FreeCinema

Follow us

TRUST (1991)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χαλ Χάρτλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Άντριεν Σέλι, Μάρτιν Ντόνοβαν, Μέριτ Νέλσον, Τζον ΜακΚέι, Ίντι Φάλκο, Κάρεν Σίλας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

– Με εμπιστεύεσαι;
– Με εμπιστεύεσαι εσύ πρώτα;

Το σινεμά του Χαλ Χάρτλεϊ δεν ανήκει πουθενά γιατί είναι μοναδικό. Μια σπάνια περίπτωση δημιουργού με νέα ματιά απέναντι στο κορεσμένο κινηματογραφικό τοπίο της Αμερικής, ο Χάρτλεϊ (παρά τη στασιμότητα που χαρακτηρίζει τις τελευταίες του ταινίες) παραμένει για πολλούς η μεγαλύτερη ελπίδα του ανεξάρτητου κυκλώματος. Το «Trust» γυρίστηκε το 1990 και είναι η δεύτερη και καλύτερη ταινία στη μέχρι τώρα καριέρα του. Παραδόξως, εκτός από το αφιέρωμα των μεγάλου μήκους ταινιών του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, κανένας Έλληνας διανομέας δεν είχε δείξει ενδιαφέρον για την περίπτωσή του… μέχρι σήμερα.

Η ιστορία του «Trust» είναι απλή. Είναι ένα τυπικό «boy meets girl». Θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για μία ιστορία αγάπης με ανθρώπους που είναι ανίκανοι να αγαπήσουν! Οι δύο αντι-ήρωες έχουν αρκετά κοινά για να πλησιάσουν ο ένας τον άλλο. Και οι δύο έχουν «σκοτώσει» έναν από τους δικούς τους! Η Μαρία χαστουκίζει τον πατέρα της κι εκείνος πέφτει νεκρός από καρδιακή προσβολή. Όσο για τον Μάθιου, η μητέρα του πέθανε πάνω στη γέννα του. Είναι και οι δύο μέλη δυσλειτουργικών οικογενειών. Ο πατέρας του Μάθιου θα έκανε το τέλειο ζευγάρι με τη μητέρα της Μαρία, αφού και οι δύο ασκούν σαδιστική πειθαρχία απέναντι στις ζωντανές «επενδύσεις» τους. Ο Μάθιου και η Μαρία, λοιπόν, βρίσκουν καταφύγιο ο ένας στον άλλον. Εκείνος πιστεύει στο σεβασμό και το θαυμασμό. Το ίδιο κι εκείνη, μόνο που το άθροισμά τους δεν έχει το ίδιο αποτέλεσμα για τον καθένα. Εμπιστοσύνη δε σημαίνει απαραίτητα και αγάπη…

Στα χέρια ενός οποιουδήποτε σκηνοθέτη, οι δύο πρωταγωνιστές θα ήταν περιθωριακά άτομα με εκκεντρικές ανασφάλειες. Στον κόσμο του Χάρτλεϊ, απομονώνονται από τις παραγωγικές και καταναλωτικές μάζες, σ’ ένα προαστιακό και βιομηχανικό σκηνικό, που είναι πάντα έρημο. Συναισθηματική απομόνωση, αδέξιες δειλές επαφές, αδιόρθωτο αίσθημα φόβου. Κανείς δεν τολμά να εκφράσει αυτό που θέλει, γιατί κανείς δεν πιστεύει πως υπάρχει κάτι που μπορεί να βοηθήσει. Αντιμέτωποι με το ανακριτικό βλέμμα της κάμερας, οι ηθοποιοί καταφεύγουν σε θεατρινίστικες ερμηνείες, για να μην προδώσουν την αμηχανία των ηρώων τους. Κάδρα απόλυτης ακρίβειας οροθετούν τις κινήσεις τους, αναζητούν την ερωτική τους συμπεριφορά και παγιδεύονται στο αίσθημα της εμπιστοσύνης. Σαν τη χειροβομβίδα του Μάθιου, το ατακαριστό σενάριο του Χάρτλεϊ είναι έτοιμο να εκραγεί από χιούμορ, ανά πάσα στιγμή, ενώ ο κυνισμός του «Trust» εκπυρσοκροτεί στην οθόνη μια νέα οπτική αντίληψη. Εμπιστευτείτε το.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 52) το 1994, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν η πρώτη ταινία του Χαλ Χάρτλεϊ που είδε το ελληνικό κοινό σε σινεμά από ντόπιο γραφείο διανομής κι εδώ πρέπει να προσθέσω πως χάρη στην τόλμη του Ζήνου Παναγιωτίδη στο παρελθόν, το κινηματογραφόφιλο κοινό γνώρισε πολλούς σπουδαίους σκηνοθέτες και έργα που αποτελούσαν μεγάλα εμπορικά ρίσκα. Για τη δεκαετία του ’90, η φιλμική παρουσία του Χάρτλεϊ ήταν από τις πιο σημαντικές στο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά, όμως, ο σκηνοθέτης και (ακόμη πιο σπουδαίος) σεναριογράφος (αυτο)παγιδεύτηκε στο σύμπαν του κόσμου και των ηρώων του και, μοιραία, δεν μπόρεσε να εξελίξει τη φόρμα της τέχνης του μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Πάντως, οι ταινίες που γύρισε στη συγκεκριμένη δεκαετία αξίζουν αναζήτησης και μελέτης. Τούτη εδώ είναι εκείνη που αγαπώ περισσότερο.


MORE REVIEWS

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

Στα 1977, ένα βραδινό τηλεοπτικό talk show με θέμα τον εορτασμό του Halloween και καλεσμένους με ειδίκευση στο μεταφυσικό εξελίσσεται με τον εντελώς λάθος και εκτός προγραμματισμού τρόπο σε ζωντανή μετάδοση.

BACK TO BLACK

Η σύντομη πορεία της μουσικής καριέρας της Έιμι Γουάινχαουζ, παράλληλα με προσωπικές στιγμές που την οδήγησαν σε ένα τόσο απότομο και άδοξο τέλος.

GHOSTBUSTERS: Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ

Δαιμονική οντότητα που (πίσω στα 1904) προσπάθησε να κατακτήσει τον κόσμο με στρατιά από φαντάσματα, τρεφόμενη με αρνητικά συναισθήματα ώστε να μειώσει τις θερμοκρασίες στο απόλυτο μηδέν, επιστρέφει στη Νέα Υόρκη του σήμερα για να… το προσπαθήσει ξανά! Who you gonna call?

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΝΕΟΙ

Οι ελπίδες και τα όνειρα μιας χούφτας επίδοξων ηθοποιών του περίφημου Théâtre des Amandiers στο Παρίσι των μέσων της δεκαετίας του ‘80.

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ

Αμερικανική οικογένεια μετακομίζει σε εξοχική αγγλική έπαυλη, δίχως να λογαριάζει τη φήμη πως το νέο τους σπίτι είναι… στοιχειωμένο εδώ και τρεις αιώνες. Και το φάντασμα του Σερ Σάιμον δεν πολυγουστάρει τους απρόσκλητους επισκέπτες!