FreeCinema

Follow us

Ο ΔΙΑΣΗΜΟΣ ΚΛΕΦΤΗΣ TWIST (2021)

(TWIST)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρτιν Όουεν
  • ΚΑΣΤ: Ραφ Λο, Μάικλ Κέιν, Λένα Χέντεϊ, Ρίτα Όρα, Σόφι Σίμνετ, Νόελ Κλαρκ, Ντέιβιντ Γουάλιαμς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ο Όλιβερ Τουίστ ζει την αλήτικη ζωή της ορφάνιας στο σύγχρονο Λονδίνο, κάνοντας parkour και ζωγραφίζοντας graffiti. Μέχρι που συστήνεται με τον κύριο Φέιγκιν, ο οποίος σχεδιάζει ν’ αρπάξει από άσπονδο φίλο του έναν πολύτιμο πίνακα ζωγραφικής…

Ενώ καλά-καλά δεν έχουμε συνέλθει από το περσινό έκτρωμα του «Διαφορετικού Κυρίου Κόπερφιλντ» (2020), ακόμη ένα από τα περίφημα μυθιστορήματα του Τσαρλς Ντίκενς τυγχάνει κινηματογραφικού «εκσυγχρονισμού». Αν στο προαναφερθέν έργο το βικτωριανό πλαίσιο εποχής διατηρούνταν (περίπου) αναλλοίωτο, σε τούτο τον «Διάσημο Κλέφτη Twist» (ακατανόητος ο ελληνικός τίτλος) τα πάντα έχουν εκσυγχρονιστεί στο πνεύμα των ανάλογων εγχειρημάτων που περί τα τέλη της δεκαετίας του ’90 καταπιάνονταν με τα έργα του Σαίξπηρ. Από το υπέροχο «Romeo + Juliet» (1996) μέχρι το σχετικά ενδιαφέρον «Άμλετ 2000» (2000), αλλά και τις «Μεγάλες Προσδοκίες» (1998) δια χειρός Αλφόνσο Κουαρόν (για να ξαναγυρίσουμε στα του Ντίκενς τα «μοντέρνα»), μέχρι τούτο το εξάμβλωμα, η απόσταση είναι τόσο μεγάλη που κάπου ένιωσα πως εκείνο το χάλι του «Κόπερφιλντ» μπορεί και να το αδίκησα εντάσσοντάς το στην ίδια βαθμολογική κλίμακα με αυτό.

Από το ξεκίνημα κιόλας του φιλμ, όταν ο Όλιβερ Τουίστ υπό τους ήχους του εκ της Britpop εποχής συγκροτήματος των Cast σεργιανίζει στο Λόντον, γίνεται φανερή η αγωνία του σκηνοθέτη Μάρτιν Όουεν να παρουσιάσει μια φιλική προς το νεανικό κοινό εκδοχή ενός κλασικού έργου της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Εκλαμβάνει, όμως, την επιδιωκόμενη αναπροσαρμογή ως κάτι το απλούστατο, όπου το μόνο που χρειάζεται είναι μία α λα Γκάι Ρίτσι σκηνοθετική προσέγγιση συνοδεία indie rock μουσικής, με μια «νέα ματιά» στη διανομή των βασικών ρόλων, όπως τα σύγχρονα ήθη προστάζουν. Ο Όλιβερ Τουίστ ναι μεν είναι σταθερά ορφανός, φέρνοντάς τα δύσκολα βόλτα, και ο Φέιγκιν ο ηλικιωμένος κυριούλης που δήθεν προσφέρει στοργή κι αγάπη σε απροστάτευτα νεαρά παιδιά. Σε πολλά από τα υπόλοιπα, όμως, υπάρχουν… σοβαρές εκπλήξεις. Η démodé πλέον κλοπή πορτοφολιών έχει αντικατασταθεί από ένα μεγαλεπήβολο heist – κόλπο αρπαγής πίνακα ζωγραφικής ανεκτίμητης αξίας, σ’ ένα άχαστο σχέδιο που σαν αφετηρία του έχει το στοιχείο της εκδίκησης. Ο κακιασμένος Μπιλ Σάικς είναι μια αδίστακτη γυναίκα ονόματι… Σάικς, η οποία ωθεί τον Φέιγκιν προς την πραγματοποίηση της μεγάλης κλοπής, με την ίδια να διατηρεί ένα πολύ σκοτεινό παρελθόν που καμία σημασία δεν έχει για την πλοκή, φυσικά. Εάν, όμως, νομίζετε πως το αντικείμενο του πόθου του Σάικς, ονόματι Νάνσι, όπως περιγράφεται στον αυθεντικό «Όλιβερ Τουίστ», θα άλλαζε αντίστοιχα φύλο, πλανάστε πλάνην οικτράν, αφού το μόνο που διαφοροποιείται είναι το όνομα της νεαρής, που εδώ έχει μεταβληθεί στο πιασάρικο Ρεντ, μιας και το λεσβιακό θεωρείται a priori προχωρημένο. Αντιθέτως, το pop icon Άρτφουλ Ντότζερ έχει γίνει κοπέλα με όνομα σκέτο Ντοτζ, δίνοντας την ευκαιρία στην Ρίτα Όρα να ξεδιπλώσει με χάρη το… ανύπαρκτο ταλέντο της.

