FreeCinema

Follow us

VICTORIA (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεμπάστιαν Σίπερ
  • ΚΑΣΤ: Λάια Κόστα, Φρέντερικ Λάου, Φραντς Ρογκόφσκι, Μπουράκ Γιγκίτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 138'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Μια νεαρή Ισπανίδα μετανάστρια στο Βερολίνο γνωρίζει μια παρέα νεαρών Βερολινέζων και μαζί τους άθελά της (;) μπλέκεται στην πιο περιπετειώδη, και πιθανώς θανατηφόρα, νύχτα της ζωής της, συμμετέχοντας σε μια ληστεία.

Αρκετοί έχουν κατορθώσει / φιλοδοξήσει, ή ακόμα και προσπαθήσει, να γυρίσουν μια μεγάλου μήκους ταινία – μονοπλάνο. Ακόμα λιγότεροι έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν ένα τέτοιο εγχείρημα. Και να ένα φιλμ από την Γερμανία, και από έναν σχετικά «άπειρο» σκηνοθέτη (μόλις τέσσερις ταινίες στη φιλμογραφία του), που καταφέρνει διακριτικά, χωρίς μεγαλοστομίες και ανελέητο marketing, όχι μόνο να μπει στην τόσο μικρή λίστα αυτών που «τα κατάφεραν», αλλά στην ακόμα μικρότερη εκείνων που τα κατάφεραν επιτυχημένα.

Μέσα σε διάστημα 138 λεπτών (real-time πάντα, έτσι;), ο Σίπερ και η σχεδόν «ηρωική» ομάδα παραγωγής του, μας ταξιδεύουν από ένα rave club, στην ταράτσα μιας πολυκατοικίας, σε ένα υπόγειο parking και στο απίστευτο κρεσέντο του τελευταίου κεφαλαίου της ιστορίας, στους δρόμους του Βερολίνου λίγο πριν το ξημέρωμα. Αυτό που κάποιοι θεωρούν κινηματογραφική τρέλα, να γυρίσεις μια ολόκληρη ταινία χωρίς ίχνος μοντάζ, ο Σίπερ το καταφέρνει σχεδόν απρόσκοπτα, και μάλιστα όχι εκ του ασφαλούς, γυρίζοντας κατά βάση σε εσωτερικούς (και άρα πολύ πιο ελεγχόμενους) χώρους, αλλά στην πλειοψηφία των σκηνών στους – μισοέρημους – δρόμους του Βερολίνου, όπου όλα θα μπορούσαν να συμβούν (αλλά ευτυχώς δεν συνέβησαν!).

Έχοντας προσωπική εμπειρία από τη συμμετοχή του στο «Τρέξε, Λόλα, Τρέξε» (1998) ως ηθοποιός (αυτό ώς σήμερα αποτελεί και το κύριο επάγγελμά του), ο Σίπερ σίγουρα έχει επηρεαστεί, τόσο από την ιστορία της ταινίας του Τομ Τίκβερ όσο και από τους φρενήρεις ρυθμούς της – μόνο που αυτός το πάει ένα (γιγαντιαίο) βήμα μπροστά με τη χρήση του μονοπλάνου. Καλλιτεχνικά, μπορείς να βρεις τα κάποια λαθάκια της ασφαλώς (κάποιες σκηνές γίνονται σταδιακά αναιμικές, χάνοντας κατά καιρούς τη συνοχή τους, κάποιες κάνουν λίγη «κοιλίτσα»), πράγματα δηλαδή που βρίσκεις σε οποιαδήποτε ταινία στην οποία υπάρχει και… μοντέρ στο δωμάτιο. Οι δε ηθοποιοί κάνουν τα πάντα ώστε το δημιούργημα του Σίπερ να αναγνωριστεί ως μια αξιόλογη ταινία, και όχι απλά ένα κινηματογραφικό πείραμα / εγχείρημα. Ιδιαίτερα το πρωταγωνιστικό ζευγάρι των Κόστα και Λάου (η νεαρή Ισπανίδα, ειδικά, είναι αποκάλυψη) «ζουν» τόσο βαθιά τους ρόλους τους που απλά δεν χρειάζονται μοντέρ και απανωτές λήψεις, αυτοσχεδιάζοντας αλλά και μένοντας στο σενάριο με εξαιρετικό νατουραλισμό.

Τα τέσσερα αστεράκια που βλέπετε από πάνω αντικατοπτρίζουν, όχι τόσο την ίδια τη σεναριακή ιστορία της ταινίας, που λίγο-πολύ την έχουμε ξαναδεί, όσο την πραγματική ευτυχία να βλέπεις ένα μεγάλο κινηματογραφικό ρίσκο να στέφεται με τόσο μεγάλη επιτυχία. Και γι’ αυτόν τον λόγο, για το ρίσκο στ’ οποίο πολλοί απέτυχαν, ονειρεύτηκαν ή παράτησαν στη μέση ως «τρέλα», η υπογράφουσα βγάζει το καπέλο στον Γερμανό σκηνοθέτη και στην υπέροχη «Victoria» του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σεναριακά τίποτα πρωτότυπο, ωστόσο αυτή την ταινία θα τη δεις καθαρά για το τόλμημα του ότι είναι 138 λεπτά μονοπλάνο. Αλλά ακόμα και αν αυτό δεν σου κινεί τόσο την περιέργεια, πρόκειται έτσι κι αλλιώς για μια πολύ αξιόλογη περιπέτεια με ρυθμούς που δύσκολα μπορείς να πεις ότι δεν σε κρατάνε.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γκόμενα στο Βερολίνο και μια νύχτα κάνει κακές παρέες. Μου είπανε ότι όλο το έργο είναι μια σκηνή, αλλά εγώ ανοιγόκλεινα για power nap, που λένε στην αλλοδαπή, άρα θα σε γελάσω…