FreeCinema

Follow us

ΑΤΙΘΑΣΗ ΚΑΡΔΙΑ (1990)

(WILD AT HEART)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Λιντς
  • ΚΑΣΤ: Νίκολας Κέιτζ, Λόρα Ντερν, Γουίλεμ Νταφόου, Νταϊάν Λαντ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Γκρέις Ζαμπρίσκι, Χάρι Ντιν Στάντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Είναι νέοι κι αγαπιούνται. Αλλά η μάνα της Λούλα δεν τον θέλει για γαμπρό και βάζει κάτι τελειωμένους να τον σκοτώσουν. Θα θριαμβεύσει ο έρωτας του Σέιλορ; Θα βοηθήσει το ζευγάρι η καλή μάγισσα; Ή έστω το πνεύμα του Έλβις Πρίσλεϊ;

Τέσσερα χρόνια μετά το «Μπλε Βελούδο» (1986), η καριέρα του Ντέιβιντ Λιντς απογειώνεται φεστιβαλικά με το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, για τούτο το σουρεαλιστικό παραμύθι – road movie που ολοκληρώνει την πιο δημιουργική περίοδο της καριέρας του (προτού χάσει το μπούσουλα με κάθε έννοια σεναριακής δομής, δηλαδή…).

Όπως λέει και η Λούλα (Λόρα Ντερν) σε μια σκηνή της ταινίας, «αυτός ο κόσμος έχει ατίθαση καρδιά και αλλόκοτη όψη». Με αυτή την ατάκα σαν οδηγό, βαδίζει ο θεατής ανάμεσα σε γκροτέσκα πρόσωπα, δεύτερους ρόλους ή φευγαλέες φιγούρες, που πότε θέλουν το κακό του ζευγαριού και όλα μαζί συνωμοτούν εναντίον τους, πότε στέκουν σαν τουρίστες της ζωής που κανείς δεν κατάλαβε ότι έζησαν μαζί μας, ούτε καν οι ίδιοι (θαυμαστό παράδειγμα η σκηνή με τη Σέριλιν Φεν ως θύμα τροχαίου). Με βάση μια νουβέλα του Μπάρι Γκίφορντ, ο Λιντς ανακατεύει σα μάγος στο σενάριο μια εξωφρενική δοσολογία από exploitation νουαρικό, white trash μελόδραμα, κατάμαυρο χιούμορ, την pop κουλτούρα, αλλά και ψαγμένες αναφορές σινεφιλίας (όπως το α λα Μπράντο jacket από το «The Fugitive Kind» του 1959 ή το σκυλί με το ακρωτηριασμένο χέρι από το «Yojimbo» του Κουροσάουα), για να ολοκληρώσει με ένα φαντασιακό πέρασμα από το… «Μάγο του Οζ» (!).

Σα μια revisited ματιά στο περιθώριο του «Βελούδου», αυτή η «Καρδιά» αυτο-θαυμάζεται ιδανικά στο widescreen της μεγάλης οθόνης, γελάει με το slpatter ή το volume στις εντάσεις των ερμηνειών (με κερδισμένη την Νταϊάν Λαντ που έφτασε ως το Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου ως υστερική μάνα υπερ-κιτσάτης σαπουνόπερας), κάνει το πιο εξωφρενικό zapping στην ηχητική μπάντα (όχι μόνο εξαιτίας τής από άλλο κόσμο πρόσμιξης jazz, metal και… Στράους, αλλά και στο mixage, με αποθέωση τις εμβόλιμες τσιρίδες στην Έλβις style απόδοση του «Love Me» από τον Κέιτζ) και σου ζητάει να συνεχίσεις να παλεύεις για τα όνειρά σου και να μην αποφεύγεις την αγάπη. Μερικές δεκαετίες αργότερα, εξακολουθούμε ν’ αγαπάμε την «Ατίθαση Καρδιά», τύχαμε δεν τύχαμε γονικής καθοδήγησης. Ίσως να φταίει κι εκείνο το σύμβολο της ατομικότητας ή τα πιστεύω της προσωπικής ελευθερίας, ρε γαμώτο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο χαρακτηρισμός «ρομαντικό δράμα» φαντάζει αστείος σε έναν αναγνώστη – θεατή και γνώστη του σινεμά του Λιντς, όμως, δεν παύει να είναι και ειλικρινής. Μια από τις πιο twisted ερωτικές ιστορίες που θυμόμαστε από το παγκόσμιο σινεμά, το φιλμ προβάλλει ως απλά ιδανικό για ερωτευμένους, εκτροχιάζεται από τον κόσμο της παραμύθας και περιστοιχίζεται από μια πινακοθήκη τρομακτικών χαρακτήρων που μπορεί να ξαναδείς σε κάποιον εφιάλτη. Joyride για «ατίθασες καρδιές», bad trip για όλους τους υπόλοιπους. Αν δεν το έχεις δει ποτέ σε μεγάλη οθόνη και το γούσταρες από τη μικρή, το χρωστάς στον εαυτό σου. Κανόνισε, μη σου στείλω τη Χουάνα Ντουράνγκο!


