FreeCinema

Follow us

Η ΚΡΥΦΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΓΟΥΟΛΤΕΡ ΜΙΤΙ (2013)

(THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπεν Στίλερ
  • ΚΑΣΤ: Μπεν Στίλερ, Κρίστεν Γουίγκ, Άνταμ Σκοτ, Σον Πεν, Κάθριν Χαν, Σίρλεϊ ΜακΛέιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Υπεύθυνος διαχείρισης του (περίφημου) φωτογραφικού υλικού τού περιοδικού LIFE, ο Γουόλτερ Μίτι αποδρά συχνά-πυκνά από την πραγματικότητα καθώς αφήνεται αμαχητί σε απίθανες ονειροπολήσεις. Ένα χαμένο αρνητικό, ένα κορίτσι και το τελευταίο έντυπο τεύχος τού LIFE θα τον αναγκάσουν να πάψει να αεροβατεί και να αρχίσει να ζει, έτσι όπως ποτέ δεν είχε φανταστεί.

Μερικές φορές, ως ηθοποιός, ο Μπεν Στίλερ κάνει ταινίες που λίγο ή πολύ δε βλέπονται («Γείτονες σε Περιπολία», «7 Μέρες Φαγούρα», «Στάρσκι & Χατς», «Συγκάτοικοι με το Ζόρι»). Ως σκηνοθέτης, όμως, καταφέρνει πάντα να κάνει ταινίες που όχι μόνο βλέπονται (ακόμα και το αποτυχημένο ως κωμωδία «Ο Κολλιτσίδας» προκαλεί, διεστραμμένο έστω, ενδιαφέρον), αλλά και αναδεικνύονται από αδιαμφισβήτητα (κωμικά) cult classics («Zoolander», «Τοπική Καταιγίδα») μέχρι εμβληματικές ιστορίες ενηλικίωσης μιας ολόκληρης γενιάς («Reality Bites»). Αυτή η «Κρυφή Ζωή» τού συμπαθέστατου Γουόλτερ δεν ταιριάζει ακριβώς (ή ακόμα), με σιγουριά, σε καμία από τις παραπάνω τρεις κατηγορίες. Είναι, όμως, τόσο γεμάτη ζωή, αγάπη, και… αγάπη για τη ζωή, που ένα είναι σίγουρο: θα σκαλώσει στο θυμικό σου για καιρό.

Παρά τις ατέλειές της. Που είναι η εξής μία: το δεύτερο και καλύτερο μισό της δεν ταιριάζει απόλυτα με το προηγούμενο πρώτο – σα να αποτελεί κομμάτι μιας άλλης, λίγο, αλλά αισθητά διαφορετικής ταινίας. Pause. Πάμε πάλι από την αρχή… Εκεί όπου ο Γουόλτερ (ο ίδιος ο Στίλερ σε μια από τις πιο εγκρατείς, σοφά οικονομημένες ερμηνείες του) κάθε φορά που έρχεται αντιμέτωπος είτε με μια – πότε μικρή, πότε μεγάλη – δυσκολία τής καθημερινότητας (τα wink που δε λειτουργούν στο site γνωριμιών όπου είναι εγγεγραμμένος ή το καινούργιο, άξεστο, προσωρινό αφεντικό του, Τεντ), είτε με το κορίτσι των ονείρων του, Σέριλ (η πάντα ακαταμάχητη… χαρά Θεού, Γουίγκ), χάνει την επαφή του με το άμεσο περιβάλλον του και φαντάζεται την πραγματικότητα όπως θα ήθελε να είναι. Ο Στίλερ κινηματογραφεί τις ονειροπολήσεις τού ήρωά του ευφάνταστα, άλλοτε διακριτικά, φευγαλέα, αλλά αφυπνιστικά (από την ασπρόμαυρη φωτογραφία / αυτοπροσωπογραφία τού φευγάτου φωτογράφου / καλλιτέχνη Σον Ο’ Κόνελ ζωντανεύει μόνο ένα χέρι που εκφράζει πρόσκληση / πρόκληση) και άλλοτε θεαματικά, εξωφρενικά, σουρεάλ (το α λα Spider-Man κυνηγητό / surfing των Γουόλτερ και Τεντ στους δρόμους της Νέας Υόρκης). Σε αυτή του τη φάση, το φιλμ φαντάζει ως μια πιο light εκδοχή τού σινεμά των Σπάικ Τζονζ («Στο Μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς) και Μισέλ Γκοντρί («Η Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού») με τη σεναριακή υπογραφή τού Τσάρλι Κάουφμαν. Ούτε επενδύει ουσιαστικά στους παράλληλους, φανταστικούς κόσμους που σκαρφίζεται ο Μίτι, ούτε δείχνει διάθεση να περιπλανηθεί σε αυτούς, για να τους εξερευνήσει λίγο περισσότερο.

