FreeCinema

Follow us
16.0112:00

Όσκαρ 2015: Ένα μεγάλο στοίχημα;


Οι υποψηφιότητες των Όσκαρ του 2015… ξάφνιασαν! Γιατί είναι περισσότερο δίκαιες από πρόσφατες χρονιές, περιλαμβάνουν καλές ταινίες, δεν δίνουν απαραίτητα φαβορί και αφήνουν στα μέλη της Ακαδημίας μια σπουδαία ευκαιρία (και αφορμή) να ξεχωρίσουν τη σημασία του θεσμού από τον όχλο της επιρροής… όλων των προηγούμενων βραβείων. Μεγάλο το στοίχημα!

Νομίζω πως οι φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες θέτουν ένα… ιστορικής σημασίας για τον θεσμό ζήτημα. Και η απόφαση των ψηφοφόρων θα αναδείξει (ή όχι) το κύρος της Ακαδημίας που πολλάκις έχει αμφισβητηθεί τα τελευταία χρόνια: θα ψηφίσουν ως καλύτερη ταινία μια καλλιτεχνική δημιουργία αξιώσεων, στην παράδοση των Όσκαρ, ή θα γίνουν και πάλι η… ουρά των βραβείων των κριτικών και των Χρυσών Σφαιρών; Θα μπορέσουν να το κατανοήσουν αυτό τα μέλη της Ακαδημίας ή θα τα… παρασύρει το «ρεύμα» του «Μεγαλώνοντας»;

Η ταινία του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ αποτελεί το ιδανικό παράδειγμα για να τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο η Ακαδημία φέτος. Το «Μεγαλώνοντας» είναι ένα indie «πείραμα», περισσότερο μια ιδέα που πραγματοποιήθηκε (με αξιοσημείωτη και πολυετή υπομονή από τον δημιουργό του, η οποία μπορεί να ανταμειφθεί με το Όσκαρ σκηνοθεσίας) παρά ένα ολοκληρωμένο φιλμ, πόσω μάλλον στο πλαίσιο ενός θεσμού που εδώ και τόσες δεκαετίες αναδεικνύει το μέγεθος του σινεμά. Τον θαυμασμό προς τη μεγάλη οθόνη.

Βραβεύοντας το «Μεγαλώνοντας» με το Όσκαρ καλύτερης ταινίας της χρονιάς, η Ακαδημία, απλά, θα πιστοποιήσει το τέλος μιας ολόκληρης εποχής κινηματογραφικών παραγωγών που μας έκαναν να θαυμάζουμε το Χόλιγουντ, την 7η Τέχνη και τον τρόπο με τον οποίο ονειρευόμασταν μέσα και έξω από τα σινεμά. Σε μια «πληγωμένη» κινηματογραφική βιομηχανία, ανίκανη να παράγει έστω και ένα αξιόλογο έργο γενικής αποδοχής που να μετατράπηκε και σε λαϊκή επιτυχία στο αμερικανικό box-office. Για να καταλάβει κανείς το εύρος αυτής της μη επικοινωνίας με τους θεατές, αρκεί να παρατηρήσω ότι το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Άντερσον είναι το εμπορικότερο «χαρτί» από τα 8 φιλμ που διεκδικούν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας της χρονιάς, έχοντας εισπράξει το… ταπεινό νούμερο των περίπου 60.000.000 δολαρίων (το «Παιχνίδι της Μίμησης» και το «American Sniper» ενδέχεται να το ξεπεράσουν κατά τη διάρκεια τούτης της οσκαρικής περιόδου)!

Τα ταμεία, λοιπόν, έχουν αλωθεί από τα comics, τις ταινίες franchise και το φανταστικό σινεμά των multiplex και της «πιτσιρικαρίας» ή των fan boys. Αλλιώς, τι; «Φύλακες του Γαλαξία» για Όσκαρ καλύτερης ταινίας (ακούω γέλια στο βάθος…); Από το top 20 του αμερικανικού box-office για το 2014, οι μοναδικές «ώριμες» (πες τις και adult, αν θέλεις) ταινίες ήταν το «Interstellar» και το «Κορίτσι που Εξαφανίστηκε»! Το πρώτο προτάθηκε για 5 Όσκαρ (κατά βάση τεχνικών κατηγοριών) και το δεύτερο μόνο για πρώτο γυναικείο ρόλο (προφανώς, τα μέλη της Ακαδημίας αναγνώρισαν τον άθλο της Ρόζαμουντ Πάικ να βγάλει χαρακτήρα χωρίς να εκτίθεται από τον σκηνοθέτη της, ο οποίος δεν ήξερε προς ποιο genre να κατευθύνει… ολόκληρο το έργο!). Διόλου τυχαία, ούτε καν το Σωματείο Σκηνοθετών δεν πρότεινε Κρίστοφερ Νόλαν και Ντέιβιντ Φίντσερ.