Το νεανικό καστ της ταινίας γενικά είναι για ν’ απορείς με την τόση αταλαντοσύνη που μαζεύτηκε, φέρνοντας παράλληλα ένα αίσθημα μελαγχολίας, αντιπαραθέτοντάς το με το αντίστοιχο νεανικό του παρόμοιας λογικής φιλμ «Ερωτικά Παιχνίδια» (1999), το οποίο χωρίς ν’ αποτελεί κάποιο σπουδαίο αριστούργημα, προσάρμοζε έξυπνα το πνεύμα ερωτικής διαστροφής του ντε Λακλό στη σύγχρονη Νέα Υόρκη. Ο Ραφ Λο ειδικότερα (γιος του Τζουντ Λο, αλλά εάν δεν το ήξερα θα έβαζα στοίχημα πως είναι γιος του… Ράιαν Φίλιπι, αφού του μοιάζει φοβερά), αποτελεί τυπική περίπτωση νεποτισμού, μιας και δείχνει να απέχει χαρακτηριστικά του πρωταγωνιστικού χαρίσματος. Είναι, πάντως, αυτός που δίνει το έναυσμα της πλοκής μ’ έναν μονόλογο ο οποίος μοιάζει να στοχεύει επικριτικά προς το μιούζικαλ «Όλιβερ!» (1968), κάτι τουλάχιστον παράξενο ως επιλογή, αφού και τούτος ο «Twist» αλλάζει άμεσα τα φώτα στον Ντίκενς! Καθώς το parkour και το graffiti δίνουν και παίρνουν, το περίπλοκο σχέδιο της κλοπής μπαίνει μπροστά, με το πρόβλημά του να είναι πως τόσο ως σύλληψη όσο και ως εκτέλεση είναι χαρακτηριστικά άνευρο κι αδιάφορο, ακυρώνοντας με τη μία το action περιτύλιγμα της ταινίας. Ο βασικός προβληματισμός του original «Όλιβερ Τουίστ», περί της παιδικής εκμετάλλευσης, εδώ δεν αφορά καθόλου, το ακόμα χειρότερο όμως είναι πως δεν υπάρχει οτιδήποτε που ν’ αφορά έστω και λίγο. Εκτός εάν ως τέτοιο εκληφθεί το εφηβικό ρομάντζο ανάμεσα σε Τουίστ και Ρεντ με μουσική υπόκρουση το «Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn’t’ve)», που λειτουργεί και ως statement (λέμε και καμιά μαλακία για να περνά η ώρα), ή το γεγονός πως ο καλός και ευγενικός κύριος Μπράουνλοου εδώ χάμω είναι αστυνομικός ντετέκτιβ, που το μόνο το οποίο θέλει κατά βάθος είναι το καλό του δύσμοιρου Τουίστ. Έπειτα από όλα αυτά, μόνο τρόμος με πιάνει στο διάβασμα της είδησης πως ετοιμάζονται μοντέρνες διασκευές στα «Persuasion» και «Pride & Prejudice» της Τζέιν Όστιν…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μόνο για όσους έχουν διαβάσει τα άπαντα του Ντίκενς, έχοντας παράλληλα παρακολουθήσει όλες τις κινηματογραφικές διασκευές των έργων του, ενώ την ίδια ώρα επιθυμούν διακαώς ν’ ακούσουν… τα καινούργια τραγούδια της Ρίτα Όρα! Υπάρχουν, άραγε, τέτοιοι άνθρωποι ανάμεσά μας;


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.