FreeCinema

Follow us

WINCHESTER: ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ (2018)

(WINCHESTER)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Σπίεριγκ, Πίτερ Σπίεριγκ
  • ΚΑΣΤ: Έλεν Μίρεν, Τζέισον Κλαρκ, Σάρα Σνουκ, Άνγκους Σάμσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Καλιφόρνια, 1906. Ιατρός – ψυχολόγος αναλαμβάνει να εκτιμήσει τη νοητική κατάσταση γηραιάς χήρας, η οποία ισχυρίζεται πως τα πνεύματα αυτών που βρήκαν τον θάνατο από τα τουφέκια που κατασκευάζει η εταιρεία όπλων του μακαρίτη συζύγου της… στοιχειώνουν τη μεγαλοπρεπή έπαυλή της! Η γνωμάτευση μοιάζει να είναι εύκολη για τον επιστήμονα, σύντομα όμως θα βρεθεί προ εκπλήξεων.

Η δεύτερη ταινία των αδελφών Σπίεριγκ σε τούτη τη σεζόν, μετά το απογοητευτικό «Saw: Legacy», μοιάζει εκ πρώτης όψεως ικανή να ξεφύγει από την τυπική ιστορία φαντασμάτων ενός στοιχειωμένου σπιτιού. Οι σκηνοθέτες και σεναριογράφοι εδώ αντλούν έμπνευση από την αληθινή ιστορία της χήρας Γουίντσεστερ, η οποία προκειμένου να καταπολεμήσει την κατάρα που πίστευε πως είχε κληρονομήσει από τον οπλοποιό άντρα της (το τουφέκι Γουίντσεστερ έπαιξε τεράστιο ρόλο στο χτίσιμο του θρύλου της Άγριας Δύσης, μεταξύ άλλων), βάλθηκε να αναστηλώσει την πολυτελή της κατοικία με έναν άκρως χαοτικό τρόπο, καθώς η έπαυλη βρισκόταν (σύμφωνα με τις οδηγίες της) σε συνεχή ανακατασκευή, μέχρι τον θάνατό της, το 1922. Αποτελώντας σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο της περιοχής πια, εξαιτίας του θρύλου που κουβαλά, είναι σαφές πως το υλικό που παρέχει η συγκεκριμένη οικία προσφερόταν για μια πέραν του τυπικού προσέγγιση του genre, με τις υποσχέσεις να στέκουν, δυστυχώς, έωλες.

Κεντρικός ήρωας της υπόθεσης είναι ο ψυχολόγος Έρικ Πράις, ο οποίος προσπαθεί να ξεπεράσει τον πρόωρο χαμό της γυναίκας του βρίσκοντας παρηγοριά στις ναρκωτικές ουσίες. Παρά την όχι και τόσο καλή κατάσταση της υγείας του, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας Γουίντσεστερ βλέπει στο πρόσωπό του τον πλέον κατάλληλο άνθρωπο για να διερευνήσει την υπόθεση που τους ενδιαφέρει. Έχοντας σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο η γηραιά χήρα Σάρα μπορεί να ασκήσει πλέον διοίκηση, ο εκπρόσωπος του συμβουλίου που την πλησιάζει, μεταφέρει την επιθυμία των μελών του και φιλοδοξεί να προχωρήσει σε μια γρήγορη γνωμάτευση περί απώλειας των λογικών της, ώστε να είναι εύκολη η άμεση καθαίρεση από τη θέση της.

Φτάνοντας στην ευρύτερη περιοχή του παλιού σπιτιού, στο Σαν Φρανσίσκο, ο Πράις γνωρίζεται με την ανιψιά της ηλικιωμένης γυναίκας, αλλά και με τον μικρό γιο της, ο οποίος φαίνεται πως ταλαιπωρείται από το… party φαντασμάτων που έχει στηθεί στην έπαυλη. Ο ιατρός σύντομα θα αντιληφθεί από πρώτο χέρι πως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όσο δηλαδή τα φανταζόταν πρo της αφίξεώς του εκεί. Η Σάρα Γουίντσεστερ έχει μεν την όψη μιας διαταραγμένης γυναίκας, πόσω μάλλον καθώς κατοικεί σε ένα σπίτι το οποίο βρίσκεται υπό καθεστώς συνεχών εργασιών επί εικοσιτετραώρου βάσεως. Η τρομακτική πραγματικότητα που βιώνει ο ορθολογικός συνήθως επιστήμονας εντός τού χάους της οικίας, όμως, είναι αδύνατον να εξηγηθεί βάσει της λογικής του.

Οι Σπίεριγκ βγάζουν από τη φαρέτρα τους τα συνηθισμένα κόλπα που συναντώνται στα φιλμ του genre, δηλαδή φιγούρες που κινούνται απόκοσμα, σκιές στο ημίφως και ξαφνικούς θορύβους που εγγυημένα οδηγούν σε τινάγματα από την καρέκλα, δεν το κάνουν όμως (αρχικά, τουλάχιστον) απλά και μόνο για να ικανοποιήσουν τη μερίδα του κοινού που αυτό αναζητά αποκλειστικά από ένα θρίλερ τρόμου. Προσπαθούν να φτιάξουν ατμόσφαιρα που ξεφεύγει από τα πρόσφατα τετριμμένα του είδους, με τη φωτογραφία και τα κοστούμια εποχής να θυμίζουν αμυδρά (έστω) τις γοτθικές ανάλογες παραγωγές της Hammer. Η αλήθεια είναι ότι αποτυγχάνουν (ελλείψει σεναρίου) να μπορέσουν να ανεβάσουν την ταινία τους σε ένα κάπως πιο αξιομνημόνευτο επίπεδο, ενώ ούτε λόγος να γίνεται για συγκρίσεις με τον περίπου παρόμοιας θεματολογίας αριστουργηματικό «Στοιχειωμένο Πύργο» (1963).

