FreeCinema

Follow us

THE SURFER (2025)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Αλληγορία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λόρκαν Φίνεγκαν
  • ΚΑΣΤ: Νίκολας Κέιτζ, Φιν Λιτλ, Τζούλιαν ΜακΜάχον, Αλεξάντερ Μπέρτραν, Μάικλ Άμπερκρόμπι, Ραχέλ Ρόμαν, Ρόρι Ο’Κιφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ένας άνδρας πηγαίνει στην παραλία που μεγάλωσε για να σερφάρει με τον έφηβο γιο του. Μια ομάδα από ντόπια αληταριά θα τους εμποδίσουν και θα του κλέψουν τη σανίδα. Ο Surfer δεν θα κάνει πίσω. Θα διεκδικήσει τη θέση που του ανήκει στην παραλία.

Αυτή η ταινία θα μπορούσε να έχει έρθει μονάχα από την Αυστραλία! Έχει αυτό το vibe ενός τόπου «παραξενιάς», όπου η Φύση δείχνει να διατάζει τις συμπεριφορές και ο άνθρωπος μονάχα τις «μολύνει». Πίσω από το… βλακωδώς απλοϊκό εύρημα ενός τσακωμού για το δικαίωμα να κάνεις surf σε μια παραλία, ο σεναριογράφος Τόμας Μάρτιν απλώνει ένα απίστευτο layering εννοιών, ψυχολογικών, κοινωνιολογικών και πολιτισμικών, απογειώνοντας τις θεματικές της ταξικής κατακρήμνισης και των επιπτώσεών της, έναν τοπικισμό που μπορεί να φλερτάρει ακραία με τον ρατσισμό, όσο και την τοξικότητα της ανδρικής υπεροχής. Όλα θίγονται με θαυμαστό τρόπο, άσχετα από το συγκρουσιακό της αφήγησης, η οποία δεν ισορροπεί σωστά ανάμεσα σε προβληματικές υπαρξισμού και τις «παραισθησιογόνες» εξάρσεις που η παρουσία του Νίκολας Κέιτζ (πάντα) μπορεί να υποστηρίζει. Το τελικό αποτέλεσμα του «The Surfer» κάπου αποξενώνει τον (mainstream) θεατή. Και είναι κρίμα, διότι σε αυτόν (οφείλει να) απευθύνεται η ουσία του έργου.

Πατέρας και γιος πάνε για surf σε σχετικά παρθένα (ακόμη) παραλία, συμμορία από ντόπιους τους κάνει bullying και τους αλλάζει τα σχέδια, ο πρώτος δεν το βάζει κάτω και ξενυχτά σε υπαίθριο χώρο parking παρατηρώντας τις κινήσεις και τις συμπεριφορές τους, ώσπου να ξυπνήσει το επόμενο πρωινό και ν’ αντιληφθεί πως του έχουν κλέψει τη σανίδα. Η Αστυνομία δείχνει ανοχή προς την αντίθετη πλευρά, η μπαταρίες αυτοκινήτου και κινητού τηλεφώνου βγαίνουν off, δαρμένος και δίχως χρήματα ο πατέρας «μεταμορφώνεται» σταδιακά σε… άστεγο για λύπηση και οι παραλιάκηδες συνεχίζουν να τον γλεντάνε σαδιστικά.

Ο Λόρκαν Φίνεγκαν διακωμωδεί βίαια το γκροτέσκο, περνώντας όμως ένα ύπουλο ταξικό μήνυμα «από τα ψηλά στα χαμηλά» (κι) από τη μια στιγμή στην άλλη, το οποίο συγγενεύει επικίνδυνα με τον ρεαλισμό, όσο αλληγορικό και να παριστάνει πως είναι στο φιλμ. Ο πατέρας, αν και μεγαλωμένος στην περιοχή, με το όνειρο να αγοράσει το παλιό πατρικό του και να επιστρέψει σ’ ένα μέρος που θεωρεί τόπο του, βιώνει την εχθρικότητα ενός «ξένου» ο οποίος έχει χάσει κάθε δικαίωμα πρόσβασης, προκαλώντας την οργή μιας ντόπιας «συμμορίας» ανδρών που καταδυναστεύει την παραλία, με αρχηγό… ένα πρότυπο life coach «καραγκιοζάκου», φορτωμένου με όλα τα σύγχρονα στερεότυπα τοξικής αρρενωπότητας.

Η υποπλοκή του clochard άνδρα με το για πάντα παρκαρισμένο εκεί αμάξι – «κατοικία» κάνει έναν προφανή παραλληλισμό με τον πατέρα που υποδύεται ο Κέιτζ, όμως, η ιστορία του παραμένει στην ασάφεια (σχεδόν έως το τέλος), όπως το ίδιο ισχύει και για την παρελθούσα οικογενειακή κατάσταση του ήρωα, με το σκηνοθετικό στυλ να ρέπει περισσότερο προς μία «trippy» κατάσταση «χασίματος», η οποία λες και (λανθασμένα) επιδιώκει να απομακρυνθεί από τις αλήθειες της πλοκής που επιζητούν απαντήσεις και λύτρωση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Before you can surf, you must suffer», λέει ο δήθεν guru της παραλίας, σαν να σου εξηγεί πως πριν βρεις το νόημα του «The Surfer» (ως θεατής) πρέπει να υποφέρεις! Ισχύει σε μεγάλο βαθμό, καθώς το φιλμ ασκεί έντονη ψυχολογική καταπίεση. Το κοινό του Νίκολας Κέιτζ, πάντως, δεν θα παραξενευτεί καθόλου, παρακολουθώντας τούτο το βαθύτατα κοινωνικό έργο που «βασανίζεται» για να καλύψει σαν «παραίσθηση» τη σημασία των δρώμενών του. Άπαξ και αντιληφθείς τα μηνύματά του, θα το δεχτείς θετικότατα.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…