Ρότζερ Ντίκινς για το «Blade Runner 2049». Αν πέσει εκεί το Όσκαρ, θα είναι κυρίως για συναισθηματικούς λόγους (και 14 υποψηφιότητες στην καριέρα του!). Sorry, αλλά εδώ οι σκιεροί φωτισμοί και οι χρωματικοί τόνοι που δίνουν μια διάσταση… βυθού σε όλο το έργο του ντελ Τόρο παίζουν πιο ουσιαστικό ρόλο στο σκηνοθετικό όραμα. Η φωτογραφία είναι ένας σημαντικός πρωταγωνιστής στο όλο παραμύθι.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Τζόναθαν Έιμος και Πολ Μάσλις για το «Baby Driver». Το Σωματείο το έδωσε στο «Εγώ, η Τόνια», στην κατηγορία της κωμωδίας. Το δράμα πήγε στη «Δουνκέρκη». Πέρσι, είχε απόλυτη αστοχία σε σχέση με το φιλμ που πήρε το Όσκαρ («Αντιρρησίας Συνείδησης»). Κατανοώ ότι είναι περισσότερο προφανής η νίκη της «Δουνκέρκης», όμως, αυτό που γίνεται στο μοντάζ του «Baby Driver»… δεν το έχουμε ξαναδεί στο σινεμά! Και ξεπερνά ακόμη και την φρικτά λανθασμένη χρήση του όρου «βιντεοκλιπίστικο». Το ότι προτάθηκε, σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν είναι στραβοί, ευτυχώς. Σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι το έργο που θα διδάσκεται περισσότερο σε σχολές μοντάζ… από τώρα. Επιπροσθέτως, αν και δεν τα υπολογίζω ιδιαίτερα, στα BAFTA έφαγε τη «Δουνκέρκη»!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Πολ Ντέναμ Όστερμπερι, Σέιν Βιό και Τζέφρι Α. Μέλβιν για το «Η Μορφή του Νερού». Στην κατηγορία της ταινίας περιόδου, το Σωματείο συμφώνησε. Σπουδαία δουλειά. Ανασύσταση εποχής σε συνδυασμό με δημιουργία «άχρονου», vintage αισθητικού κόσμου φαντασίας που επιτρέπει σε όλο το φιλμ να λειτουργήσει… παραμυθένια. (Αν και μου άρεσε και η λιγότερο «φαντεζί» σοβαρότητα στη λεπτομέρεια που είχε «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα».)

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Μαρκ Μπρίτζες για το «Αόρατη Κλωστή». Το Σωματείο των Ενδυματολόγων προτίμησε το «Η Μορφή του Νερού» για το ρούχο περιόδου, όμως εδώ υπάρχει πολύ πιο ουσιαστικό που συνδέεται με την ψυχολογία της ταινίας. Το ένδυμα είναι μέρος του θέματος, τιμά τη (γυναικεία) σιλουέτα, που είναι το φετίχ του κεντρικού ήρωα. Το βρίσκω πιο δίκαιο να βραβευτεί ο Μπρίτζες, ο οποίος έχει άλλο ένα Όσκαρ κοστουμιών για το «The Artist», το 2012.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Αλεξάντρ Ντεσπλά (φωτό) στη μουσική για το «Η Μορφή του Νερού» και το «Remember Me» (των Κρίστεν Άντερσον-Λόπεζ και Ρόμπερτ Λόπεζ) από το «Coco» για το τραγούδι. Το πρώτο έχει τη μελωδία που κρύβει το συναίσθημα και το απογειώνει (δεύτερο και άξιο Όσκαρ για τον Ντεσλπά, μετά το «Ξενοδοχείο Grand Budapest», το 2015). Συνθέτης της χρονιάς για το Σωματείο του, αλλά το βραβείο του 2018 το δώσανε στον Τζόνι Γκρίνγουντ για την «Αόρατη Κλωστή». Το δεύτερο είναι «κλειδωμένο» από εκείνη τη σκηνή που έκρυβε την αληθινή καρδιά του φιλμ.

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση». Όγκος δουλειάς και φυσικότητα στα… πιθήκια, το καθιστούν φαβορί, μαζί με την έγκριση του επαγγελματικού σωματείου των δημιουργών των visual effects (στην κατηγορία του φωτορεαλιστικού φιλμ μεγάλου μήκους).

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Καζουχίρο Τσούτζι (μακιγιάζ), Ντέιβιντ Μαλινόφσκι και Λούσι Σίμπικ για την «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα». Τι έφτιαξε ο άνθρωπος! Τη δεύτερη φορά που έβλεπα το φιλμ στη μεγάλη οθόνη, ήθελα να πέσω πάνω για να παρατηρώ το πρόσωπο του Όλντμαν / Τσόρτσιλ. Δεν υπάρχει ψεγάδι. «Κλειδωμένο» και άξιο βραβείο.

Παραδοσιακά, αφήνω τα υπόλοιπα μικρά βραβεία εκτός, τα δύο ηχητικά θα πάνε στη «Δουνκέρκη» (τι τεράστια ήττα…) ή θα γίνει ένα «upset» με το «Baby Driver» σε ένα από αυτά, αν και λίγο δύσκολο. Όσο για εκείνους που δεν… χώρεσαν στις τελικές, οσκαρικές λίστες, ας περάσουν να παραλάβουν το Φραγκουλόσκαρ τους από εδώ!

Απόψε, το καλύτερο ξενύχτι της χρονιάς με την απευθείας κάλυψη της τελετής απονομής από την COSMOTE TV. Έναρξη στις 23.30 με τις αφίξεις των stars στο κόκκινο χαλί του Dolby Theatre, ακολουθεί το pre-show (01.30), ενώ στις 03.00 ακριβώς παίρνουμε… θέση μάχης μπροστά στην οθόνη για να μάθουμε τι ψήφισαν τα μέλη της Ακαδημίας σε τούτη την 90η χρονιά των Όσκαρ, με παρουσιαστή τον Τζίμι Κίμελ.

Ενημερωτικά, η ζωντανή μετάδοση της τελετής, θα προβληθεί ταυτόχρονα σε COSMOTE CINEMA 2HD (με ελληνικό, απευθείας σχολιασμό από τους Γιώργο Σατσίδη και Χριστίνα Μπίθα, οι οποίοι βρίσκονται στο Λος Άντζελες), αλλά και από το COSMOTE CINEMA 1HD (αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα). Η απονομή θα προβληθεί και με ελληνικούς υπότιτλους, το βράδυ της Δευτέρας 5 Μαρτίου στο COSMOTE CINEMA 2HD (με το pre-show από τις 21:00 και την τελετή στις 22:00).

Δες μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που… προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες και… ραντεβού στα social, μέσω Facebook και twitter (με ενδεικτικά hashtags #Oscars2018, #CosmoteTV και #freecinema), μέχρι το πρωί.

«Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου»
«Η Πιο Σκοτεινή Ώρα»
«Δουνκέρκη»
«Τρέξε!»
«Lady Bird»
«Αόρατη Κλωστή»
«The Post»
«Η Μορφή του Νερού»
«Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι»

TAGS: