FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ (2024)

(THE WATCHERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Μεταφυσικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ισάνα Νάιτ Σιάμαλαν
  • ΚΑΣΤ: Ντακότα Φάνινγκ, Τζορτζίνα Κάμπελ, Όλγουεν Φουέρε, Όλιβερ Φίνεγκαν, Άλιστερ Μπράμερ, Τζον Λιντς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Χαμένη μέσα σ’ ένα σχεδόν αχαρτογράφητο δάσος της Ιρλανδίας, η Μίνα αναζητά προστασία σε μυστηριώδες καταφύγιο και προστίθεται σε μια μικρή ομάδα εγκλωβισμένων εκεί ανθρώπων, οι οποίοι αποτελούν ένα είδος «θεάματος» για άγνωστης προέλευσης πλάσματα που τους παρατηρούν απ’ έξω τις νύχτες.

Οι βασικές διαπιστώσεις που μπορεί να κάνει ο θεατής ο οποίος (θα) έχει παρακολουθήσει τους «Παρατηρητές» είναι πως η Ισάνα Νάιτ Σιάμαλαν και ταλέντο έχει και δεν αντιγράφει τον πατέρα της (ειδικά στην κλασική τεχνοτροπία συγγραφής των σεναρίων του). Το σκηνοθετικό της ντεμπούτο δεν είναι αψεγάδιαστο, αλλά σίγουρα αφήνει μία αίσθηση πολλά υποσχόμενης παρουσίας στο θριλερικό / φανταστικό genre που υπηρετεί με αφοσίωση εδώ και δεκαετίες ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Ας είμαστε δίκαιοι. Όταν εκείνος έχει δημιουργήσει ταινιάρες σαν το «Σκοτεινό Χωριό» (2004), σε ένα συγγενούς ύφους περιβάλλον, πως είναι δυνατόν να συγκρίνουμε ένα «πρωτάκι» μ’ έναν αρχιμάστορα;

Αρχικά, η Σιάμαλαν μας συστήνει την ηρωίδα της, μια νεαρή Αμερικανίδα που (κάπως ασαφώς) βρέθηκε να ζει στην Ιρλανδία και να εργάζεται σ’ ένα pet shop, κρύβοντας πολλά από τα στοιχεία του χαρακτήρα της (με αποκορύφωμα την ανάγκη να «μεταμορφώνεται» εμφανισιακά τις νύχτες, όταν βγαίνει στις τοπικές pub, αναζητώντας συντροφιά). Μοναδική «φλασιά» από το παρελθόν, οι αναμνήσεις ενός τροχαίου που τη βαραίνουν ενοχικά, καθώς εκεί έχασε τη μητέρα της.

Η πλοκή ξεκινά μ’ ένα road trip για να παραδώσει έναν παπαγάλο (ο οποίος της επαναλαμβάνει συχνά την ατάκα «Try not to die»!) σε μια άλλη πόλη, όμως, στην πορεία και εντός ενός αχανούς δάσους χάνει τον προσανατολισμό της και τον έλεγχο του αυτοκινήτου της. Καθώς η νύχτα σκοτεινιάζει τα πάντα γύρω της, μια άγνωστη γυναίκα εμφανίζεται ξαφνικά και την προτρέπει να περάσει μέσα από μία «πύλη» για να προστατευθεί από κάποια επερχόμενη απειλή. Εντός ενός καταφυγίου στο οποίο εισέρχεται βρίσκονται ακόμη δύο άνθρωποι που δείχνουν εγκλωβισμένοι εκεί και εκτεθειμένοι μπροστά από μία τεράστια τζαμαρία η οποία τους μετατρέπει σε «θέαμα» προς παρατήρηση από τους έξω. Η είσοδος της Μίνα θα γίνει δεκτή με χειροκροτήματα από τους «Παρατηρητές»!

Σταδιακά, η Σιάμαλαν προσεγγίζει πολλά θέματα και ερμηνείες τους (το καταφύγιο μπορεί να λειτουργήσει και σαν ένα παράδοξο σχόλιο για την καθήλωση ή τον εθισμό του δυτικού πολιτισμού απέναντι στην όποια εικόνα ενός reality show), τα οποία προσθέτουν διαρκώς ερωτήματα και προκαλούν ένα μικρό χάος στην αφήγηση του φιλμ, που καθυστερεί ν’ αναπνεύσει και να εξελίξει την ιστορία του εκτός του κλειστοφοβικού χώρου του καταφυγίου. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων είναι ισχνός, οπότε το έργο παρουσιάζει μια απεγνωσμένη ανάγκη για δράση, η οποία ουσιαστικά παίρνει μπρος όταν οι τέσσερις ήρωες αποφασίζουν να τολμήσουν τη μεγάλη φυγή.

Από εκείνο το σημείο, η ταινία αποκτά ενδιαφέρον και μια επιπρόσθετη κέλτικη «μυθολογία» folk horror ταύτισης που άξιζε καλύτερου χτισίματος και ανάλυσης. Το τελευταίο ημίωρο αποζημιώνει και επιχειρεί να εξηγήσει την προέλευση των «Παρατηρητών» που συγκρούονται με το ανθρώπινο στοιχείο σε μία απόπειρα να εισχωρήσουν σ’ αυτό και στον κόσμο του, όμως, είναι κάπως αργά για ν’ αναπτυχθούν όλα αυτά τα μοτίβα που διαχειρίζεται (παίρνοντας σαφή ρίσκα) η Σιάμαλαν μόλις στην κορύφωση της ταινίας.

Αυτό που σίγουρα μας προσφέρουν οι «Παρατηρητές» είναι ένα νέο και ταλαντούχο όνομα (ασχέτως πατρός…) που δείχνει ν’ αγαπά το ευρύτερο φιλμικό είδος, άριστη δουλειά συντελεστών (από τον dp Έλι Άρενσον μέχρι τα υπέροχα ατμοσφαιρικά θέματα του Άμπελ Κορζενιόφσκι) και την ιδιαίτερη παρουσία της Ντακότα Φάνινγκ στον πρώτο ρόλο. Αναμένω με μεγάλη περιέργεια το πώς θα εξελιχθεί η Σιάμαλαν σκηνοθετικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα καθόλου άσχημο ντεμπούτο από την κόρη του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, με πολλές χαμένες ευκαιρίες στο σενάριό του. Οι φίλοι του είδους θα εκτιμήσουν αρκετά από τα θέματα του έργου, το οποίο έχει έναν κάπως πιο «arty» και ευρωπαϊκό αέρα από τα συνηθισμένα horror θεάματα που μπουκώνουν τον προγραμματισμό των multiplex. Αυτό μπαίνει στα υπέρ των «Παρατηρητών», όμως, σε ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό θεατών θα «χτυπήσει» αντίστροφα.


MORE REVIEWS

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι ακριβώς ικανοποιημένη με τον γάμο της, η σαραντάρα Σοφία βρίσκει ρωμαλέο αγόρι που της αλλάζει τα φώτα στο κρεβάτι κι αρχίζει να ενδιαφέρεται ξανά για τη ζωή και τον εαυτό της. Τα «βρίσκουν» (και) σε όλα τα υπόλοιπα, όμως;

Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ

Νεαρή από την Κολομβία εργάζεται ως υπηρέτρια σε έπαυλη πλούσιας ισπανικής οικογένειας στην Κόστα Μπράβα. Οι μέρες της κυλούν ρουτινιάρικα και βαριεστημένα, μέχρι που συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν και άλλοι, διαφορετικοί τρόποι απόλαυσης της θερινής ραστώνης.

ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΣΟΪ

Δύο οικογένειες που πρόκειται να συμπεθερέψουν υποβάλλονται (δίχως να το γνωρίζουν) σε test DNA από τη μέλλουσα νύφη, με παράδοξα ανατρεπτικά αποτελέσματα σχετικά με την καταγωγή τους.

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ

Στην Αυτοκρατορική Κίνα, οι δράκοι, κάποτε σύμμαχοι των ανθρώπων, κυνηγιούνται και φυλακίζονται. Μικρό ορφανό κορίτσι βοηθά τον τελευταίο εξ αυτών να δραπετεύσει και μαζί ξεκινούν μεγάλο ταξίδι σωτηρίας μαγικού αυγού, ώστε να διασωθεί το είδος.