MORE REVIEWS

ΟΛΑ ΟΣΑ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΣΤΕ ΩΣ ΦΩΣ

Σ’ ένα νοσοκομείο της Βομβάης φέρνει κοντά τρεις γυναίκες με διαφορετικές επιθυμίες. Η μία να δεχθεί πως ο σύζυγός της, μετανάστης στη Γερμανία, δεν θα ξαναδώσει σημάδια ζωής, η δεύτερη να βρει την ιδιωτικότητα ενός μέρους όπου θα μπορέσει να κάνει σεξ με το αγόρι της και η τρίτη την ασφάλεια μιας στέγης, ακόμη κι αν χρειαστεί να επιστρέψει στο χωρίο της.

ΑΡΚΑΝΤΙΑ

Θανατηφόρο τροχαίο υποχρεώνει τον Γιάννη και την Κατερίνα να βιώσουν τη διαδικασία αναγνώρισης πτώματος σε νεκροτομείο. Η ταυτότητα του θύματος θα συνδυαστεί με σειρά αποκαλύψεων που θ’ αναστατώσουν τις ζωές περισσότερων ανθρώπων, σ’ ένα παραθεριστικό κέντρο… άψυχο εντός της χειμερινής περιόδου.

ΚΑΙ Η ΓΙΟΡΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...

Τα μέλη μιας οικογένειας αρμενικής καταγωγής κοινωνικοποιούνται, πολιτικοποιούνται και ερωτεύονται στη σύγχρονη Μασσαλία.

A COMPLETE UNKNOWN

Στα 19 του, ο Μπομπ Ντίλαν φτάνει στη Νέα Υόρκη ως ένας… εντελώς άγνωστος και άσημος νέος, με μοναδικά μπαγκάζια μια κιθάρα και τους στίχους του. Λίγα χρόνια αργότερα, απαλλάσσοντας από πάνω του τον τίτλο του folk μουσικού, θ’ ανοίξει τους ορίζοντές του προς τον μύθο της rock στον οποίο εξελίχθηκε.

ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΣ

Κατευθυνόμενος προς το εντελώς απομονωμένο πατρικό του, το οποίο βρίσκεται «χαμένο» κάπου στα δάση του Όρεγκον, ο Μπλέικ δέχεται επίθεση από κάτι το μη αναγνωρίσιμο μα ζωώδες. Η αγροικία των παιδικών του χρόνων θα προσφέρει πρόσκαιρη ασφάλεια σ’ εκείνον, τη σύζυγό του και την ανήλικη κόρη τους, όμως, η σταδιακή μεταμόρφωση του Μπλέικ θα προσθέσει και κινδύνους εκ των έσω…

MR KLEIN

MR KLEIN

Το εργάκι είναι γκάου love story, «η πεθερά έχει βάλει να σε καθαρίσουνε, honey», αλλά σκάει αποκεφαλισμός από καραμπίνα και βαράνε και Powermad, ο Κέιτζ την έχει δει νίντζα Έλβις και δώσε κι εμένα, μπάρμπα!