FreeCinema

Follow us

ΜΗ ΦΕΥΓΕΙΣ, ΒΑΝΤΑ! (2020)

(WANDA, MEIN WUNDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπετίνα Ομπερλί
  • ΚΑΣΤ: Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Γκότφριντ Μπρέιτφους, Αντρέ Γιουνγκ, Μάρτε Κέλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

H Βάντα, μία γυναίκα γύρω στα 30 της, αφήνει την Πολωνία για την οικονομικά εύρωστη Ελβετία, ώστε να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στα δύο της παιδιά που μένουν με τους γονείς της, πίσω στην πατρίδα της. Για τρεις μήνες, έχει συμφωνήσει να εργαστεί ως αποκλειστική για τον 70χρονο Ζόζεφ, σε ειδυλλιακή βίλα δίπλα σε λίμνη, όπου κατοικεί με την οικογένειά του. Εκεί τα πράγματα θα περιπλεχθούν και θα… «φουσκώσουν» αναπάντεχα!

Το συχνότατο φαινόμενο της μετανάστευσης ανθρώπων από την ανατολική Ευρώπη προς προορισμούς ανώτερης οικονομικής κατάστασης, ώστε να μπορέσουν να διασφαλίσουν μια καλύτερη τύχη στις οικογένειές τους, έχει άφθονο, πρόσφορο έδαφος για εξερεύνηση. Είτε αυτό λέγεται ξενοφοβία, είτε γεωπολιτικά παιχνίδια, είτε ο εν γένει casual ρατσισμός που (κατά πάσα πιθανότητα) λαμβάνει χώρα. Στην έκτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Ελβετίδα Μπετίνα Ομπερλί καταπιάνεται σε κάποιο βαθμό με όλα τα παραπάνω, αλλά ενδιαφέρεται περισσότερο για τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ του ιδιαίτερα προσεγμένου ensemble καστ της. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που το αρκετά συμπαθητικό «Μη Φεύγεις, Βάντα!», σπανίως ξεφεύγει από το χαμηλό «ταβάνι» μιας ενίοτε ευρηματικής φάρσας.

Θα λέγαμε πως το σενάριο της Ομπερλί, σε συνεργασία με την Κούκι Ζίστσε, είναι από τα ατού της ταινίας, κυρίως όσον αφορά την ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων που αλληλοεπιδρούν στο σπίτι της οικογένειας. Ο 70χρονος Ζόζεφ, που μετά το εγκεφαλικό το οποίο υπέστη υποτιμάται συνεχώς από τους υπόλοιπους. Η γυναίκα του Έλσα, μία εξαιρετικά μαγνητική, αγνή παρουσία δίπλα του, να υπομένει τα πάντα. Ο παρεξηγημένος, ιδιαίτερα πιεσμένος από το οικογενειακό περιβάλλον νεαρός γιος Γκρέγκι, που ερωτεύεται τη Βάντα. Και η snob κόρη Σόφι, τα απαξιωτικά σχόλια της οποίας δίνουν και παίρνουν για τη νεαρή Πολωνή. Είπαμε ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων; Όχι, γιατί η ειρωνεία του φιλμ είναι πως ο χαρακτήρας που εξερευνάται λιγότερο απ’ όλους, είναι αυτός που δίνει τον τίτλο του έργου: η Βάντα!

Έτσι, ο κεντρικός μας ήρωας περιορίζεται σ’ ένα εξαιρετικά ισχνό, διεκπεραιωτικό backstory του τύπου «πέντε βιντεοκλήσεις με τα παιδιά μου πίσω στην Πολωνία» και απλά αρκείται στην παρατήρηση του απόλυτα δυσλειτουργικού, ξένου γι’ αυτήν μικρόκοσμου του εντυπωσιακού σπιτιού (super το production design). Θα συμπαθήσουμε, θα γελάσουμε, και θα συγκινηθούμε με τα περισσότερα από τα πρόσωπα που απαρτίζουν την ιστορία – αλλά και κάποιες εξιλεωτικές καταλήξεις – μα η πραγματική star του φιλμ είναι αδιαφιλονίκητα η Έλσα της Μάρτε Κέλερ, σ’ ένα ερμηνευτικό tour de force.

Συνεπώς, το «Μη Φεύγεις, Βάντα!» μας αφήνει με μια γλυκόπικρη γεύση στα χείλη, μην καταφέρνοντας να χτίσει πάνω σε αρκετά αξιόλογες βάσεις, χάνοντας τα πατήματά του σε κρίσιμα σημεία και, σίγουρα, κρατώντας σε διάρκεια περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε. Δεν παύει, παρ’ όλα αυτά, να πρόκειται για ένα γλυκό φιλμ που μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά για χαλαρή κινηματογραφική εξόρμηση σε (το πολύ…) ένα θερινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην περιμένετε κάποιο αριστούργημα ή έστω το πολύ καλό φιλμ που θα σας μείνει, αλλά για μία άνευ ιδιαιτέρων προσδοκιών έξοδο, δεν αποτελεί εγκληματική επιλογή. Απλά, αχρείαστη είναι. Αν θέλετε το κάτι παραπάνω από «Wanda», προτιμήστε… το ψάρι (#diplhs).


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.