FreeCinema

Follow us

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (2024)

(THE RETURN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ουμπέρτο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Τσάρλι Πλάμερ, Μαργουάν Κενζάρι, Άνχελα Μολίνα, Νικήτας Τσακίρογλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ο Οδυσσέας βρίσκει τον δρόμο του γυρισμού για την Ιθάκη, πάνω στην ώρα όπου η Πηνελόπη υποχρεώνεται να επιλέξει έναν από τους επίδοξους μνηστήρες της. Αναγνωρίζοντας τον πατέρα του, ο Τηλέμαχος καταστρώνει μαζί του σχέδια για την εξόντωση των τελευταίων.

Ένας θεατής του εξωτερικού ίσως έχει λόγους να το δει «αλλιώς». Ένας Έλληνας, ή έστω και γνώστης της ομηρικής «Οδύσσειας», όμως, δύσκολα θα κατανοήσει το νόημα της απομόνωσης αυτού του τμήματος από το υπόλοιπο έργο για κινηματογραφική μεταφορά, καθώς οτιδήποτε επικό και φιλμικά χρήσιμο έχει… πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων! Εννοείται πως αυτό που έχει μείνει στην «Επιστροφή» του Ουμπέρτο Παζολίνι πλατειάζει αφόρητα σ’ ένα ολόκληρο δίωρο.

ΟΚ, ο Οδυσσέας έχει επιστρέψει στην Ιθάκη, η Πηνελόπη βιώνει το καθημερινό… ύφαινε ξήλωνε του νυφικού της πέπλου, με τους ξαναμμένους μνηστήρες να κρεπαλιάζουν δίχως αύριο. Και έπεται μια μονομαχία ανδρών για να φτάσουμε στο (γνωστό σε όλους) happy end. Πόση ώρα χρειάζεται να σπαταλήσει κανείς γι’ αυτό, χωρίς να προσθέσει «δράκους» ανύπαρκτων υποπλοκών που θα βανδαλίζανε το πρωτότυπο έργο; Πόσο να χαζέψεις το couleur locale Κέρκυρας και Πελοποννήσου εάν δεν είσαι αλλοδαπός; Και που να βρει ρόλο για να πλάσει χαρακτήρα με ψυχή ο έρμος ο Ρέιφ Φάινς, δίπλα σε μια Ζιλιέτ Μπινός σχεδόν πάντοτε άλαλη, λες και παίζει σε έργο του βωβού;

Αρκούν δύο λαμπερά ονόματα πρωταγωνιστών (με παρελθόν ως φιλμικοί παρτενέρ) για να υποστηρίξουν ολόκληρη ταινία που, με τη σειρά της, έχει ευνουχίσει τουλάχιστον τα δύο τρίτα της «Οδύσσειας», για να παρουσιάσει… τι ακριβώς; Ένα είδος ταξικής αλληγορίας (με μεγάλη φαντασία προκύπτει μια τέτοια υπόθεση σκεπτικού), με ηθικό δίδαγμα για τη βίαιη φύση του ανδρικού φύλου και τις χαμένες αρετές της αρχαιότητας; Θα ήθελε!

Ναι, μπορεί να σε ξυπνήσει το brutal και τοξοβόλο ξέσπασμα της κορύφωσης, όμως, καλύτερα θα ήταν να επιστρέψεις στο παραμυθένιο κι αφελές «Ulisse» (1954) του Μάριο Καμερίνι, μπας κι ανοίξουν διάπλατα τα μάτια σου από την ψυχαγωγία, αντί να γίνεται… Κύκλωπας με μια ανώφελη παραγωγή φεστιβαλικής κατανάλωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φάινς και Μπινός λειτουργούν σαν «μαγνήτες» (για να μην πω κράχτες…) για το κοινό, όμως, τούτη η (τόσο επιλεκτικά και άτολμα αποσπασματική) «ανάγνωση» της ομηρικής «Οδύσσειας» δεν κάνει ούτε για… σχολικές προβολές!


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.