FreeCinema

Follow us

ΜΗ ΦΕΥΓΕΙΣ, ΒΑΝΤΑ! (2020)

(WANDA, MEIN WUNDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπετίνα Ομπερλί
  • ΚΑΣΤ: Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Γκότφριντ Μπρέιτφους, Αντρέ Γιουνγκ, Μάρτε Κέλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

H Βάντα, μία γυναίκα γύρω στα 30 της, αφήνει την Πολωνία για την οικονομικά εύρωστη Ελβετία, ώστε να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στα δύο της παιδιά που μένουν με τους γονείς της, πίσω στην πατρίδα της. Για τρεις μήνες, έχει συμφωνήσει να εργαστεί ως αποκλειστική για τον 70χρονο Ζόζεφ, σε ειδυλλιακή βίλα δίπλα σε λίμνη, όπου κατοικεί με την οικογένειά του. Εκεί τα πράγματα θα περιπλεχθούν και θα… «φουσκώσουν» αναπάντεχα!

Το συχνότατο φαινόμενο της μετανάστευσης ανθρώπων από την ανατολική Ευρώπη προς προορισμούς ανώτερης οικονομικής κατάστασης, ώστε να μπορέσουν να διασφαλίσουν μια καλύτερη τύχη στις οικογένειές τους, έχει άφθονο, πρόσφορο έδαφος για εξερεύνηση. Είτε αυτό λέγεται ξενοφοβία, είτε γεωπολιτικά παιχνίδια, είτε ο εν γένει casual ρατσισμός που (κατά πάσα πιθανότητα) λαμβάνει χώρα. Στην έκτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Ελβετίδα Μπετίνα Ομπερλί καταπιάνεται σε κάποιο βαθμό με όλα τα παραπάνω, αλλά ενδιαφέρεται περισσότερο για τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ του ιδιαίτερα προσεγμένου ensemble καστ της. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που το αρκετά συμπαθητικό «Μη Φεύγεις, Βάντα!», σπανίως ξεφεύγει από το χαμηλό «ταβάνι» μιας ενίοτε ευρηματικής φάρσας.

Θα λέγαμε πως το σενάριο της Ομπερλί, σε συνεργασία με την Κούκι Ζίστσε, είναι από τα ατού της ταινίας, κυρίως όσον αφορά την ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων που αλληλοεπιδρούν στο σπίτι της οικογένειας. Ο 70χρονος Ζόζεφ, που μετά το εγκεφαλικό το οποίο υπέστη υποτιμάται συνεχώς από τους υπόλοιπους. Η γυναίκα του Έλσα, μία εξαιρετικά μαγνητική, αγνή παρουσία δίπλα του, να υπομένει τα πάντα. Ο παρεξηγημένος, ιδιαίτερα πιεσμένος από το οικογενειακό περιβάλλον νεαρός γιος Γκρέγκι, που ερωτεύεται τη Βάντα. Και η snob κόρη Σόφι, τα απαξιωτικά σχόλια της οποίας δίνουν και παίρνουν για τη νεαρή Πολωνή. Είπαμε ανάπτυξη όλων των χαρακτήρων; Όχι, γιατί η ειρωνεία του φιλμ είναι πως ο χαρακτήρας που εξερευνάται λιγότερο απ’ όλους, είναι αυτός που δίνει τον τίτλο του έργου: η Βάντα!

Έτσι, ο κεντρικός μας ήρωας περιορίζεται σ’ ένα εξαιρετικά ισχνό, διεκπεραιωτικό backstory του τύπου «πέντε βιντεοκλήσεις με τα παιδιά μου πίσω στην Πολωνία» και απλά αρκείται στην παρατήρηση του απόλυτα δυσλειτουργικού, ξένου γι’ αυτήν μικρόκοσμου του εντυπωσιακού σπιτιού (super το production design). Θα συμπαθήσουμε, θα γελάσουμε, και θα συγκινηθούμε με τα περισσότερα από τα πρόσωπα που απαρτίζουν την ιστορία – αλλά και κάποιες εξιλεωτικές καταλήξεις – μα η πραγματική star του φιλμ είναι αδιαφιλονίκητα η Έλσα της Μάρτε Κέλερ, σ’ ένα ερμηνευτικό tour de force.

Συνεπώς, το «Μη Φεύγεις, Βάντα!» μας αφήνει με μια γλυκόπικρη γεύση στα χείλη, μην καταφέρνοντας να χτίσει πάνω σε αρκετά αξιόλογες βάσεις, χάνοντας τα πατήματά του σε κρίσιμα σημεία και, σίγουρα, κρατώντας σε διάρκεια περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε. Δεν παύει, παρ’ όλα αυτά, να πρόκειται για ένα γλυκό φιλμ που μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά για χαλαρή κινηματογραφική εξόρμηση σε (το πολύ…) ένα θερινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην περιμένετε κάποιο αριστούργημα ή έστω το πολύ καλό φιλμ που θα σας μείνει, αλλά για μία άνευ ιδιαιτέρων προσδοκιών έξοδο, δεν αποτελεί εγκληματική επιλογή. Απλά, αχρείαστη είναι. Αν θέλετε το κάτι παραπάνω από «Wanda», προτιμήστε… το ψάρι (#diplhs).


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.