FreeCinema

Follow us

ΔΕΣΜΟΙ ΔΙΑΖΥΓΙΟΥ (2005)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νόα Μπάουμπακ
  • ΚΑΣΤ: Όουεν Κλάιν, Τζεφ Ντάνιελς, Λόρα Λίνεϊ, Τζέσι Αϊζενμπεργκ, Γουίλιαμ Μπόλντουιν, Άννα Πάκουιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Δύο νεαρά αγόρια διαχειρίζονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο την απόφαση των γονιών τους να χωρίσουν, στο Μπρούκλιν της δεκαετίας του ’80.

Όταν βρίσκουμε αυτό το έτερο ήμισυ που θεωρούμε «σχέση», μας αρέσει να ψαχουλεύουμε τα κοινά μας στοιχεία, τα πράγματα που μας ενώνουν, οτιδήποτε μπορεί να μας κάνει υπερήφανους που «μοιάζουμε». Κι όταν έρχεται ο χωρισμός, μετράμε το άγνωστο των αιτιών με τρόπο ασαφή, λες και δε μπορούμε να διακρίνουμε ή ν’ απαριθμήσουμε όλα αυτά που μας έσπασαν ξανά στα δύο. Κι ας τα βλέπαμε πολύ πριν επέλθει ο χωρισμός…

Κάπως έτσι ζούσαν οι γονείς του Νόα Μπάουμπακ. Bohème συγγραφείς, κάτοικοι Μπρούκλιν, με μοναδική αφοσίωση στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, καμία άλλη επαφή με τον έξω κόσμο και δύο παιδιά ύστερα από δεκαεπτά χρόνια γάμου. Η Τζόαν, η μάνα, εξομολογείται στο μικρό της γιο πως τα δύο τελευταία ήταν μια κόλαση. Ο Μπερνάρντ, ο πατέρας, λέει στον άλλο του γιο πως η γυναίκα που τον ανέθρεψε είναι μια πουτάνα (κινηματογραφικός κανιβαλισμός αναφοράς, στο δωμάτιο των παιδιών υπάρχει η αφίσα της ταινίας του Ζαν Εστάς «Η Μαμά και η Πουτάνα»!) που τον κεράτωνε διαρκώς κι εκείνος δεν έλεγε κουβέντα. Ναι, ο θεσμός του γάμου είναι περισσότερο μυστηριώδης κι απ’ τον έρωτα.

Μια ωραία πρωία, ο Μπερνάρντ και η Τζόαν καλούν τα παιδιά για οικογενειακή σύσκεψη. Πρόκειται να χωρίσουν. Ο μικρότερος γιος κλαίει. Οι κηδεμόνες τους έχουν αποφασίσει να τους μοιράζονται ανά μέρα, με μια δεύτερη Πέμπτη στον καθένα εναλλάξ για να λύσουν το πρόβλημα του επταημέρου. Τα παιδιά απορούν αν αυτό θα γίνεται και με τη γάτα. Εμείς γελάμε. Και η πένα του Μπάουμπακ εισχωρεί όλο και περισσότερο σε αναμνήσεις βιωματικές, μ’ ένα ταλέντο που του επιτρέπει να ξεγυμνώσει αλήθειες, εαυτόν, φαντάσματα, εφηβικά δάκρυα, πρώιμες στύσεις, «αρρωστημένες» πράξεις της εφηβείας, ανασφάλειες, βάρη ευθυνών και κατάρριψη προτύπων γονικής καθοδήγησης. Οι γονείς είναι δύο άνθρωποι που χειρίζονται τη γλώσσα τόσο καλά, σε βαθμό να μπορούν να την μετατρέπουν σε όπλο. Και, παραδόξως, ακόμη και τα παιδιά τους ξέρουν πως να τις αποκρούουν. Αλλά δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για το πως να χειριστούν τα αισθήματά τους. Εκεί έχουν υποστεί μεγάλη ήττα, κανονική «αναπηρία», η οποία εκδηλώνεται και στην επικοινωνία με τους γύρω τους. Ο μεγάλος αρνείται τη σεξουαλική επαφή, τρομοκρατημένος στην ιδέα της συντρόφου που θα μπορούσε να γίνει μελλοντική γυναίκα του, ενώ ο μικρότερος έχει αφεθεί ολοκληρωτικά στην ηδονή της εκσπερμάτισης λες κι έχει ανακαλύψει την πλέον απαγορευμένη ουσία απόλαυσης. Το μέλλον τους διαγράφεται σαν party νευρώσεων…

