FreeCinema

Follow us

Η ΑΝΙΕΣ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΝΤΑ (2019)

(VARDA POR AGNÈS)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ανιές Βαρντά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η Ανιές Βαρντά διηγείται ιστορίες από την προσωπική της ιστορία και φιλμογραφία, με τον ιδιαίτερο, δικό της τρόπο, στην τελευταία της ταινία.

Πέρα από περισσότερο ή λιγότερο σημαντική δημιουργός, η Ανιές Βαρντά υπήρξε μια αγαπημένη φιγούρα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ήταν σαν μια καλή θεία, που πάντα είχε να πει μία ενδιαφέρουσα ιστορία με χιούμορ και κάποιο παράξενο, ασυνήθιστο χαρακτηριστικό. Το «Η Ανιές με τα Λόγια της Βαρντά» δεν είναι κάτι περισσότερο από μια πλήρης αφήγηση της δικής της, προσωπικής ιστορίας στη ζωή και στο σινεμά, δοσμένη με απολαυστικό τρόπο. Σε όλο της το έργο συμμετείχε ενεργά στο φιλμικό σύμπαν και όχι απλά πίσω από την κάμερα. Σε τούτη την ταινία δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι το τέλος βρίσκεται κοντά. Έτσι, συνοψίζει με τις αφηγήσεις της τη διαδρομή της. Πώς έφτιαξε τις ταινίες της. Τη σχέση της με τον σύντροφο της ζωής της, τον Ζακ Ντεμί. Τις επιτυχίες και τις αποτυχίες της.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Βαρντά γύρισε φιλμ με αυτοβιογραφικά στοιχεία. Στις περισσότερες από τις ταινίες του δεύτερου μισού της καριέρας της υπήρξε παρούσα και μπροστά από την κάμερα, με έναν τρόπο που την οδήγησε να μεταμορφωθεί σε μια φιγούρα εμβληματική για το σινεμά, ίσως περισσότερο γνωστή και από το ίδιο της το έργο. Εδώ, αν και πρόκειται για μια ολοφάνερα «τελευταία» ταινία καριέρας, δεν υπάρχει απολύτως τίποτα το θλιβερό. Καμία λύπη, στεναχώρια, κακομοιριά. Υπάρχει συναρπαστική αφήγηση, πνεύμα, χιούμορ, ενδιαφέρον.

Ως κινηματογραφίστρια, καλλιτέχνις και φωτογράφος η Βαρντά ξεχώριζε για τη ματιά που είχε στις λεπτομέρειες. Την παρατήρηση των ανθρώπων. Η παρατήρηση αυτή εδώ στρέφεται στον εαυτό της και στο έργο της. Μέσα από μια σειρά διαλέξεων και συζητήσεων με το κοινό μιλά μαζί τους για τις ταινίες της ως performer. Ακόμη και η σκηνική της παρουσία, με το χαρακτηριστικό δίχρωμο μαλλί της, φέρνει την εικόνα ενός «ρόλου».

Αν το «Η Ανιές με τα Λόγια της Βαρντά» δεν δίνει την εντύπωση ενός πειραματικού avant-garde φιλμ, όπως πολλά προηγούμενα δικά της, εκείνα που χαρακτήρισαν κυρίως το πρώτο μέρος της καριέρας της, δεν πειράζει. Σε μια απογραφή – αποτίμηση ενός έργου ζωής, τα πράγματα μπορεί να είναι πολύ πιο απλά, χωρίς το άγχος και την ανάγκη να προβληθεί το καλλιτεχνικό στυλ. Τον πρώτο λόγο έχουν η εικόνα και ο λόγος. Και σ’ αυτά τα στοιχεία, η ταινία είναι εξαιρετικά πλούσια. Με footage παλιότερων φιλμ, που μπορεί κανείς να ανακαλύψει ξανά ή για πρώτη φορά, και με τη συναρπαστική της αφήγηση, η Βαρντά συστήνεται στο κοινό για τελευταία φορά, με ειλικρίνεια και αμεσότητα. Η εικόνα που μένει περισσότερο απ’ όλες, είναι η συνεχής της επιστροφή στην παραλία, έναν τόπο χαλάρωσης, ηρεμίας και παντοτινής διάρκειας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις τίποτα απολύτως για το έργο της Ανιές Βαρντά ή δεν έχεις δει καμία από τις ταινίες της και την ήξερες μόνο ως μία… παράξενη κυριούλα με δίχρωμο μαλλί, η τελευταία της δουλειά εν ζωή θα σε κάνει να την εκτιμήσεις και να την αγαπήσεις για το χιούμορ και τη συναρπαστική αφήγηση. Όσοι βγάζουν αφρούς με το είδος «βιογραφικό ντοκιμαντέρ», απλώς θα χάσουν μια ωραία και διαφορετική εμπειρία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.