FreeCinema

Follow us

ZIZOTEK (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαρδής Μαρινάκης
  • ΚΑΣΤ: Αύγουστος Λάμπρου-Νεγρεπόντης, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Πηνελόπη Τσιλίκα, Νίκος Γεωργάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Μία γυναίκα εγκαταλείπει το παιδί της σε πανηγύρι της επαρχίας. Το εννιάχρονο αγόρι, αντί να ζητήσει βοήθεια, θα αρχίσει να εξερευνά το κοντινό δάσος, για να καταλήξει στην καλύβα ενός μοναχικού άνδρα, του οποίου το πατρικό ένστικτο δεν θ’ αργήσει να πάρει μπρος.

Δέκα χρόνια (!) μετά το αξιοπρόσεκτο ντεμπούτο του με το «Μαύρο Λιβάδι», ο Βαρδής Μαρινάκης επιστρέφει με το «Zizotek», ένα οικογενειακό δράμα με στοιχεία περιπέτειας και μία λανθάνουσα συγγένεια με το μεταναστευτικό ζήτημα. Και πάλι, διακρίνονται κάποιες αρετές στο οπτικό μέρος του έργου, όσο και μία εμφανής εμμονή με το στοιχείο της φύσης (αν όχι και του folclore), που φτάνει να αποζητά ένα είδος «απόδρασης» προς το μη ρεαλιστικό. Ατυχώς, το σενάριο της ταινίας δεν κάνει «μαγικά» για να ανυψώσει το όλο εγχείρημα…

Μία μάνα (αλλοδαπή) εγκαταλείπει το εννιάχρονο παιδί της σ’ ένα πανηγύρι κοντά στα σύνορα με Βουλγαρία. Ο μικρός δεν απευθύνεται σε κανέναν άνθρωπο για βοήθεια, δεν ζητά την Αστυνομία ώστε να τον πάνε πίσω στο σπίτι του, αλλά κρύβεται στο δάσος και εκεί ανακαλύπτει ένα παράπηγμα στο οποίο κατοικεί ο Μηνάς, ένας ιδιότροπος μεσήλικας, σκέτο αγρίμι, που δεν αρθρώνει λέξη και επικοινωνεί με μολύβι και χαρτί (ουδέποτε μαθαίνουμε εάν δεν δύναται να μιλήσει πραγματικά ή αν πρόκειται για ένα είδος «όρκου σιωπής» που κρατάει πεισματικά).

Ο Μηνάς είναι μπλεγμένος (και) με το παράνομο trafficking μεταναστών (!) ως οδηγός φορτηγού που τους μεταφέρει στην περιοχή, υποπλοκή που σχεδόν δεν βγάζει νόημα στο σύνολο της αφήγησης του φιλμ. Επίσης άνευ νοήματος είναι και η επιλογή του τίτλου της ταινίας, που προέρχεται από μία κωδική λέξη «της δουλειάς». Το αγόρι δεν έχει γνωρίσει πατέρα, έτσι θα νιώσει την ανάγκη να πλησιάσει τον άνδρα, όμως η εξέλιξη «πρέπει» να είναι δραματική για όλους τους. Διαφορετικά, θα μέναμε σε σκηνές γαλήνης και φιλίας μεταξύ ενός άνδρα κι ενός παιδιού που αναζητούσε απεγνωσμένα το όποιο πατρικό πρότυπο (σκέτη πλήξη).

Ατυχώς, το σενάριο του Μαρινάκη και του Σπύρου Κρίμπαλη δεν αποκτά ποτέ κάποιο ενδιαφέρον ούτε και συγκινεί, με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι ότι έχασες τον χρόνο σου, παρά τις προσπάθειες του σκηνοθέτη να κατευθύνει την ταινία προς μία κάποια «παραμυθένια» φυγή, με την κατάληξη στο χιονισμένο ορεινό τοπίο (κατόπιν δραματικής κορύφωσης – πρόφασης) να μοιάζει σαν να προέρχεται από άλλο φιλμ. Είναι να απορείς γιατί οι άνθρωποι που διάβασαν τούτη την ιστορία ένιωσαν ότι μπορεί να γυριστεί σε ταινία που αφορά (και ποιους;) θεατές, καθώς το «Zizotek» παραμένει πάντοτε αναποφάσιστο ως προς το φιλμικό είδος στο οποίο ανήκει, αλλά και την ταύτιση με… το όποιο ηλικιακό target group! H δική μου λογική δεν μπόρεσε να ερμηνεύσει το «μυστήριο» της ύπαρξης αυτού του έργου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χωρίς να είναι μία κακή ταινία, το «Zizotek» δεν βγάζει νόημα (ακριβώς όπως συμβαίνει και με τα… βαφτίσια του, καθώς η συγκεκριμένη λέξη δεν υπάρχει!). Το παιδάκι περιφέρεται χωρίς πολλά-πολλά μπροστά από τον φακό, κανένας χαρακτήρας δεν ολοκληρώνει τη διαδρομή της ύπαρξής του στην πλοκή του έργου και το φινάλε σε παρατάει σύξυλο και σαστισμένο. Δυστυχώς, τα καλοφωτισμένα πλάνα και τα όμορφα κάδρα φύσης δεν αρκούν για να σου κρατήσουν το ενδιαφέρον, πριν καν αισθανθείς το άβολο της διάρκειας.


MORE REVIEWS

ΚΑΠΟΙΑ ΜΙΛΗΣΕ

Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας The New York Times αναλαμβάνουν το reportage που αποκάλυψε σωρεία καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση γυναικών από τον κινηματογραφικό παραγωγό Χάρβεϊ Γουάινστιν.

ΣΩΣΕ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Μια ομάδα από ξωτικά - προστάτες των δέντρων θα κάνουν ό,τι περνά από τα μικροσκοπικά τους χέρια, προκειμένου να καταφέρουν να σώσουν το πάρκο της πόλης από τα σατανικά σχέδια του Δημάρχου, ο οποίος θέλει να το μετατρέψει σε… τεχνολογικό ανοσιούργημα!

ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Κάπου στο βόρειο Δουβλίνο, η μητέρα της Σαρ εξαφανίζεται. Όταν τελικά επιστρέφει στο σπίτι, η Σαρ συνειδητοποιεί πως κάτι πάει… πολύ λάθος μ’ εκείνη.

DEVOTION: ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ

Οι πιλότοι του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού προετοιμάζονται ν’ αντιμετωπίσουν τον κόκκινο κίνδυνο, όποτε κι όπου αυτός εμφανιστεί! Το καλοκαίρι του 1950, λοιπόν, οι δυνάμεις της Βόρειας Κορέας περνούν τον 38ο παράλληλο... Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΛΑΪΛ, Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΣ

Νεοαφιχθείσα στη Νέα Υόρκη οικογένεια ανακαλύπτει στο πατάρι του σπιτιού της έναν… ολοζώντανο κροκόδειλο! Ο Λάιλ δεν είναι ένα συνηθισμένο ερπετό, καθώς έχει την ικανότητα να τραγουδά με χάρη που θα ζήλευαν και τα πρώτα αστέρια του πενταγράμμου. Μπορεί, όμως, ένας κροκόδειλος να ζήσει ως κατοικίδιο τη σήμερον ημέρα;