FreeCinema

Follow us

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ (2025)

(THE SHROUDS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ
  • ΚΑΣΤ: Βενσάν Κασέλ, Ντιάνε Κρούγκερ, Σαντρίν Χολτ, Γκάι Πιρς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Παθιασμένος με τη νεκρή σύζυγό του, ο Καρς την κηδεύει στο ιδιόκτητο κοιμητήριό του, όπου οι πελάτες – συγγενείς του κάθε αποθανόντος μπορούν να έχουν οπτική επαφή με την αποσύνθεση του σώματος, καθώς ελέγχεται από ένα πρωτοποριακό hi-tech σάβανο. Ο βανδαλισμός μερικών από αυτούς τους τάφους ανοίγει μια αναπάντεχη υπόθεση μυστηρίου στη θλιμμένη καθημερινότητά του.

Παραμένει παραγωγικός στα 82 του χρόνια (!) ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, πάντα πιστός στις εμμονές του με το ανθρώπινο σώμα και τις… παραμορφώσεις του, σχεδόν προφητεύοντας το στο σήμερα αποκαλούμενο είδος του «body horror» στο σινεμά, σαφώς με μία (ανέκαθεν) πιο εγκεφαλική, τολμηρή και προσωπική προσέγγιση. Στον «Κύριο των Νεκρών» (μία παράδοξα προβληματική «εκδοχή» του τίτλου στα ελληνικά), ο Καναδός δημιουργός εξελίσσει τη συνήθη θεματική του σε διπλό terrain: από τη μία έχουμε τη μεταβολή του σώματος μέσω του (όποιου) ακρωτηριασμού ως αποτέλεσμα της επιδείνωσης της κατάστασης της υγείας λόγω καρκίνου και από την άλλη φτάνουμε στο τελικό στάδιο «μετάλλαξης» του ενταφιασμένου νεκρού σώματος μέσω της σταδιακής σήψης του.

Είναι μία λογική τροπή ωρίμανσης του σκεπτικού του σκηνοθέτη, με τη διαφορά ότι το σενάριο (του ιδίου) εμπλουτίζεται από ακόμη περισσότερα στοιχεία που αφορούν στις αφύσικες επεμβάσεις της τεχνολογίας, στους ενδεχόμενους κινδύνους που επιφυλάσσει η επιστήμη, στα «πρέπει» της όποιας θρησκείας σε σχέση με τον σεβασμό προς τον νεκρό, στις παγκόσμιες πολιτικές ισορροπίες, έως και στη ρήξη με όλα τα ανωτέρω μέσω τρομοκρατικών ενεργειών.

Άκρως ριψοκίνδυνο να συνδυαστούν όλα αυτά, αλλά οι γνώστες της φιλμογραφίας του Κρόνενμπεργκ (μονάχα) θα μπορέσουν να αποδεχτούν πως λειτουργούν στο φιλμ, το οποίο παρακολουθεί έναν εκκεντρικό businessman, ιδιοκτήτη ιδιωτικού νεκροταφείου και παραπλήσιου… εστιατορίου, σε αδιέξοδη φάση θρήνου για τον χαμό της αγαπημένης του συζύγου, την οποία έχει θάψει μέσα σ’ ένα σάβανο πρωτοποριακής τεχνολογίας (και σχεδιασμού από τον οίκο Saint Laurent!) που του επιτρέπει να… απολαμβάνει την εικόνα της αποσύνθεσης του σώματός της.

Ο βανδαλισμός του νεκροταφείου και η παράλληλη κυβερνοεπίθεση από hackers που δεν του επιτρέπουν πια τον έλεγχο μερικών από τους τάφους (με άγνωστη μεταξύ τους σύνδεση), ανοίγει το πλαίσιο μίας βασικής υποπλοκής μυστηρίου, δίπλα στις διαπροσωπικές σχέσεις ήρωα, ο οποίος διχάζεται (και σεξουαλικά) ανάμεσα στη γνωριμία του με την τυφλή σύζυγο ενός ετοιμοθάνατου… πελάτη του και την κουνιάδα του που έχει ακριβώς τα ίδια εμφανισιακά χαρακτηριστικά με την εκλιπούσα αδελφή της.

Παρά το γεγονός ότι η ιστορία δεν βγάζει πάντοτε νόημα, υπάρχει μια αίσθηση ακατέργαστης κι αφτιασίδωτης αυθεντικότητας στην οπτική του Κρόνενμπεργκ, μια ωμή τιμιότητα απέναντι στους θεματικούς κώδικες στους οποίους αφιέρωσε την κινηματογραφική του καριέρα. Το κύριο πρόβλημα του «Κύριου των Νεκρών» εντοπίζεται στην αναζήτηση ενός φινάλε και του σκοπού ύπαρξης της ταινίας, που ταυτίζεται αρκετά με την ερμηνευτική ατονία του Βενσάν Κασέλ. Αν και ο Γάλλος ηθοποιός φυσιογνωμικά μπορεί (ανά στιγμές) να θυμίσει (μάλλον ναρκισσιστικά!) τον Κρόνενμπεργκ, το casting του είναι εντελώς λάθος σε υποκριτικό επίπεδο, καθώς δίνει διαρκώς την εντύπωση πως… δεν καταλαβαίνει που βρίσκεται, οδηγώντας τον ήρωά του (και το φιλμ) σ’ ένα αδιέξοδο παρόμοιο με το αιώνια αναπάντητο ερώτημα για το τέλος της (θνητής) ζωής και την άγνωστη συνέχεια (ή μη) της πορείας της ψυχής.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αυστηρά (και μόνο) για κοινό το οποίο γνωρίζει καλά το σινεμά του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Θα διχάσει και εκείνους που προτιμούν το παραδοσιακό… φέρετρο, όσο και εκείνους που ταυτίζονται καλύτερα με την αποτέφρωση του νεκρού σώματος.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…