Η δαιδαλώδης έπαυλη με τα αμέτρητα δωμάτια και τους διαδρόμους, που ολημερίς και ολονυχτίς χτίζεται, ουδέποτε μπαίνει ουσιαστικά στην καρδιά της υπόθεσης, παρά τις εύλογα αμέτρητες ευκαιρίες που υπάρχουν. Η υποπλοκή με το δαιμονισμένο μικρό αγόρι δεν χρησιμοποιείται με τρόπο που να βοηθά στην εξέλιξη της ιστορίας, αποτελώντας την εναρκτήρια σεκάνς του φιλμ που καταλήγει να μοιάζει περισσότερο με «γέμισμα». Αντίθετα, ο κορμός τού όλου στόρι βασίζεται στον χαρακτήρα του ιατρού και τις προσπάθειές του να ανακαλύψει τι επιτέλους συμβαίνει με τη χήρα Γουίντσεστερ και τα οράματά της, με την πλοκή που έχει να κάνει με την αποθανούσα γυναίκα του να φωνάζει από μακριά. Το πιο απογοητευτικό για τα αδέλφια Σπίεριγκ, όμως, είναι το σχόλιό τους (ή μάλλον η απουσία σχολίου;) σχετικά με τη χρήση των όπλων και δη της συγκεκριμένης καραμπίνας. Ενώ θέτουν τη χρήση της εντός του πλαισίου της αμερικανικής Ιστορίας (που αφορά την εποχή του Εμφυλίου και της δουλείας), η λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι βασικοί ήρωες έρχεται με έναν αντιφατικό τρόπο που ακυρώνει εντελώς όσα είχαν αφήσει να εννοηθούν σχετικά με την οπλοκατοχή και οπλοχρησία, ακόμα και σε καιρούς βίαιους όπως ήταν η Αμερική του 19ου αιώνα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καλές προθέσεις μεν, μέτρια αποτελέσματα δε, που πάντως στέκουν αξιοπρεπώς μπροστά σε αυτά που μας έχουν ταλαιπωρήσει από το είδος εσχάτως. Παίζει ρόλο σε αυτό τόσο η παλιομοδίτικη ατμόσφαιρα, όσο και η παρουσία κύρους της Έλεν Μίρεν, που χωρίς να κάνει κάτι το καταπληκτικό εδώ, ανεβάζει από μόνη της το όλο εγχείρημα. Τα jump scares του πρώτου μισού προσφέρουν τα απαραίτητα τινάγματα από το κάθισμα, πριν παραδοθούν κι αυτά σε μια άνευρη κλιμάκωση του σεναρίου που αδυνατεί να σταθεί στο ύψος των αρχικών υποσχέσεων. Οι φίλοι του genre, πάντως, έχουν δει κατά πολύ χειρότερες παραγωγές από ετούτη στους κινηματογράφους τα τελευταία χρόνια.


MORE REVIEWS

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

Οι εγκυμονούσες Τζάνις και Άνα μοιράζονται το ίδιο δωμάτιο σ’ ένα μαιευτήριο. Θα γεννήσουν την ίδια μέρα. Και θα επιχειρήσουν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους μόνες, δίχως κάποιον άνδρα δίπλα τους.

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΝΤΑΜΣ 2

Η Γουένσντεϊ κάνει μια σπουδαία ανακάλυψη στο science fair του σχολείου της και ιντριγκάρει τον διαβολικό επιστήμονα Σάιρους Στρέιντζ, ο οποίος βάζει έναν ψευτοδικηγόρο να «πουλήσει» στον Γκόμεζ και τη Μορτίσια το σενάριο ότι δεν είναι κόρη τους! Την ίδια στιγμή, η οικογένεια ετοιμάζει ένα road trip με προορισμό… μακάβριας σημασίας ιστορικές τοποθεσίες ανά την Αμερική!

Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ 2

Ενώ η Λόρι Στρόουντ μεταφέρεται στο νοσοκομείο με άσχημα τραύματα, ο Μάικλ Μάγερς καταφέρνει ν’ αποδράσει από το φλεγόμενο υπόγειο του σπιτιού της, με τη «βοήθεια» της πυροσβεστικής! Και το αιματοκύλισμα συνεχίζεται…

TITANE

Τραυματισμένη σωματικά και ψυχικά από ένα αυτοκινητικό δυστύχημα σε παιδική ηλικία, η Αλεξιά ενηλικιώνεσαι σαν «ξένο σώμα» στην αγκαλιά της οικογένειάς της, έχοντας αποκτήσει ένα σχεδόν ερωτικό φετίχ με τ’ αμάξια. Αφού διαπράττει μία αλυσίδα φόνων, απομακρύνεται από τη ζωή που είχε μέχρι χθες κι αποζητά έναν καινούργιο πατέρα, παριστάνοντας… τον χαμένο από χρόνια γιο του!

RESPECT

Η ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας της soul Αρίθα Φράνκλιν, από τα παιδικά της χρόνια στις ΗΠΑ του ’50, μέχρι τις αρχές του ’70.