FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (2017)

(UNA QUESTIONE PRIVATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Λούκα Μαρινέλι, Λορέντζο Ρικέλμι, Βαλεντίνα Μπελέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Κατά τη διάρκεια του ιταλικού εμφυλίου, ένας παρτιζάνος, ο Μίλτον, μαθαίνει ότι ο καλύτερός του φίλος, ο Τζόρτζο, ίσως είχε ερωτική σχέση με το κορίτσι που άρεσε και σ’ εκείνον. Μέσα στον πόλεμο και την αντιπαλότητα, ψάχνει να βρει τον αιχμάλωτο πια φίλο του.

Η τελευταία ταινία των αδελφών Ταβιάνι υπογράφεται με δύο διαφορετικούς τρόπους. Στους τίτλους αρχής μόνο από τον Πάολο, που ουσιαστικά γύρισε μόνος του την ταινία, καθώς ο Βιτόριο ήταν ήδη σοβαρά ασθενής στα γυρίσματα και έφυγε από τη ζωή λίγο μετά την ολοκλήρωσή τους. Οι τίτλοι τέλους έχουν την υπογραφή και των δύο. Ίσως είναι μια συναισθηματική επιλογή, δείχνει όμως και μια σύγχυση στη διαχείριση του περιεχομένου, μπορεί και μια ανασφάλεια του Πάολο στην πρώτη του solo σκηνοθεσία. Άλλωστε, από το 1954 που γύρισαν το πρώτο τους μικρού μήκους φιλμ, οι Ταβιάνι δούλευαν πάντα μαζί.

Το δεύτερο βασικό πρόβλημα της ταινίας προκύπτει από το γεγονός ότι το μυθιστόρημα του Μπέπε Φενόλιο, στο οποίο βασίζεται το σενάριο, έχει μεταφερθεί τρεις ακόμη φορές στην οθόνη, μία σε κινηματογραφική εκδοχή και άλλες δύο σε τηλεταινίες. Δεν έχω δει καμία από τις τρεις, όμως αναφέρεται ότι αξιοποιούν πληρέστερα τις διαφορετικές πτυχές της ιστορίας. Στην περίπτωση αυτής της πρόσφατης εκδοχής, η περίοδος του εμφυλίου χρησιμοποιείται περισσότερο ως φόντο για μια ρομαντική ιστορία ανικανοποίητου έρωτα.

Στην αρχή της ταινίας παρακολουθούμε τον Μίλτον, ψευδώνυμο που παίρνει εξαιτίας της αγάπης του για την αγγλική ποίηση, να είναι ένας διστακτικός φοιτητής που λατρεύει τη λογοτεχνία, αλλά και την όμορφη Φούλβια. Ο έρωτας μένει στις προθέσεις και όταν ο πόλεμος ξεσπά (και στη συνέχεια χωρίσει την Ιταλία στα δύο), η Φούλβια θα φύγει με την οικογένειά της για το Τορίνο. Από τη γυναίκα που φροντίζει το εξοχικό σπίτι της οικογένειάς της, ο Μίλτον θα μάθει ότι ενώ εκείνος έλειπε, η Φούλβια συναντιόταν με τον καλύτερό του φίλο, τον περισσότερο εμφανίσιμο Τζόρτζο. Συχνά και αργά. Όπως είναι αναμενόμενο, θα κάνει τις χειρότερες σκέψεις και θα τον κυριεύσει η ζήλεια. Θα μάθει, όμως, ότι ο Τζόρτζο έχει πια συλληφθεί και είναι αιχμάλωτος από τους φασίστες.

Θέλοντας είτε να πάρει μια σαφή απάντηση για τη σχέση, είτε να σώσει τον φίλο του, είτε και τα δύο, θα αρχίσει να περιπλανιέται στα στρατόπεδα που έχουν στήσει οι μελανοχίτωνες, προσπαθώντας να εντοπίσει τον Τζόρτζο και να αιχμαλωτίσει έναν φασίστα για να τον ανταλλάξει. Οι προσπάθειές του θα είναι άτυχες, αφού θα βρει κάποιον που ούτε οι δικοί του δεν θέλουν να πάρουν πίσω, ενώ μια ακόμη αιχμαλωσία δεν θα έχει θετική κατάληξη. Το αποτέλεσμα για τον Μίλτον θα είναι να αφεθεί σε μια διαρκή περιπλάνηση που δεν οδηγεί πουθενά.

Κάτι σαν την ταινία, δηλαδή, που στα μόλις 84 λεπτά της διάρκειάς της δίνει την εντύπωση ότι είναι αρκετά μεγαλύτερη, χαλαρή και χωρίς συγκεκριμένο πυρήνα. Η ιστορική περίοδος περνά σε δεύτερο πλάνο, με μερικές «ταβιανικές» σκηνές (όπως η σφαγή μιας οικογένειας) να παρεμβάλλονται, χωρίς στην πραγματικότητα να εντάσσονται στο φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχει ερωτική ιστορία, έχει ιστορική περίοδο, έχει την υπογραφή (του/των) Ταβιάνι. Ένα κοινό υπάρχει για την ταινία. Υπάρχει, όμως, και η σημαντική αβεβαιότητα γι’ αυτούς τους ίδιους θεατές, αν θα τους ικανοποιήσει τούτη η «μισερή» δουλειά των πάλαι ποτέ αδελφών που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα στις δεκαετίες του ’70 και του ’80.


MORE REVIEWS

ΓΑΖΑ, ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Ηλικιωμένος ψαράς στη Γάζα είναι κρυφά ερωτευμένος με γυναίκα που βλέπει καθημερινά στην αγορά. Η τυχαία ανεύρεση αρχαίου αγάλματος περιπλέκει τα αισθηματικά του προβλήματα.

ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ

Σ’ ένα απομακρυσμένο, παραδοσιακό εργοστάσιο παραγωγής τούβλων, ένας άνδρας θα «παίξει» το τελευταίο χαρτί της προσωπικής του επανάστασης, όταν το αφεντικό ανακοινώσει το κλείσιμό του και, συνακόλουθα, την απόλυση των λιγοστών εργαζόμενων σ’ αυτό.

ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΓΑΜΟ

Δέκα χρόνια σχέσης, γάμου και χωρισμού, μέσα από στιγμές της ζωής της Μαριάν και του Γιόχαν.

ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΨΥΧΩΝ

Φιλόδοξος τυχοδιώκτης, με ταλέντο να χειραγωγεί τους ανθρώπους, ανέρχεται κοινωνικά παριστάνοντας το μέντιουμ και σε συνδυασμό με μία ψυχίατρο δίχως ηθικές αναστολές, ετοιμάζεται να κατακτήσει τον κόσμο, παραγνωρίζοντας τη σημασία του… «απ' τα ψηλά στα χαμηλά».

ΡΑΪΝΕΡ ΒΕΡΝΕΡ ΦΑΣΜΠΙΝΤΕΡ

Η ζωή του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, όπως την όρισε η σκηνοθετική του καριέρα μέσα στο διάστημα μιας δεκαπενταετίας.