FreeCinema

Follow us

ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΣ (2020)

(TRILOGYA AL AHAVA: EINAYIM SHELI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάρον Σάνι
  • ΚΑΣΤ: Σταβ Άλμαγκορ, Εράν Ναΐμ, Σταβ Πατάι, Λαλίβ Σιβάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ένας σκληροτράχηλος αστυνομικός θα δει τη ζωή του να γκρεμίζεται, όταν τεθεί σε διαθεσιμότητα εντελώς ξαφνικά, την ίδια στιγμή που οι σχέσεις με τη σύζυγό του και την θετή του κόρη φτάνουν σε οριακό σημείο.

Ο «Εγκλωβισμένος» αποτελεί την μεσαία ταινία της κινηματογραφικής τριλογίας της αγάπης από τον Ισραηλινό σκηνοθέτη και σεναριογράφο Γιάρον Σάνι, με την πρώτη να κυκλοφορεί το 2018 («Erom») και την τρίτη («Leida») ν’ ακολουθεί μόλις μερικούς μήνες μετά την πρεμιέρα τούτης εδώ στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 2019. Δεδομένης της παρουσίας των φιλμ του Σάνι στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ (το «Erom» είχε σηκώσει αυλαία το 2018 στη Βενετία), ο «Εγκλωβισμένος» αποτελεί περίπτωση που αργά ή γρήγορα θα έκανε το πέρασμά του κι από τη χώρα μας, ευνοώντας ουσιαστικά τη συνολική αγορά και θέαση τούτης της σινε-τριπλέτας ως τη νιχιλιστική ματιά του δημιουργού της πάνω στην έννοια της αγάπης. Μιας αγάπης βίαιης, καταπιεστικής και πικρά απελευθερωτικής. Το γιατί ξεκινήσαμε από το δεύτερο μέρος, ουδείς γνωρίζει…

Ο Ράσι (Ναΐμ) είναι ένας αστυνομικός με υψηλό αίσθημα ευθύνης, όπως τουλάχιστον το αντιλαμβάνεται και το εφαρμόζει καθημερινά μέσω της αδιάλλακτης και αυστηρής του στάσης απέναντι σε καθετί που μοιάζει ν’ αποκλίνει από τον προσωπικό του κώδικα περί σωστού και λάθους. Μια μέρα, η ορθή, επαγγελματική του συμπεριφορά θα τεθεί υπό αμφισβήτηση από το τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων, μετά από ένα περίεργο συμβάν που αφορά σε παρέα εφήβων, με αποτέλεσμα ο Ράσι να τεθεί για κάποιο διάστημα σε διαθεσιμότητα. Την ίδια στιγμή, ένα δυσάρεστο γεγονός θ’ αναστατώσει την προσωπική ζωή του ιδίου και της συζύγου του, Αβιγκέιλ (Άλμαγκορ), ενώ παράλληλα θα κληθεί ν’ αντιμετωπίσει και τις απρόβλεπτες αντιδράσεις της Γιασμίν (Πατάι), της 13χρονης θετής του κόρης, η οποία (θεωρητικά) βιώνει την ηλικία της όπως κάθε άλλη φυσιολογική έφηβη στον κόσμο. Με την «κανονικότητά» του να καταρρέει γύρω του, ο Ράσι θα καταφύγει σε απελπιστικές κινήσεις προκειμένου να επαναφέρει τους πάντες στο σωστό δρόμο, δηλαδή… τον δικό του.

Παρακολουθώντας την ταινία του Σάνι μου ήρθε στο μυαλό ένα άλλο φιλμ, το «Μετά τον Χωρισμό» (2017) του Ξαβιέ Λεγκράν, ένα οικογενειακό δράμα για γερά νεύρα, με ήρωα έναν πιτσιρικά ανάμεσα σε δύο χωρισμένους γονείς, οι οποίοι αμφότεροι διεκδικούσαν την επιμέλειά του. Ο «Εγκλωβισμένος» δεν μοιάζει μ’ εκείνο το φιλμ σε επίπεδο υπόθεσης, μοιράζεται όμως μαζί του την ίδια ατμόσφαιρα προοδευτικής αποκάλυψης των όσων συμβαίνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες των σπιτιών των ανδρών που «ποτέ δεν δίνουν δικαιώματα». Εν προκειμένω, στην αρχή ο Ράσι παρουσιάζεται ως αδέκαστος αστυνομικός, τρυφερός σύζυγος και στοργικός πατέρας, ένας άψογος επαγγελματίας και καλός οικογενειάρχης. Κατόπιν κάτι αλλάζει, το νόμισμα γυρνά κι αποκαλύπτεται και η άλλη όψη (του), αυτή του μπάτσου, του συντρόφου – χειραγωγού και του υπερ-προστατευτικού (στα όρια της ασφυξίας) πατριού. Ο Ράσι είναι ακόμη ένας «φιλήσυχος νοικοκύρης», με τον παρά του και την κυρά του, που λένε, άσχετα αν η σύζυγος εδώ προσφέρει εξίσου στο σπιτικό. Το σύνδρομο του τοξικού ανδρισμού παραμένει. Το αρσενικό ζητά σεβασμό και υπακοή από την οικογένειά του. Εάν δεν μπορέσει να τα έχει, τότε θα τα βρει (ή μάλλον θα τα απαιτήσει) με τον τρόπο του.

Ο Σάνι ξέρει πως να στήσει το πορτρέτο ενός ανθρώπου σε εσωτερική διάλυση, βάζοντας την κάμερα να τον ακολουθεί από κοντά, με το έτσι κι αλλιώς πληθωρικό παρουσιαστικό του ερασιτέχνη (!) Εράν Ναΐμ να «μπουκώνει» το πλάνο όλο και περισσότερο, προφανώς για να μην έχεις καμία αμφιβολία για το ποιος κάνει κουμάντο εδώ, ακόμη κι αν αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από την πρώτη στιγμή. Το ξεγύμνωμα του ήρωα έρχεται μεθοδευμένα και υπόγεια, σχεδόν αισθάνεσαι μια ταύτιση και συμπόνια για τις πρόσφατες αναποδιές του, μέχρι τη στιγμή που τα πράγματα παίρνουν πια συνειδητά την κατηφόρα, με ολέθριες συνέπειες για όλους. Εξαιρετικός στον ρόλο του ο Ναΐμ, με ένα σενάριο που πατά στιβαρά επάνω στον ατομικό αυτοσχεδιασμό, ενώ η επιβεβλημένα υποτονική ερμηνεία από την Σταβ Άλμαγκορ αποδεικνύει με τον καλύτερο (χειρότερο, ουσιαστικά) τρόπο ότι ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για κανέναν, πέραν από τον ίδιο σου τον εαυτό. Ενίοτε, ούτε και γι’ αυτόν…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υποδόριο οικογενειακό δράμα που χώνεται για τα καλά κάτω από το πετσί σου, ο «Εγκλωβισμένος» (έξυπνη – επιτέλους – η ελληνική απόδοση του τίτλου) είναι ένα φιλμ με ιστορία που προβληματίζει, προκαλώντας ένα κάποιο σοκ εντός της αιθούσης, από την ωμότητα των όσων συνεχίζουν να συμβαίνουν σε «ήσυχα» σπίτια, πίσω από καλά σφαλιστές πόρτες.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.