Ας συνεχίσω με κάποιες πρώτες επισημάνσεις για τις σημαντικότερες κατηγορίες, αφήνοντας τα βασικά προγνωστικά για μετά τις ανακοινώσεις των βραβείων των επαγγελματικών σωματείων, που θα ξεδιαλύνουν κάπως την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της φετινής χρονιάς…

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Oscars 2015 best film

Γιατί ιδιαίτερη; Τα υποψήφια φιλμ εδώ είναι 8. Από 9 των τεσσάρων τελευταίων ετών, το πάμε δειλά-δειλά ξανά προς την πεντάδα; Άγνωστον! Και δεν είμαι ούτε μαθηματικός ούτε και… πυρηνικός φυσικός για να εξηγήσω τι διάολο συμβαίνει με τον «μέχρι 10» κανονισμό! Αν το πάρουμε αριθμητικά (και με βάση την σοβαρότητα των κατηγοριών στην οποία έχουν προταθεί), τα «Ξενοδοχείο Grand Budapest» και «Birdman» σηκώνουν κεφάλι με 9 υποψηφιότητες. Ακολουθεί το «Παιχνίδι της Μίμησης» με 8, το οποίο είχε εισπράξει άγριο σνομπάρισμα (ειδικά από τις Χρυσές Σφαίρες, με… μηδέν εις τα βραβεία!) ως τώρα, αλλά η Ακαδημία το έκρινε όπως του άξιζε. Το «Μεγαλώνοντας» και το «American Sniper» ακολουθούν με 6, έπονται τα «The Theory of Everything» (πιο αποδυναμωμένο από αυτό που θα περίμενε κανείς) και «Whiplash» (η πραγματικά μεγάλη έκπληξη της χρονιάς) με 5 και η λίστα δεν ολοκληρώνεται με το επίσης υποψήφιο για 5 Όσκαρ «Foxcatcher», διότι το «Selma» του έκλεψε τη θέση… μυστηριωδώς! Η δύναμη της (παραγωγού) Όπρα; Το black community της Ακαδημίας (ίσως όχι, γιατί δεν υπάρχει ούτε για δείγμα μελαψή απόχρωση στους ρόλους φέτος); Όπως και να ‘χει, το «Selma» είναι η «ντροπή» του 2015, με μόλις μια δεύτερη υποψηφιότητα, για καλύτερο τραγούδι (που θα το πάρει, λογικά)! Τι πιστεύω ότι θα γίνει με την καλύτερη ταινία; Οι περισσότερες είναι ισάξιες και αυτό κάνει τα όποια προγνωστικά πραγματικά δύσκολα αυτή τη στιγμή (αν υποθέσουμε ότι η Ακαδημία δεν ακολουθεί την… αγέλη του «Μεγαλώνοντας»). Αν ρωτάς κι εμένα (ή αν ψήφιζα, βρε αδελφέ), το «Whiplash» ήταν η καλύτερη αμερικανική ταινία του 2014. Αλλά δεν…

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Oscars 2015 directing

Ο Μπένετ Μίλερ του «Foxcatcher» έφαγε (δίκαια) τη θέση του Κλιντ Ίστγουντ από την πεντάδα των υποψηφίων του Σωματείου Σκηνοθετών. Αλλά το «American Sniper» προτάθηκε για καλύτερη ταινία, ενώ το φιλμ του Μίλερ έμεινε στην απ’ όξω. Παράδοξο. Θεωρητικά, το βραβείο αυτό έχει «κλειδώσει» προς Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ μεριά (ο κλάδος του θα μας δείξει το δρόμο νωρίτερα), για τον κόπο που έκανε τόσα χρόνια, μη φανταστείς κάτι άλλο…

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Oscars 2015 leading men

Τέσσερις βιογραφίες και ένας πρωτότυπος ρόλος… αλλά παιγμένος από κωμικό (δεν συνηθίζεται να βραβεύεται). Ο ευχαριστήριος λόγος του Μάικλ Κίτον στις Χρυσές Σφαίρες, όμως, από μόνος του θα μπορούσε να του δώσει ένα κάποιο προβάδισμα. Ο Έντι Ρέντμεϊν απειλεί σοβαρά και έχει με το μέρος του ένα αξιοσημείωτο ατού: το «The Theory of Everything» δεν προτάθηκε στην κατηγορία του μακιγιάζ.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Oscars 2015 leading women