Με τον Γουές Άντερσον στην παραγωγή και μ’ ένα τέτοιο σύμπαν χαρακτήρων και πλοκής, μπορείτε να φανταστείτε τι σας περιμένει. Ένα κατά βάθος ψυχαναλυτικό σινεμά που συγγενεύει με το παρελθόν του Γούντι Άλεν, αλλά προσεγγίζει πιο ρεαλιστικά τα πράγματα. Με ήρωες οι οποίοι δεν πάνε να ξορκίσουν το κάθε ζόρι ή τις μονομανίες τους μέσα από καλογραμμένες ατάκες που σε κάνουν να μειδιάς. Το «Δεσμοί Διαζυγίου» κρύβει βαθιά μέσα του έντονο πόνο. Αλλά ο μεγάλος του τσαμπουκάς έγκειται στο ότι δε σ’ αφήνει ποτέ να συγκινηθείς. Ο Μπάουμπακ σε ποτίζει με πίκρα δοσολογίας ουχί σπαραξικάρδιας. Θέλει να ξέρουμε πως τα λάθη πληρώνονται, θέλει να μας δείξει την ασχήμια και την ανευθυνότητα που μπορεί να κρύβεται πίσω από τη βιτρίνα δύο διανοούμενων γονιών, θέλει να καταλάβουμε την ηλικιακή αξία που έχει ο κάθε σταθμός της ζωής μας, από τη σεξουαλική επαγρύπνηση της εφηβείας μέχρι τον αργό θάνατο του «ιερού» θεσμού της οικογενείας. Μας δείχνει πως η αφασία μπορεί να γιατρευτεί, δεν είναι αιώνια. Μας προτείνει τις μετωπικές συγκρούσεις με την αλήθεια, μας ζητά να ρισκάρουμε στη μοναξιά της επιβίωσης. Μας εκλιπαρεί να μείνουμε ζωντανοί. Πριν φάμε ο ένας τον άλλον. Όπως εκείνη η φάλαινα με το καλαμάρι, στο American Museum of Natural History, που πάντοτε τρόμαζε το μεγάλο γιο.

Γυρισμένο μέσα σε 23 μέρες, με καστ που πετάει, πλάνα και ρυθμούς που χωνεύονται εύκολα ακόμη κι από απαίδευτους θεατές, με σινεφιλικές αναφορές που κλείνουν διαρκώς το μάτι ειρωνικά, το φιλμ του Μπάουμπακ είναι μια σπάνια απόλαυση στο είδος του, ένα κινηματογραφικό μάθημα οικονομίας και ισορροπίας πάνω στη «χαρτογράφηση» της ζωής που σου επιτρέπει να θαυμάσεις, να ζηλέψεις, να αυτοσαρκαστείς και ν’ αναπνεύσεις μαζί του. Είναι μια ταινία που δεν έχει ανάγκη από punchline ή από μηχανής θεούς για το φινάλε. Γιατί αγάπη έχει ξεχάσει τι θα πει. Αλλά μπορεί ν’ αγαπηθεί!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Δέκα χρόνια μετά το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο Νόα Μπάουμπακ υπογράφει ένα έργο απογειωτικής ωρίμανσης που στέκει (άνετα) μέχρι σήμερα δίπλα στις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας του. Του το αναγνώρισε και η Ακαδημία τότε, προτείνοντάς τον για το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Θα έχει την ίδια τιμή το 2020, για την «Ιστορία Γάμου». Προσωπικά, φυσικά, δεν ξεχνώ και το άλλο του (σχεδόν) αριστούργημα, το μικρό κομψοτέχνημα ψυχής (που μάλλον εμφύσησε η Γκρέτα Γκέργουιγκ στη ζωή του) που άκουγε στον παράξενο τίτλο «Frances Ha».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.