FreeCinema

Follow us

ΠΑΓΙΔΑ (2024)

(TRAP)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μ. Νάιτ Σιάμαλαν
  • ΚΑΣΤ: Τζος Χάρτνετ, Άριελ Ντόνοχιου, Σαλέκα Σιάμαλαν, Άλισον Πιλ, Χέιλι Μιλς, Τζόναθαν Λάνγκντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Πατέρας συνοδεύει την έφηβη κόρη του σε συναυλία της αγαπημένης της pop star, για ν’ ανακαλύψει πως το στάδιο είναι γεμάτο αστυνομικούς που επιχειρούν να στήσουν παγίδα σε καταζητούμενο serial killer, ο οποίος κατά πληροφορίες θα βρίσκεται εκεί. Μικρή λεπτομέρεια: πατέρας και serial killer είναι το ίδιο πρόσωπο!

Σε μια προσπάθεια να ανατρέψει τους κανόνες που ο ίδιος έθεσε στον όρο «plot twist» το 1999, παραμένοντας πιστός σε φόρμες αφήγησης και δημιουργίας σασπένς όπως τις… γέννησε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν στήνει εδώ μια ιδιαίτερα αγχωμένη «Παγίδα», που ενίοτε βάζει τρικλοποδιές σε προθέσεις και λογική. Σαφώς και έχει ενδιαφέρον να παρακολουθείς πως τούτο το μυαλό θα σε ξεγελάσει ή θα σε παρασύρει σε μια πλοκή αρκετά… σχιζοφρενική, όμως, σε συνδυασμό με μια έφεση σε «πειραματισμούς» κινηματογράφησης, ο Σιάμαλαν αυτή τη φορά δεν υπολόγισε σωστά τους κινδύνους της… αυτοπαγίδευσης!

Αρχικά, το twist «καίγεται» από νωρίς στην «Παγίδα», καθώς ο καταζητούμενος serial killer είναι… ο κεντρικός πρωταγωνιστής του φιλμ. Για να μπούμε στην ψυχολογία του παγιδευμένου εντός ενός σταδίου γεμάτου αστυνομικούς ήρωα, πρέπει να το γνωρίζουμε αυτό. Το profile του καλού οικογενειάρχη και πατέρα μιας έφηβης κοπέλας την οποία συνοδεύει αβίαστα σ’ ένα pop concert κάνει μια παράδοξη αντίθεση μ’ εκείνο ενός psycho δολοφόνου με το παρατσούκλι του «χασάπη» και ο Τζος Χάρτνετ βάζει τα δυνατά του για να ισορροπήσει τούτο τον διχασμό, που πραγματικά… ξεπερνά τις υποκριτικές δυνατότητές του και σε κάνει να νοσταλγείς την (πολλαπλή!) τελειότητα του Τζέιμς ΜακΑβόι στον «Διχασμένο» (2017). Ο Χάρτνετ είναι επίσης αγχωμένος, όσο και αμήχανος, καθώς δεν αντιλαμβάνεται τα ακριβή σύνορα / όρια της τρέλας του ήρωα που έχει κληθεί να υποδυθεί. Ενός «πολυμήχανου» σε αντίληψη άνδρα, ο οποίος κρύβει τόσο καλά στους γύρω του τη «δεύτερη» προσωπικότητά του, μα οφείλει να παρουσιάσει και την άλλη ακρότητα του εαυτού του μπροστά στην κάμερα, τόσο για τις ανάγκες του ρόλου, όσο και σε σχέση με την υποχρέωση που έχει απέναντι στον θεατή. Αδυναμία του ηθοποιού ή λανθασμένες σκηνοθετικές οδηγίες; Στο τελευταίο σκέλος αξίζουν αναφοράς και τα «in your face» κοντινά πλάνα του καστ που σχεδόν «συνομιλούν» με τον θεατή, ένα αχρείαστα εκκεντρικό «trick» το οποίο δημιουργικά δεν εξυπηρετεί ένα είδος σπασίματος του «fourth wall» (τότε μόνο θα είχε νόημα).