Μας είχαν γίνει τούμπανο για την Τζένιφερ Άνιστον και το «Cake», ήρθε η Μαριόν Κοτιγιάρ από το (γαλλόφωνο) «Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα» των αδελφών Νταρντέν και έκανε τη μεγάλη ανατροπή (υποτίθεται, για τον αμερικανικό Τύπο). Η Τζουλιάν Μουρ είναι το φαβορί, η Φελίσιτι Τζόουνς το «spoiler». Απλά, απορώ: θα έχουν δει όλοι αυτοί το «Still Alice» ή θα είναι και ολίγον… «φιλικό», ως πέμπτη υποψηφιότητα μιας ταλαντούχας και εργατικότατης ηθοποιού;

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Oscars 2015 supporting men

Η πεντάδα του Σωματείου Ηθοποιών. Τζ. Κ. Σίμονς. Να του το στείλουν σπίτι με courier. Τώρα!

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Oscars 2015 supporting women

Η Λόρα Ντερν. Από το πουθενά! Παίζει τη μάνα της Ρις Γουίδερσπουν στο «Wild». Θα έπρεπε να την είχε γεννήσει στα 9 της χρόνια! Άρα, έπεισε και με το παραπάνω. Η Πατρίσια Αρκέτ είναι το φαβορί εδώ. Αν δεν το πάρει, το «Μεγαλώνοντας» θα έχει πρόβλημα…

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Oscars 2015 screenplay originalOscars 2015 screenplay adapted

Στην πρώτη κατηγορία, σφάζονται «Ξενοδοχείο Grand Budapest» και «Birdman». Αν πάει στο «Μεγαλώνοντας», θα πρέπει να κατασχεθούν πτυχία… Στη δεύτερη, υποτίθεται πως εκπλήσσει η απουσία της Γκίλιαν Φλιν με το «Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» (κάτι που συνέβη με το φιλμ συνολικά, εν τέλει…), το «Παιχνίδι της Μίμησης» ίσως πρέπει να ελπίζει, αλλά η ευχάριστη έκπληξη είναι το «Whiplash», που με αυτό το Όσκαρ θα δικαίωνε και την απουσία του μόλις 29χρονου Ντέιμιεν Τσαζέλ από την κατηγορία της σκηνοθεσίας.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

Oscars 2015 foreign

Απογοήτευσε ο αποκλεισμός της Σουηδίας («Ανωτέρα Βία»), αλλά είναι μεγάλες οι χαρές που δίνει αυτή η κατηγορία φέτος, με την «Ida» (το φαβορί που δίκαια πέρασε και στην καλύτερη φωτογραφία) και τις «Ιστορίες για Αγρίους». Η Πολωνία έχει τους… Εβραίους, αλλά να προσέχουμε και την Αργεντινή, γιατί το 2010 είχε στείλει τη «Λευκή Κορδέλα» του Χάνεκε αδιάβαστη!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Oscars 2015 animated

Το δημοφιλέστερο εισπρακτικά animated φιλμ του 2014 στις ΗΠΑ και πραγματικά ξεχωριστό για το είδος του, το «The LEGO Movie» έμεινε εκτός πεντάδας, αλλά η είσοδος μη στουντιακών ή παραγωγών από το εξωτερικό, όπως το «The Tale of the Princess Kaguya» ή το «Song of the Sea» (δεύτερη υποψηφιότητα για τον Τομ Μουρ, μετά το «The Secret of Kells», που είχε θεωρηθεί έκπληξη το 2010), έδωσε μια ευχάριστη νότα στην τελική λίστα.

Τις υπόλοιπες κατηγορίες θα τις πιάσουμε πιο αναλυτικά όταν έρθει η σωστή ώρα των προγνωστικών. Αυτή τη στιγμή όλα βρίσκονται στον αέρα και ως τις 22 Φεβρουαρίου, οι υποψήφιοι έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν. Η επίσημη σελίδα των Όσκαρ περιλαμβάνει λεπτομερώς ό,τι χρειάζεται να μάθεις προς το παρόν. Υπάρχουν πολύ ωραίες δουλειές στις περισσότερες κατηγορίες και αυτό με χαροποίησε φέτος. Ελπίζω να αισθανθώ έτσι κι εκείνο το βράδυ…

2015 eight movies

TAGS: