FreeCinema

Follow us
14.010:30

Τι μας είπαν οι φετινές υποψηφιότητες των Όσκαρ;


Λιγοστές οι ουσιαστικές εκπλήξεις της ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων για την 92η απονομή των Όσκαρ. Φαβορί δεν βγάζεις πριν μιλήσουν τα επαγγελματικά Σωματεία. Και τουλάχιστον τέσσερα φιλμ αυτή τη στιγμή φαντάζουν ισάξια για το μεγάλο βραβείο του 2020! Ας κάνουμε μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις, έστω.

Είναι μία εξαιρετική χρονιά για τα Όσκαρ! Υπάρχουν καλές ταινίες, υπάρχει σασπένς, προηγήθηκε… το μπάχαλο! Από το Φεστιβάλ του Τορόντο μέχρι χθες ο Τύπος άλλαξε «προγνωστικά» ένα κάρο φορές, με την Ακαδημία να μοιράζει ουκ ολίγα… φάσκελα, τελικά! Πρώτο και καλύτερο, εκείνο του «Joker», που προηγείται με 11 υποψηφιότητες. Φτύσιμο από τις Ενώσεις των Αμερικανών κριτικών, μέχρι και από το Σωματείο των Σκηνοθετών για τον (μη υποψήφιο εκεί) Τοντ Φίλιπς και το ίσως πιο πολυσυζητημένο και controversial έργο της περσινής χρονιάς, το οποίο βρήκε τη θέση που του αξίζει. Δίκαια και κυριολεκτικά, αυτή ήταν η ταινία του 2019. Προσωπικά, χάρηκα πολύ με την υποψηφιότητα του Φίλιπς για το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας. Με όσα βραβεία και να φύγει στις 9 Φεβρουαρίου, το «Joker» αφήνει μία τεράστια κληρονομιά στην pop κουλτούρα. Τι άλλο μας είπαν οι φετινές υποψηφιότητες των Όσκαρ, όμως;

Η λίστα της κατηγορίας της καλύτερης ταινίας αποτελείται κυρίως από έργα που είδε ο κόσμος (στις ΗΠΑ, τουλάχιστον). Χωρίς τον «Ιρλανδό» (φωτό) και την «Ιστορία Γάμου», αφού το Netflix δεν δίνει στοιχεία εισπράξεων, τα υπόλοιπα επτά υποψήφια φιλμ έχουν ξεπεράσει τα 745 εκατομμύρια δολάρια στο box-office, με το «Joker» να προηγείται, προφανώς. Το είχε καημό αυτό η Ακαδημία τα τελευταία χρόνια (θυμόμαστε όλοι το σκανδαλάκι με το «popular film» που – ευτυχώς – δεν συνέβη και στην πραγματικότητα, έτσι;).

Η «κόμπλα» με το Netflix ίσως υφίσταται ακόμη, παρά τις 24 υποψηφιότητες (οι περισσότερες από οποιαδήποτε εταιρεία εφέτος) που συγκέντρωσαν συνολικά οι παραγωγές του. Εάν «Ο Ιρλανδός» και η «Ιστορία Γάμου» φύγουν από την απονομή με μηδαμινά ή «συμβολικής» σημασίας βραβεία, τότε το Χόλιγουντ θα έχει δείξει για ακόμη μία φορά ότι κρατάει «πισινή» στην τηλεοπτική πλατφόρμα. Από τα προαναφερθέντα φιλμ, η αντίστοιχη απουσία υποψηφιοτήτων για τους Ρόμπερτ Ντε Νίρο (πρώτος ανδρικός ρόλος) και Νόα Μπάουμπακ (σκηνοθεσία) ήταν πλήγμα που μετράει.

