FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (2017)

(UNA QUESTIONE PRIVATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Λούκα Μαρινέλι, Λορέντζο Ρικέλμι, Βαλεντίνα Μπελέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Κατά τη διάρκεια του ιταλικού εμφυλίου, ένας παρτιζάνος, ο Μίλτον, μαθαίνει ότι ο καλύτερός του φίλος, ο Τζόρτζο, ίσως είχε ερωτική σχέση με το κορίτσι που άρεσε και σ’ εκείνον. Μέσα στον πόλεμο και την αντιπαλότητα, ψάχνει να βρει τον αιχμάλωτο πια φίλο του.

Η τελευταία ταινία των αδελφών Ταβιάνι υπογράφεται με δύο διαφορετικούς τρόπους. Στους τίτλους αρχής μόνο από τον Πάολο, που ουσιαστικά γύρισε μόνος του την ταινία, καθώς ο Βιτόριο ήταν ήδη σοβαρά ασθενής στα γυρίσματα και έφυγε από τη ζωή λίγο μετά την ολοκλήρωσή τους. Οι τίτλοι τέλους έχουν την υπογραφή και των δύο. Ίσως είναι μια συναισθηματική επιλογή, δείχνει όμως και μια σύγχυση στη διαχείριση του περιεχομένου, μπορεί και μια ανασφάλεια του Πάολο στην πρώτη του solo σκηνοθεσία. Άλλωστε, από το 1954 που γύρισαν το πρώτο τους μικρού μήκους φιλμ, οι Ταβιάνι δούλευαν πάντα μαζί.

Το δεύτερο βασικό πρόβλημα της ταινίας προκύπτει από το γεγονός ότι το μυθιστόρημα του Μπέπε Φενόλιο, στο οποίο βασίζεται το σενάριο, έχει μεταφερθεί τρεις ακόμη φορές στην οθόνη, μία σε κινηματογραφική εκδοχή και άλλες δύο σε τηλεταινίες. Δεν έχω δει καμία από τις τρεις, όμως αναφέρεται ότι αξιοποιούν πληρέστερα τις διαφορετικές πτυχές της ιστορίας. Στην περίπτωση αυτής της πρόσφατης εκδοχής, η περίοδος του εμφυλίου χρησιμοποιείται περισσότερο ως φόντο για μια ρομαντική ιστορία ανικανοποίητου έρωτα.

Στην αρχή της ταινίας παρακολουθούμε τον Μίλτον, ψευδώνυμο που παίρνει εξαιτίας της αγάπης του για την αγγλική ποίηση, να είναι ένας διστακτικός φοιτητής που λατρεύει τη λογοτεχνία, αλλά και την όμορφη Φούλβια. Ο έρωτας μένει στις προθέσεις και όταν ο πόλεμος ξεσπά (και στη συνέχεια χωρίσει την Ιταλία στα δύο), η Φούλβια θα φύγει με την οικογένειά της για το Τορίνο. Από τη γυναίκα που φροντίζει το εξοχικό σπίτι της οικογένειάς της, ο Μίλτον θα μάθει ότι ενώ εκείνος έλειπε, η Φούλβια συναντιόταν με τον καλύτερό του φίλο, τον περισσότερο εμφανίσιμο Τζόρτζο. Συχνά και αργά. Όπως είναι αναμενόμενο, θα κάνει τις χειρότερες σκέψεις και θα τον κυριεύσει η ζήλεια. Θα μάθει, όμως, ότι ο Τζόρτζο έχει πια συλληφθεί και είναι αιχμάλωτος από τους φασίστες.

Θέλοντας είτε να πάρει μια σαφή απάντηση για τη σχέση, είτε να σώσει τον φίλο του, είτε και τα δύο, θα αρχίσει να περιπλανιέται στα στρατόπεδα που έχουν στήσει οι μελανοχίτωνες, προσπαθώντας να εντοπίσει τον Τζόρτζο και να αιχμαλωτίσει έναν φασίστα για να τον ανταλλάξει. Οι προσπάθειές του θα είναι άτυχες, αφού θα βρει κάποιον που ούτε οι δικοί του δεν θέλουν να πάρουν πίσω, ενώ μια ακόμη αιχμαλωσία δεν θα έχει θετική κατάληξη. Το αποτέλεσμα για τον Μίλτον θα είναι να αφεθεί σε μια διαρκή περιπλάνηση που δεν οδηγεί πουθενά.

Κάτι σαν την ταινία, δηλαδή, που στα μόλις 84 λεπτά της διάρκειάς της δίνει την εντύπωση ότι είναι αρκετά μεγαλύτερη, χαλαρή και χωρίς συγκεκριμένο πυρήνα. Η ιστορική περίοδος περνά σε δεύτερο πλάνο, με μερικές «ταβιανικές» σκηνές (όπως η σφαγή μιας οικογένειας) να παρεμβάλλονται, χωρίς στην πραγματικότητα να εντάσσονται στο φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχει ερωτική ιστορία, έχει ιστορική περίοδο, έχει την υπογραφή (του/των) Ταβιάνι. Ένα κοινό υπάρχει για την ταινία. Υπάρχει, όμως, και η σημαντική αβεβαιότητα γι’ αυτούς τους ίδιους θεατές, αν θα τους ικανοποιήσει τούτη η «μισερή» δουλειά των πάλαι ποτέ αδελφών που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα στις δεκαετίες του ’70 και του ’80.


MORE REVIEWS

BLOW-UP

Mod φωτογράφος μόδας κυκλοφορεί αμέριμνος σε λονδρέζικο πάρκο και τραβά ό,τι του αποσπά την προσοχή. Ανάμεσα στις εικόνες που θα εμφανίσει αργότερα, θα εντοπίσει ένα χέρι μ’ ένα πιστόλι που σημαδεύει δυο εραστές και θα πιστέψει εμμονικά πως υπήρξε μάρτυρας φόνου.

Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ

Αγγλίδα μόνη, σε διακοπές στις Σπέτσες, παρατηρεί φασαριόζικη οικογένεια λουόμενων και, συνειρμικά, ο νους της «σκαλίζει» διαρκώς τραύματα του δικού της νεανικού παρελθόντος, λάθη μητρότητας κι επιλογές μιας ζωής που… έχασε.

ΟΥΠΣ 2! Ο ΝΩΕ ΞΑΝΑ ΕΦΥΓΕ...

Οι περιπέτειες του Φίνι και της Λία συνεχίζονται, αυτή τη φορά εκτός κιβωτού, όταν μετά από ένα απρόσμενο συμβάν καταλήγουν στον ωκεανό. Τώρα θα πρέπει να βάλουν τα δυνατά τους προκειμένου να επανενωθούν με την οικογένειά τους πριν να είναι αργά!

ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΑΤΩΜΑΤΑ

Τρεις οικογένειες, οι οποίες διαμένουν σε τριώροφο κτήριο στα προάστια της Ρώμης, αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων στις εσωτερικές σχέσεις τους, που δεν λένε να λυθούν όσα χρόνια κι αν περάσουν.

ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ

Χήρα δολοφονημένου Βάσκου πολιτικού λαμβάνει επιστολή από τον φυλακισμένο, πλέον, εκτελεστή του συζύγου της, ο οποίος εκφράζει την επιθυμία να τη συναντήσει. Τα έντεκα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, άραγε, μπορούν να έχουν γιατρέψει τις πληγές;

MR KLEIN

MR KLEIN

Ας είμαστε πολιτισμένοι και διακριτικοί κι ας μην ανακατευόμαστε με προσωπικές ιστορίες.