FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ (2021)

(ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Π. Ματουζίνσκι
  • ΚΑΣΤ: Τόμας Ζιέτεκ, Σάντρα Κορζένιακ, Γιάτσεκ Μπράτσιακ, Ρόμπερτ Βιεκίεβιτς, Σεμπάστιαν Πάβλακ, Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Ματέους Γκόρσκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 160'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Πολωνία, 1983. Η δολοφονία του νεαρού Γκρζέγκορζ Πρζέμικ από την πολιτοφυλακή του στρατηγού Γιαρουζέλσκι και η προσπάθεια συγκάλυψής της από το καθεστώς. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.

Το έχει ξεκαθαρίσει ο Φραντς Κάφκα εδώ κι έναν αιώνα, μέσα από τις σελίδες της «Δίκης». Ήταν, όμως, θαρρώ γνωστό από πάντα. Η εξουσία κατέχει μια δύναμη ανώτερη από εκείνη του πολίτη, με αποτέλεσμα κάθε αντίσταση στις επιταγές της να μοιάζει μάταιη. Σε στρατιωτικού τύπου καθεστώτα, η συνθήκη αυτή φαντάζει αδιαπραγμάτευτη, αφού οι Αρχές δεν έχουν κανένα πρόβλημα να διαστρεβλώσουν ό,τι γουστάρουν. Κι αν τολμήσεις να ισχυριστείς το αντίθετο, τότε… μαύρο φίδι που σ’ έφαγε. Καλώς ήλθατε στην Πολώνια του στρατηγού Γιαρουζέλσκι, λοιπόν, όπου το άγριο αστυνομικό ξύλο αποτελούσε την καθημερινότητα. Αρκεί να μην άφηνε σημάδια. Διότι εάν κάτι είναι «αόρατο», τότε μπορούμε να το παρουσιάσουμε όπως θέλουμε. Αλλά και ορατό να είναι, πάλι ό,τι θέλουμε λέμε, μιας και κατά βάθος άπαντες γνωρίζουμε καλά πως η αντίσταση είναι μάταιη. Κάπως έτσι δεν πάει;

Ο ξυλοδαρμός μέχρι θανάτου εντός αστυνομικού Τμήματος του δεκαεννιάχρονου Γκρζέγκορζ Πρζέμικ, αν και ως συμβάν δεν ήταν κάτι το σπάνιο για τις συνθήκες της Πολωνίας της περιόδου εκείνης, ξέφυγε από τα στενά σύνορα της χώρας, προκαλώντας σοβαρούς τριγμούς στην Κυβέρνησή της. Ο σκηνοθέτης Γιαν Π. Ματουζίνσκι, στη μόλις δεύτερη ταινία της καριέρας του, καταθέτει σημαντικότατη αφηγηματική ικανότητα, που σε συνδυασμό με το ντοκιμαντερίστικο παρελθόν του δίνει στα «Ίχνη της Βίας» έναν αέρα αποκαλυπτικού πολιτικού reportage. Παρασύρεται, όμως, από τη σφοδρή του επιθυμία για απονομή αληθινής δικαιοσύνης, πέφτοντας από ένα σημείο και μετά στην παγίδα των σχολαστικών λεπτομερειών της υπόθεσης, με αποτέλεσμα η διάρκεια του φιλμ να μακραίνει επικίνδυνα. Η ιστορία εγκλήματος που πραγματεύεται, με το φόντο της συγκεκριμένης εποχής, τους δεκάδες χαρακτήρες και τα αντίστοιχα παράθυρα υποπλοκών που καθένας εξ αυτών ανοίγει, θα μπορούσε να δραματοποιηθεί πέρα από την κινηματογραφική παραγωγή, ακόμη και υπό μορφή mini TV series (σαν το «Chernobyl», ας πούμε), με τον Ματουζίνσκι να δείχνει πως καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες ώστε να πατήσει σε… δύο βάρκες.