Τα «politically correct» trends ξεφούσκωσαν. Το diversity δεν ευδοκίμησε (παρά την πληθώρα «μαύρων» ταινιών που ακούστηκαν πέρσι) και το #MeToo τείνει να ξεχαστεί (μόλις η Γκρέτα Γκέργουιγκ έγινε «σημαιοφόρος» της φετινής «αδικίας» απέναντι στις γυναίκες σκηνοθέτιδες). Φυσικά, κάποια media συνεχίζουν να σκούζουν, αλλά περισσότερο κατορθώνουν να δείξουν ότι εκείνα υποκίνησαν τον όλο ντόρο τα τελευταία χρόνια, παρά οι επαγγελματίες του Χόλιγουντ. Προσωπικά, θα προτιμούσα να δω τη Λουπίτα Ενγιόνγκ’ο του «Εμείς» να παίρνει τη θέση της Σίνθια Ερίβο («Harriet»). Όσο για το «Little Women» (φωτό), έχει 6 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων και για καλύτερη ταινία. Δεν το πέταξαν και στον κάλαθο των αχρήστων, δα! Η «Βόμβα», από την άλλη, δεν έσκασε…

Τα «Παράσιτα» σάρωσαν με 6 υποψηφιότητες. Πριν από μερικούς μήνες πίστευα ότι μαζί με την «Ιστορία Γάμου» θα είναι οι βασικοί παίκτες για φέτος. Παραγνώρισα ένα βασικό στοιχείο του… «Κάποτε στο… Χόλιγουντ»: μιλάει για ηθοποιούς («Birdman» κανείς;). Συμπληρώστε το «Joker» και το «1917» και έχετε το… καρέ της φετινής οσκαρικής «απειλής».

Ενώ το «diversity» μας απασχολεί δεόντως όσον αφορά τα «μαύρα» φιλμ, για τα ασιατικά κανείς δεν δείχνει να ωρύεται. Το «The Farewell» δεν έπιασε ούτε μία υποψηφιότητα!

Ένα σύντομο σχόλιο για την (απουσία της) Τζένιφερ Λόπεζ: χαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα… Επίσης, δεν έχω καταλάβει γιατί προτάθηκε η Σκάρλετ Τζοχάνσον για το «Jojo Rabbit» (δεύτερος γυναικείος ρόλος).

Τα φιλμ της Disney μπορεί να συγκέντρωσαν 17 υποψηφιότητες, όμως στην κατηγορία όπου περίμενε να πατήσει πόδι, έφαγε τεράστια ήττα! Μονάχα το «Toy Story προτάθηκε για καλύτερη animated ταινία μεγάλου μήκους! Διπλή η παρουσία του Netflix εδώ!

Ο ρόλος του «1917» γίνεται πιο… ύπουλος από το μήνυμα που πέρασαν οι Χρυσές Σφαίρες (οι οποίες, στην τελική, μια χαρά «βόλεψαν» διαφημιστικά το wide opening της ταινίας στο αμερικανικό box-office, με τόσο… ταιριαστό timing). Έχει 10 υποψηφιότητες. Κατάφερε να μπει στην κατηγορία πρωτότυπου σεναρίου (έντονο «spoiler»), αλλά έχει σκληροπυρηνικούς αντίπαλους εκεί. Εάν χάσει το σενάριο, δύσκολα θα πλησιάσει τη νίκη στην καλύτερη ταινία. Δεν προτάθηκε και για μοντάζ (αφού… «μονοπλάνο»). Γιατί μας μπερδεύεις έτσι, ρε Σαμ Μέντες;

Το (πιο) ψυχαγωγικό σινεμά δεν εκπροσωπήθηκε από το «Στα Μαχαίρια» (υποψηφιότητα πρωτότυπου σεναρίου μόνο), αλλά από το «Κόντρα σε Όλα» (4 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων και για καλύτερη ταινία). Fair enough.

Αυτά πάνω-κάτω. Βρείτε στο official site της Ακαδημίας όλες τις υποψηφιότητες για το 2020. Ο (παρακάτω) χώρος των σχολίων είναι ανοικτός για τις δικές σας παρατηρήσεις. Από τα υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ταινίας, έχω δείξει (μέσω της κριτικής) την προτίμησή μου στα «Joker» και «Ιστορία Γάμου» (με αυτή τη σειρά, αξιολογικά). Το πρώτο έχει ελπίδες, αλλά μου φαίνεται πως ο Κουέντιν Ταραντίνο και ο Μπονγκ Τζουν-Χο είναι σκληροί αντίπαλοι. Μέχρι στιγμής…