FreeCinema

Follow us

ΖΟΥΣΕ ΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ (1962)

(VIVRE SA VIE: FILM EN DOUZE TABLEAUX)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
  • ΚΑΣΤ: Άννα Καρίνα, Σαντί Ρεμπό, Αντρέ Σ. Λαμπάρτ, Μονίκ Μεσίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Δώδεκα στιγμιότυπα ζωής της Νανά, μιας νεαρής κοπέλας στο Παρίσι των αρχών του ’60, γεμάτης όνειρα για το μέλλον, που σταδιακά καταλήγει στην εκπόρνευση.

Τι θα μπορούσε να εντάξει μία ταινία στο French new wave; Ίσως το τετράδιο που κρατά σημειώσεις η Άννα Καρίνα στο «Ζούσε τη Ζωή της» να είναι ένα καλό παράδειγμα. Ή, ίσως πάλι, ο τρόπος που γίνεται το editing, πάντοτε στυλιζαρισμένο, «πηδώντας» από τη μία χρονική στιγμή στην άλλη, να είναι εκείνο το στοιχείο που σε κάνει αμέσως να καταλάβεις ότι κινείσαι σε nouvelle vague ρυθμούς.

Γυρισμένο στις αρχές του ‘60, με εμφανή jump cut σε ό,τι αφορά την τεχνική του μοντάζ, με καθόλου σύνθετη πλοκή, όπως παρατήρησε και ο Φρανσουά Τριφό στο θρυλικό περιοδικό Sight & Sound το χειμώνα του 1961, το «Ζούσε τη Ζωή της» εξακολουθεί ν’ αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ταινίες της so called «νεοκυματικής» περιόδου.

Η Νανά, αναζητώντας μια ευκαιρία και κυνηγώντας το όνειρο για μια θέση στο καλλιτεχνικό στερέωμα, θέλοντας να καταπιαστεί με την τέχνη της υποκριτικής, γίνεται αντικείμενο παρατήρησης από το φακό καθώς εργάζεται, άλλοτε ως πωλήτρια σε δισκοπωλείο κι άλλοτε ως sex worker, αναλύοντας και φιλοσοφώντας (ακόμα και μέσω πρόσκαιρων γνωριμιών) ζητήματα της εποχής. Καπνίζει με στυλ κοντά στο παράθυρο από τη μία, γράφει το δικό της στόρι σε café λίγο πριν μιλήσει για τον Πλάτωνα και τη ροή της σκέψης από την άλλη.

Με αναφορές στην αίσθηση της ευθύνης που νιώθει κανείς αλλά και στη σκληρότητα που χαρακτηρίζει την ίδια τη ζωή, το σενάριο (βασισμένο σε βιβλίο – μελέτη για την πορνεία από τον Μαρσέλ Σακότ, ο οποίος συμμετείχε στο σχεδιασμό της φιλμικής αφήγησης), είναι τόσο καλογραμμένο που δε σε αφήνει λεπτό αδιάφορο, σε συνδυασμό με την ευχαρίστηση που προσφέρουν οι εικόνες του φιλμ. Χωρίς ιδιαίτερη αγωνία για την πορεία της ζωής των χαρακτήρων του έργου, περισσότερο παρατηρεί κανείς τον τρόπο με τον οποίο κυλά η καθημερινότητα στα αξέχαστα μαυρόασπρα κάδρα του Ραούλ Κουτάρ.

Η ιστορία της νεαρής Νανά, που ξεκινά γεμάτη θέληση για το μέλλον, μα επαγγελματικά καταλήγει στον αγοραίο έρωτα, ξετυλίγεται στην ταινία του Γκοντάρ παρορμητικά, καθιστώντας την ως μία από τις πιο χαρακτηριστικές της συγκεκριμένης γενιάς κινηματογραφιστών. Μία επίσκεψη στο σινεμά για τούτο το φιλμ μπορεί να οδηγήσει σε αναθεώρηση πεποιθήσεων, όπως εκείνες που αφορούν τις δυνατότητες ενός ανθρώπου που… ζει τη ζωή του, δίχως ενοχές. Γιατί να ζει κανείς δυστυχισμένος κάνοντας μια εργασία που δεν τον ευχαριστεί;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λίγο πριν το χωρισμό τους, ο εκκεντρικότερος δημιουργός της nouvelle vague φετιχοποιεί τη μορφή της Άννα Καρίνα στην οθόνη, υποστηριζόμενος από την εξαιρετική φωτογραφία του Ραούλ Κουτάρ. Κυρίαρχα χαρακτηριστικά, ο υπαρξισμός και η ψυχρότητα στην ελευθεριότητα του κάδρου που άναρχα αποδρά από το στυλιζάρισμα. Σε πολλοστή επανέκδοση, κυρίως για μελετητές του είδους και της δουλειάς του, πλέον.


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.