FreeCinema

Follow us

Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ (2020)

(THE SECRET GARDEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακό Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Μάντεν
  • ΚΑΣΤ: Ντίξι Έγκεριξ, Ρίτσαρντ Χάνσελ, Ντέιβιντ Βέρεϊ, Τόμι Σάριτζ, Τζούλι Γουόλτερς, Κόλιν Φερθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Χάνοντας τους γονείς της από επιδημία χολέρας, η δεκάχρονη Μέρι αφήνει την Ινδία της δεκαετίας του ’50, ώστε να ζήσει στην έπαυλη του θείου της, στο Γιόρκσαϊρ της Αγγλίας. Εκεί θ’ ανακαλύψει τα πολλά κρυμμένα μυστικά του σπιτιού και θα δώσει νέα πνοή στο «μαραμένο» περίγυρο της.

Όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε στα περισσότερα κλασικά, αναλλοίωτα στο χρόνο μυθιστορήματα, η κινηματογραφική βιομηχανία έχει την πάγια τακτική της μεταφοράς τους στη μεγάλη οθόνη και της επακόλουθης «επικαιροποίησής» τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να προσελκύσει νέο κοινό, έχοντας το avantage μιας δοκιμασμένης συνταγής. Το ίδιο συμβαίνει με το διαχρονικό «Ο Μυστικός Κήπος» της Φράνσις Χόντγκσον Μπάρνετ, που εκατόν δέκα χρόνια μετά την κυκλοφορία του συνεχίζει ν’ απασχολεί το φιλμικό γίγνεσθαι, γεννώντας φέτος ακόμη μία εκδοχή.

Χρειαζόμασταν άλλον έναν «Μυστικό Κήπο» στην εποχή μας; Βλέποντας πως το βιβλίο έχει μεταφερθεί πάνω από επτά φορές σε κινηματογράφο και τηλεόραση, η εύλογη απάντηση είναι πως… όχι. Ιδίως, μάλιστα, λαμβάνοντας υπόψη πως η πιο high-profile διασκευή, δια χειρός Ανιέσκα Χόλαντ το 1993, είναι ένα γλυκό, διδακτικό παραμύθι που παρακολουθείται εξαιρετικά ευχάριστα, ακόμη και σήμερα. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη, όμως, και φυσικά άλλοι θεατές – σε κάθε ηλικιακή ομάδα. Έτσι, οι παραγωγοί διέγνωσαν την ανάγκη ενός πιο «γυαλιστερού», οπτικά επιτηδευμένου «makeover», ξεχνώντας όμως το σημαντικότερο στοιχείο της ιστορίας: την ψυχή της. Κάπως σαν την έπαυλη του Άρτσιμπαλντ Κρέιβεν, πριν καταφτάσει η μικρή Μέρι Λένοξ.

Το μεγάλο ατού του «Μυστικού Κήπου» είναι οι χρήσιμες για την μυστηριακή ατμόσφαιρα και την εξέλιξη του στόρι τοποθεσίες του. Η έπαυλη (στην προκειμένη περίπτωση πολύ πιο γοτθικού χαρακτήρα και εμφανώς πιο «άδεια» από την ταινία της Χόλαντ) είναι μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία για κάποιο εμβρυακού τύπου σασπένς κατά την εξερεύνηση της μικρής Μέρι, και μία μικρή επίδειξη της φροντισμένης σκηνογραφικής δουλειάς που έχει γίνει στο φιλμ. Η αλγεινή εντύπωση, παρ’ όλα αυτά, δίνεται από το σημαντικότερο πυλώνα της ταινίας, τον «μυστικό» κήπο που ανακαλύπτει η πρωταγωνίστριά μας και χαίρει ιδιάζουσας σημασίας για την αφήγηση. Εκεί όπου θα έπρεπε να δούμε έναν χώρο – κλειδί, ισότιμης (σχεδόν) σημασίας με τους χαρακτήρες επί της οθόνης, παρατηρούμε ένα απλό trick, ένα υπερ-στυλιζαρισμένο gimmick που αντιμετωπίζεται σαν ένα σκέτο οπτικό εφέ, το οποίο μας πετά τελείως έξω από τη (μέχρι εκείνη τη στιγμή) στοιχειώδη συνοχή της πλοκής. Διόλου κολακευτική (και) η σύγκριση με την αριστοτεχνική δουλειά της διεύθυνσης φωτογραφίας του αρτίστα Ρότζερ Ντίκινς στο φιλμ του ’93, εκεί όπου λειτούργησε υποδειγματικά το παιχνίδι με το φως, αλλά και η αίσθηση καταχνιάς των βαλτότοπων της Βόρειας Αγγλίας.

Μολονότι ολίγον τι πιο ραφιναρισμένη απ’ ότι θα περιμέναμε, η Ντίξι Έγκεριξ είναι μία πολύ εκφραστική ηθοποιός και κατορθώνει να κουβαλήσει πάνω της (σε κάποιο βαθμό) τον «Μυστικό Κήπο». Το πρόβλημα που εντοπίζεται, όμως, είναι κυρίως σεναριακό, μιας και λείπει μία παρουσία ανάλογη με εκείνη της σπουδαίας Μάγκι Σμιθ στην προηγούμενη, ένα αντίβαρο στην παιδικότητα της Μέρι. Και λέμε σεναριακό, μιας και η Τζούλι Γουόλτερς είναι μιας εγνωσμένης αξίας ηθοποιός, άρα δεν τίθεται θέμα απλού ειδικού βάρους…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία κάπως άψυχη, άνευρη μεταφορά για τη νέα εποχή, ενός μυθιστορήματος που αξίζει να ζήσετε στην καλύτερή του κινηματογραφική εκδοχή, αναζητώντας το ομώνυμο φιλμ του 1993. Σωστή (αν και ρίσκο) η κίνηση να μεταγλωττιστεί και στην ελληνική γλώσσα, ώστε να προσεγγίσει ένα πιο παιδικό / οικογενειακό κοινό. Δεν θα κρίνουμε αυτό το… άκουσμα, καθώς παρακολουθήσαμε την original version.


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.