Το πρώτο μισό είναι θαυμάσιο (μιλάμε ήδη για μία περίπου κανονική σε διάρκεια ταινία, έτσι;). Οι κολλητοί φίλοι Γκρζέγκορζ και Γιούρεκ κάνουν τη βόλτα τους στο κέντρο της Βαρσοβίας επ’ ευκαιρία της απόκτησης του σχολικού τους απολυτηρίου, όταν πέφτουν σε αστυνομικό έλεγχο ρουτίνας. Ο δεύτερος εξ αυτών, όντας γιος γνωστής ποιήτριας και μέλους του κινήματος της Αλληλεγγύης, αρνείται να δώσει τα στοιχεία του, με τους πολιτοφύλακες να τους παίρνουν σούμπιτους στα Τμήμα για τα περαιτέρω. Το ξύλο πέφτει αλύπητο, με τον Γκρζέγκορζ να καταλήγει δύο μέρες αργότερα. Ο Γιούρεκ, ως μοναδικος μάρτυρας του περιστατικού, αποφασίζει να καταθέσει αυτά που είδε, θέτοντας αυτομάτως σε κίνηση τους κρατικούς μηχανισμούς συγκάλυψης. Δημοσιεύματα που τους παρουσιάζουν σαν ομοφυλόφιλους και πρεζάκια σκάνε από το πουθενά, βρωμιές από το παρελθόν των οικογενειών τους βγαίνουν «συμπτωματικά» στην επιφάνεια, «καλοπροαίρετοι» συμβουλάτορες αναλαμβάνουν να καταθέσουν τη σοφή τους άποψη για να τους γλυτώσουν, ενώ την ίδια ώρα κύριο μέλημα της Κυβέρνησης είναι να φορτωθεί ο φόνος στους… δύο τραυματιοφορείς (σε μια απίθανη έμπνευση, που αν το συμβάν δεν ήταν τόσο σοβαρό, θα έστεκε ως πρώτης τάξεως φάρσα). Όλα αυτά αποδίδονται μ’ ένα σχεδόν κατασκοπευτικό, α λα Τζον λε Καρέ ύφος, όπου διάφοροι γηραιοί κοστουμάτοι και πάσης φύσεως βαθμοφόροι απεργάζονται τα σχέδιά τους πίσω από κλειστές πόρτες γραφείων, καπνίζοντας αρειμανίως. Ο επίμονος Γιούρεκ από μάρτυρας μετατρέπεται σε θύμα, δίχως όμως να δείχνει διάθεση να λυγίσει από το βάρος του κρατικού κυνηγιού.

Αυτός που ατυχώς λυγίζει είναι ο ρυθμός του φιλμ, αφού από το μέσον περίπου και μετά ο Ματουζίνσκι ανακυκλώνει πάνω-κάτω τις ίδιες ιδέες, έχοντας ως μόνιμη επωδό την απεικόνιση της πλήρους κρατικής σήψης. Όλοι οι αξιωματούχοι είναι αγέλαστοι και ανήθικοι απάνθρωποι (με εξαίρεση την άκρως γραφική φιγούρα της Εισαγγελέως, η οποία «φυτεύεται» στην υπόθεση), που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να γίνει η δουλειά, ανεξαρτήτως των ζωών που θα καταστρέψουν. Το αποτέλεσμα της παρέλασης των δεκάδων κατακαθιών του συστήματος είναι να υποβαθμίζεται η παρουσία του θαρραλέου Γιούρεκ ως φάρου ηθικής, καθώς συχνά πυκνά μοιάζει να μένει στο περιθώριο των εξελίξεων. Η σχέση που (σε κάποια στιγμή αποκαλύπτεται πως) έχει με τη μάνα του φίλου του, ουδέποτε αναπτύσσεται ικανοποιητικά ως ιδέα (το ίδιο συμβαίνει και με την ξεκούδουνη εμφάνιση του ανταποκριτή του BBC στην αρχή του φιλμ), αν και έχει πολύ ζουμί, καθώς χρησιμοποιείται ως μοχλός πίεσης από τον «εχθρό». Η περίπλοκη σχέση του με τον πρώην στρατιωτικό πατέρα του, ο οποίος κινείται στα όρια της πίστης στο σύστημα και της αφέλειας, στέκει σαφώς πιο ικανοποιητικά. Η φωτογραφία του Κάσπερ Φέρταζ φυλακίζει σε σχεδόν σέπια αποχρώσεις το αποπνικτικό κλίμα της εποχής, η δε δουλειά στην ανασύσταση της εποχής είναι υπέροχη και άκρως λεπτομερής.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η υποβολή της Πολωνίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ είναι ένα μείγμα πολιτικού, κατασκοπευτικού και δικαστικού δράματος, που πρωτίστως απευθύνεται σ’ αυτό που λέμε ενήλικο κοινό του σαββατόβραδου, αν και η διάρκεια του ίσως αποτελέσει τροχοπέδη για σημαντική μερίδα του. Διαθέτει εξαιρετική αφήγηση, στιγμές που σε βγάζουν από τα ρούχα σου από το μέγεθος της αδικίας, άλλες που φέρνουν κλαυσίγελο από το μέγεθος της κυνικότητας, αλλά και εξαντλητική ανάλυση των γεγονότων. Θυμίζει κάπως σε ύφος τα πολιτικά θρίλερ του αμερικανικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ’70. Λαμβάνοντας υπόψη πως η άκρατη αστυνομική βία βρίσκεται σταθερά στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας και στη χώρα μας (δυστυχώς), το θέμα του φιλμ κρίνεται ως άκρως επίκαιρο. Και ικανό να δημιουργήσει πολυεπίπεδες συγκρίσεις.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.