Προορισμός του, βλέπεις, δεν είναι το όνειρο, αλλά η ζωή. Απλά το φιλμ, μαζί με τον ήρωά του, περνά από την αδράνεια της απόδρασης μέσω της φαντασίας στη δράση τού ριψοκίνδυνου, μη προμελετημένου, πραγματικού ταξιδιού αιφνίδια. Όχι ομαλά ή οργανικά. Του αρκεί μόνο μια κάργα ρομαντική και απλούστερη μεν, συναρπαστικότερη δε όλων όσων έχουν προηγηθεί «ονείρωξη» (η Σέριλ, με μια κιθάρα, τραγουδά το «Space Oddity» και ξεσηκώνει) για να κάνει τη μετάβαση. Χαλάλι.

Παρά την άτσαλη μετακίνηση από την κρυφή στην αληθινή ζωή τού Γουόλτερ Μίτι, το φιλμ, στο δεύτερο μισό του μεστώνει, αποκτά ξεκάθαρο σκοπό και δική του, ξεχωριστή ταυτότητα. Η ευφάνταστη, πότε ήσυχη (με το Σον, ιδανικά ενσαρκωμένο από τον συνονόματό του Πεν, πίσω από μια φωτογραφική μηχανή, στο βουνό, μιλώντας για ένα χαμένο αρνητικό / δώρο) και πότε εκκωφαντικά εντυπωσιακή (κατά την έκρηξη του ηφαιστείου) κινηματογράφηση παραμένει. Τώρα πια, όμως, συλλαμβάνει την πραγματικότητα. Που μπορεί να είναι εξωφρενικά αστεία (η… αποβίβαση του Γουόλτερ από το ελικόπτερο πάνω από τον ωκεανό ή από το ποδήλατο στο δρόμο) και αναπάντεχα, αβίαστα συγκινητική (χάρη σε μια ανταλλαγή μιας κούκλας με ένα skateboard μεταξύ ανθρώπων που δε μιλούν την ίδια γλώσσα, την «αναγέννηση» από τις ηφαιστειακές στάχτες ενός αυτοκινήτου, έναν αυτοσχέδιο αγώνα ποδοσφαίρου στη μέση τού πουθενά, το τελευταίο εξώφυλλο του LIFE…). Που μπορεί, με άλλα λόγια, να γίνει μαγική σαν όνειρο. Αρκεί να αρχίσεις, επιτέλους, να τη ζεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην περιμένεις θεοπάλαβη κωμωδία από αυτές στις οποίες μας έχει συνηθίσει ο Στίλερ και ως ηθοποιός και ως σκηνοθέτης. Ούτε υπέροχη, σουρεάλ αλληγορία στα χνάρια τού εκκεντρικού, τολμηρού σινεμά των Τζονζ και Γκοντρί, όπως έδινε την εντύπωση το trailer. Πρόκειται, ωστόσο, για μια ουκ ολίγο ελκυστικά τρελούτσικη, ιδιότροπη, διαφορετική (ρομαντική) κομεντί, που παρά την παράταιρη αφετηρία της, εξελίσσεται και τερματίζει όλο χάρες – ικανές να σου φτιάξουν αμετάκλητα τη διάθεση, εορταστικές μέρες που είναι. Οι fans του φιντσερικού «Μπέντζαμιν Μπάτον» θα κλάψουν (από τα γέλια αυτή τη φορά…).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.