FreeCinema

Follow us

ΜΗ ΦΕΥΓΕΙΣ, ΒΑΝΤΑ! (2020)

(WANDA, MEIN WUNDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπετίνα Ομπερλί
  • ΚΑΣΤ: Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Γκότφριντ Μπρέιτφους, Αντρέ Γιουνγκ, Μάρτε Κέλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

H Βάντα, μία γυναίκα γύρω στα 30 της, αφήνει την Πολωνία για την οικονομικά εύρωστη Ελβετία, ώστε να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στα δύο της παιδιά που μένουν με τους γονείς της, πίσω στην πατρίδα της. Για τρεις μήνες, έχει συμφωνήσει να εργαστεί ως αποκλειστική για τον 70χρονο Ζόζεφ, σε ειδυλλιακή βίλα δίπλα σε λίμνη, όπου κατοικεί με την οικογένειά του. Εκεί τα πράγματα θα περιπλεχθούν και θα… «φουσκώσουν» αναπάντεχα!

Το συχνότατο φαινόμενο της μετανάστευσης ανθρώπων από την ανατολική Ευρώπη προς προορισμούς ανώτερης οικονομικής κατάστασης, ώστε να μπορέσουν να διασφαλίσουν μια καλύτερη τύχη στις οικογένειές τους, έχει άφθονο, πρόσφορο έδαφος για εξερεύνηση. Είτε αυτό λέγεται ξενοφοβία, είτε γεωπολιτικά παιχνίδια, είτε ο εν γένει casual ρατσισμός που (κατά πάσα πιθανότητα) λαμβάνει χώρα. Στην έκτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Ελβετίδα Μπετίνα Ομπερλί καταπιάνεται σε κάποιο βαθμό με όλα τα παραπάνω, αλλά ενδιαφέρεται περισσότερο για τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ του ιδιαίτερα προσεγμένου ensemble καστ της. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που το αρκετά συμπαθητικό «Μη Φεύγεις, Βάντα!», σπανίως ξεφεύγει από το χαμηλό «ταβάνι» μιας ενίοτε ευρηματικής φάρσας.

Θα λέγαμε πως το σενάριο της Ομπερλί, σε συνεργασία με την Κούκι Ζίστσε, είναι από τα ατού της ταινίας, κυρίως όσον αφορά την ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων που αλληλοεπιδρούν στο σπίτι της οικογένειας. Ο 70χρονος Ζόζεφ, που μετά το εγκεφαλικό το οποίο υπέστη υποτιμάται συνεχώς από τους υπόλοιπους. Η γυναίκα του Έλσα, μία εξαιρετικά μαγνητική, αγνή παρουσία δίπλα του, να υπομένει τα πάντα. Ο παρεξηγημένος, ιδιαίτερα πιεσμένος από το οικογενειακό περιβάλλον νεαρός γιος Γκρέγκι, που ερωτεύεται τη Βάντα. Και η snob κόρη Σόφι, τα απαξιωτικά σχόλια της οποίας δίνουν και παίρνουν για τη νεαρή Πολωνή. Είπαμε ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων; Όχι, γιατί η ειρωνεία του φιλμ είναι πως ο χαρακτήρας που εξερευνάται λιγότερο απ’ όλους, είναι αυτός που δίνει τον τίτλο του έργου: η Βάντα!

Έτσι, ο κεντρικός μας ήρωας περιορίζεται σ’ ένα εξαιρετικά ισχνό, διεκπεραιωτικό backstory του τύπου «πέντε βιντεοκλήσεις με τα παιδιά μου πίσω στην Πολωνία» και απλά αρκείται στην παρατήρηση του απόλυτα δυσλειτουργικού, ξένου γι’ αυτήν μικρόκοσμου του εντυπωσιακού σπιτιού (super το production design). Θα συμπαθήσουμε, θα γελάσουμε, και θα συγκινηθούμε με τα περισσότερα από τα πρόσωπα που απαρτίζουν την ιστορία – αλλά και κάποιες εξιλεωτικές καταλήξεις – μα η πραγματική star του φιλμ είναι αδιαφιλονίκητα η Έλσα της Μάρτε Κέλερ, σ’ ένα ερμηνευτικό tour de force.

Συνεπώς, το «Μη Φεύγεις, Βάντα!» μας αφήνει με μια γλυκόπικρη γεύση στα χείλη, μην καταφέρνοντας να χτίσει πάνω σε αρκετά αξιόλογες βάσεις, χάνοντας τα πατήματά του σε κρίσιμα σημεία και, σίγουρα, κρατώντας σε διάρκεια περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε. Δεν παύει, παρ’ όλα αυτά, να πρόκειται για ένα γλυκό φιλμ που μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά για χαλαρή κινηματογραφική εξόρμηση σε (το πολύ…) ένα θερινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην περιμένετε κάποιο αριστούργημα ή έστω το πολύ καλό φιλμ που θα σας μείνει, αλλά για μία άνευ ιδιαιτέρων προσδοκιών έξοδο, δεν αποτελεί εγκληματική επιλογή. Απλά, αχρείαστη είναι. Αν θέλετε το κάτι παραπάνω από «Wanda», προτιμήστε… το ψάρι (#diplhs).


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2021

Για 27η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως και τις 3 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΜΠΛΕ ΒΑΛΤΟΣ

Κορεάτης που υιοθετήθηκε από αμερικανική οικογένεια και μεγάλωσε στα bayou της Λουιζιάνα, κινδυνεύει με απέλαση, ενώ η γυναίκα του περιμένει να γεννήσει το παιδί τους. Από δίπλα, ο πρώην σύζυγός της και αστυνομικός βάζει διαρκώς εμπόδια στη ζωή τους, διεκδικώντας τη μικρή κόρη που είχε αποκτήσει μαζί της προ ετών.

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Με τον επτάχρονο γιο τους να έχει δηλωθεί εξαφανισμένος από camping στα Χάιλαντς της Σκωτίας, ο Έντμοντ και η Τζόαν προσπαθούν να εξηγήσουν τα αίτια του συμβάντος μέσα (και) από το προσωπικό δράμα του χωρισμού τους, ενώ οι Αστυνομικές Αρχές υποψιάζονται πως το παιδί έχει πέσει θύμα απαγωγής.

ΕΝΑΣ ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Ετιέν, ένας θεατρικός ηθοποιός του οποίου η καριέρα έχει πάρει την κάτω βόλτα, αναλαμβάνει να καταρτίσει μια θεατρική ομάδα στις φυλακές, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να παραμείνει στα πράγματα. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, την αδιαφορία των φυλακισμένων, αλλά και τους τετριμμένους μύθους με ηθικά διδάγματα, ο Ετιέν θα έχει την ιδέα για κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο: μια παράσταση εκτός φυλακής, με τους κρατούμενους να ερμηνεύουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ!

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ

Μία επαγγελματίας δολοφόνος θ’ αποφασίσει να πάρει εκδίκηση από την «εταιρεία» στην οποία «εργάζεται», όταν μια αποστολή της «στραβώνει», θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή ενός οκτάχρονου κοριτσιού.