Η προσπάθεια να «χωρέσει» μέσα στην ταινία και μια pop συναυλία (που αναδεικνύει… με το ζόρι το μουσικό ταλέντο της κόρης του σκηνοθέτη) λειτουργεί με όρους… αντικλιμάκωσης στην «Παγίδα», όσο και αδικαιολόγητους για το profile του καλού και (υπερ)προστατευτικού πατέρα (που ενίοτε αφήνει μόνη της την κόρη του εντός του σταδίου, αναζητώντας ενδεχόμενες λύσεις φυγής από αυτό). Η δράση του Κούπερ (Χάρτνετ) και η άνεση που έχει, να κινείται σε κάθε χώρο και να κλέβει οτιδήποτε χρήσιμο για την υλοποίηση των σχεδίων του, συχνά καταντά εξωπραγματική, κάτι που θα ήταν κάπως πιο διαχειρίσιμο εάν ο Σιάμαλαν πρόσθετε λίγο χιούμορ στο καταστασιακό. Επιπλέον, η υποπλοκή ενός όμηρου, παρακολουθούμενου από κάμερα συνδεδεμένη με το κινητό του ήρωα, δεν δικαιολογεί τις συνήθειες ενός «χασάπη» ούτε και εξυπηρετεί σε κάτι ουσιαστικό την πλοκή (η χρήση του ως «όπλο» εκβιασμού είναι ισχνής σημασίας).

Παραδόξως, οι καλύτερες στιγμές του φιλμ έρχονται όταν η «Παγίδα» βγαίνει εκτός σταδίου! Εκεί εντοπίζονται οι πιο ζουμερές εξελίξεις και ανατροπές της ιστορίας, εκεί ο Χάρτνετ επιχειρεί να προσεγγίσει πιο υπεύθυνα και τις δύο πλευρές του Κούπερ, όσο κι αν ο Σιάμαλαν δυναμιτίζει το φινάλε ουχί με ένα σπουδαίο twist, αλλά με μία εξωφρενικής αφέλειας απιθανότητα. Στην τελική, η «Παγίδα» σίγουρα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες του σκηνοθέτη, έστω, όμως, απέχει αρκετά από τη λίστα των χειρότερών του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ψυχαγωγικό σασπένς θρίλερ από έναν μεγάλο μάστορα του είδους, φορτωμένο με απιθανότητες στην εξέλιξη της ιστορίας του, με έναν όχι πραγματικά χαρισματικό πρωταγωνιστή (κάτι που κοστίζει αρκετά στο φιλμ, καθώς αυτό στηρίζεται ολοκληρωτικά πάνω του). Ίσως λίγο περισσότερο… Μπράιαν Ντε Πάλμα αντί Άλφρεντ Χίτσκοκ στην αντίληψή του αυτή τη φορά, παραδόξως! Ειρωνεία, αν το καλοσκεφτεί ένας γνώστης του genre και της φιλμογραφίας των σκηνοθετών. Για θερινό σινεμά, πιάνει έως και βάση.


MORE REVIEWS

ΜΙΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΥΠΟΘΕΣΗ

Βετεράνος δικηγόρος αναλαμβάνει την υπεράσπιση οικογενειάρχη άνδρα, ο οποίος κατηγορείται πως σκότωσε τη σύζυγό του. Παρά την όχι πλήρη συνεργασία του πελάτη του μαζί του, πιστεύει ένθερμα στην αθωότητά του. Αρκεί αυτό για τον κρατήσει έξω από τη φυλακή; Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Κροίσος γοητεύεται από την επαφή του με σερβιτόρα σε fundraising gala και της ζητά να τον συνοδεύσει με παρέα φίλων του και να περάσουν μερικές μέρες ανέμελων και… αξέχαστων διακοπών στο ιδιωτικό του νησί.

ΤΟ ΚΟΡΑΚΙ

Ο Έρικ και η Σέλι γνωρίζονται σ’ ένα κέντρο αποτοξίνωσης, ερωτεύονται, όμως, αποτελούν στόχους του οργανωμένου εγκλήματος και δολοφονούνται από τη συμμορία του αρχικακοποιού Βίνσεντ Ρεγκ, ενός ανθρώπου που έχει κάνει συμφωνία με τον Διάβολο για να του προσφέρει αθώες ψυχές, με αντάλλαγμα την αιώνια ζωή. Η αγάπη του Έρικ για την Σέλι μπορεί να τον φέρει πίσω στη Γη, ώστε να πάρει την εκδίκησή του;

Ο ΔΕΛΦΙΝΟΜΙΚΡΟΥΛΗΣ

Μικρό δελφίνι σώζει αγοράκι από πνιγμό, καταλήγοντας να μεγαλώνουν χαρούμενα μαζί στον βυθό της θάλασσας, μέχρι τη στιγμή που το παιδί αποφασίζει να βγει στη στεριά για ν’ αναζητήσει τη μαμά του.

ΜΙΚΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΗΓΑΝ ΛΑΘΟΣ

Δύο μικρά σκυλιά συνδέουν με παράδοξο τρόπο τις ζωές δύο διαφορετικής ταξικής προέλευσης οικογενειών.